پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والملسلمین جوادی آملی

حوزه/ رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با بیان این که عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست، زیرا او صاحب اندیشه بود، تصریح کرد: علاقه مندان به حکمت متعالیه باید تبیین و تثبیت آن را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی شامگاه چهارشنبه در مراسم یاد روز حکیم ملاصدرای شیرازی که در مدرسه علمیه خان شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه آینده متعلق به حکمت اسلامی است، اظهار داشت: صدرالمتالهین شخصیتی است که همه حلقه های علم را به صورت ویژه ای گرد هم جمع آورده است.

وی با بیان اینکه در گذشته علمای بسیاری در زمینه باب حکمت متعالیه اظهار نظر می کنند، افزود: علاقه مندان به حکمت متعالیه باید تبیین و تثبیت آن را در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با بیان این که عظمت ملاصدرا به بزرگی اندیشه اوست، زیرا او صاحب اندیشه بود، تصریح کرد: امیدواریم در این دوره جدید، مدرسه علمیه خان به پایگاه عظیم حکمت به ویژه حکمت متعالیه قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی تصریح کرد: حکیم ملاصدرا عشق مکتب را از همه شئون مادی و ظاهری دور داشت. حکمت چراغی بود در دل ایشان روشن بود و هرجا چراغ روشن بود به زیر سایه او حرکت می کرد.

وی بیان داشت: ملاصدرا با عین مکتب، متعهد و عجین بود و با وجود عینی او اتحاد داشت، نه با وجود کتبی و ذهنی، بلکه اندیشه حقیقتی عینی دارد که از او تعبیر به علم می کند.

رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا ابراز کرد: صدرالمتالهین بر اساس جایگاه زمان و مکان اندیشه را درنوردید و از دوره اقدمین علم را آغاز کرد و در حوزه فراجناحی اندیشه خود را آموخت، همچنین ایشان از رهاوردهای اسفار علمی رقیب نیز بهره جست و هیچ جریان علمی را از قلم نینداخت؛ ایشان ارادت معرفتی را به اقدمیت تقویت کرد و در زیر سایه وحی حرکت می کردند.

 وی با بیان اینکه ملاصدرا مسیر اندیشه و مکتب فکری را تعقیب و آن را ساماندهی کرد، بیان داشت: ایشان نفس علم را به کمال رسانده و تمام کرد.

حجت الاسلام والملسلمین جوادی آملی خاطرنشان کرد: از جمله امتیازات ملاصدرا و حکمت ایشان همراه کردن کاروان علم و یکرنگ کردن آن است، این نقطه قوت عالمی است که از همه توانایی علمی در جهات مختلف بهره برده است.

وی در پایان ابراز کرد: صدرالمتالهین تنها به زبان عقل باور داشت و در حوزه اندیشه از برهان و استدلال بهره می جست و پا را فراتر نگذاشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha