پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
به پایان رسیدن مرمت و بازسازی مسجد ۸۰۰ ساله در ترکیه

حوزه/ بر باور افراد محلی مسجد «خلیل الرحمان» در ترکیه که از آثار قدیمی شانلی اورفه می باشد، محل به آتش انداختن حضرت ابراهیم (ص) توسط نمرود بوده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، مسجد دوسمه که به نام مسجد «خلیل الرحمان» نیز شناخته می شود و  یکی از آثار باستانی شناخته شده منطقه شانلی‌اورفه در ترکیه به حساب می آید، پس از پایان کار مرمت و بازسازی آماده نماز و بازدید می باشد.

کار مرمت این مسجد که در قرن 13 ساخته شده و یک مسجد قدیمی 800 ساله می باشد، 4 سال به طول انجامید.  بر باور افراد محلی حوض داخل این مسجد مکانی است که حضرت ابراهیم (ص) توسط نمرود در آن به آتش انداخته شده است.  مسجد که در سال 1211 در نزدیکی این مکان مقدس ساخته شده به یک مدرسه، قبرستان و مقبره یادبود برای حضرت ابراهیم (ص) تبدیل شده است.

در سال 1810 توسط عثمانی ها مرمت شده و از آن زمان تاکنون مورد بازدید بسیاری قرار می گرفته است. با این حال به مرور زمان این مسجد به دلیل مشکلات زیربنایی دچار فرسایش شده و به همین سبب نیز اداره اوقاف ترکیه عملیات مرمت طولانی و گسترده ای برای بازسازی این بنای تاریخی در پیش گرفت. محمد علی پالالی سرپرست اوقاف شانلی اورفه در این باره به خبرنگاران گفت: تا 50 سال آینده این مسجد نیازی به مرمت و بازسازی نخواهد داشت.

پایه و اساس مسجد تقویت شده است در حالی که سقف ساختمان با توجه به جدیدترین فناوری ها تغییر یافته است. ما یک تیم ویژه با تخصص در ساختارهای زیر آبی آورده ای و بازسازی در مرحله نهایی است.

حاکان دمیر سرپرست مرمت نیز گفت که مسجد جنبه های ساختاری بی نظیری دارد و اینکه مهمترین اولویت آنان حفظ این جنبه ها بوده است.

وی گفت: از آنجایی که مسجد داخل آب ساخته شده، مشکلات زیرسازی زیادی وجود داشته است  با این ما موفق شدیم بدون آسیب زدن به ساختمان بنیاد آن را تقویت کنیم. برای بازسازی سه هیات دانشگاهی مختلف و 15 کاگر به صورت جداگانه در بخش های مختلف تمرکز داشته اند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha