پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که هیچ کس در حوزه نباید به دنبال مقام و منصب باشد، گفت: این لباس مقدس در دست ما امانت است باید مراقب آن باشیم، نباید به راحتی همدیگر را متهم کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در ابتدای سلسله مباحث ماه مبارک رمضان با عنوان "صلاة مسافر" با اشاره به سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) توجه به سیره اهل بیت(ع) در زمینه اخلاقی را خواستار شد و با اشاره به یکی از نامه های امام حسن(ع) به معاویه گفت: ایشان فرمودند: مراقب باش که بغض ما در دل تو نباشد که اگر باشد جد ما فرمود: هرکس بغض ما یا حسادت ما اهل بیت(ع)را  داشته باشد او را با تازیانه  آتش از حوض کوثر دور می‌ کنند.

 تهمت به علما و اساتید حوزه در فضای مجازی از اخلاق ائمه نیست

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه همه ما وظیفه داریم متخلق به اخلاق ائمه اطهار(ع) باشیم گفت: چرا در حوزه عده ای هرچند یک نفر در فضای مجازی به راحتی بزرگان حوزه و علما و اساتید حوزه را آماج تهمت های سیاسی و غیر سیاسی قرار می‌ دهند؟ آیا این اخلاقی است که ائمه به ما یاد داده اند؟ مردم وقتی ببینند در حوزه هرچند یک طلبه در فضای مجازی هرچه می‌ خواهد مطرح می‌ کند، این حوزه را الگوی اخلاقی خود قرار نمی دهند و حرف من و شما را نمی پذیرند، امروزه هم جامعه بشری هم مسئولین و هم حوزه های علمیه شدیدا به مسائل اخلاقی نیاز دارند.

 

*سخن از مباحث اخلاقی به معنای بی تفاوتی به مسائل اساسی اسلام و انقلاب نیست

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت: ما وقتی حرف از ضرورت مسائل اخلاقی در حوزه می‌ زنیم غفلت نشود که نسبت به مسائل اساسی اسلام و انقلاب و نظام بی تفاوت باشیم بلکه همه باید در این موارد حساسیت داشته باشیم، این یک مسأله ای است که در رگ و پوست ما وجود دارد ولی انسان وقتی می‌ خواهد حرف بزند باید در آن تفکر کند و مسائل اخلاقی را در نظر داشته باشد و مدام به کار دیگران کار نداشته باشد.

 

*چرا برخی در فضای مجازی یک مدرّس و استاد انقلابی را مورد تهمت قرار می دهد؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان حتی در مورد حرف زدن یک نفر در مورد دیگری باید حساس باشد، گفت: کسی در حوزه داریم که انقلابی، مدرس و استاد هست، چرا برخی به راحتی او را در معرض تهمت ها قرار می‌ دهند؟ اگر حوزه به این نحو باشد مردم آن را قبول نمی کنند؛ عزت و ذلت به دست خدا است و به اراده این گروه و آن گروه نیست که کسی بالا برود یا پایین بیاید، اما چرا عده ای باید به دنبال زمین زدن یک گروه و بالا بردن گروه دیگری باشند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: هرچند غالب و اکثریت حوزه ما مراجع و رهبر معظم انقلاب هستند و مردم آنها را الگوی خود می دانند ولی وقتی مردم می‌ بینند یک عده ای از طلاب به جای این که ایجاد الفت در جامعه بشری بکنند به دنبال ایجاد اختلاف درخود حوزه هستند و مدت ها به دنبال این کارها باشند از حوزه سرخورده می‌ شوند و دیگر از حوزه اخلاق نمی پذیرند.

 

*حتی از یک طلبه یک کار خلاف قابل پذیرش نیست

وی افزود: حتی از یک طلبه یک کار خلاف قابل پذیرش نیست؛ هرچند یک طلبه مساوی با کل اسلام نیست و مردم هم این را می‌ دانند ولی باید دانست که طبق حرفی که در میان مردم معمول است که "اذا فسد العالِم فسد العالَم"  این طلبه می‌ تواند نسلی را از اسلام را از بین ببرد همانگونه که می‌ تواند نسلی را با اسلام و معارف اهل بیت(ع) آ شنا کند .

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که هیچ کس در حوزه نباید به دنبال مقام و منصب باشد، گفت: خاک بر سرکسی که در حوزه به دنبال مقام و منصب باشد تمام ارزش یک طلبه این است که گوشه ای از وجود امام مجتبی(ع) در وجود او تبلور پیدا کند، این لباس مقدس در دست ما امانت است، چرا به راحتی همدیگر را متهم می‌ کنیم؟ و باب افترا را باز می گذاریم؟

 

*باید زندگی ائمه معصومین از بُعد اخلاقی دقت ویژه ای شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز باید زندگی ائمه معصومین از بُعد اخلاقی دقت ویژه ای شود امام راحل تربیت شده همین ائمه اطهار(ع) بودند و از چیزهایی که در تحکیم طلبگی من نیز مؤثر بود کتاب "چهل حدیث" ایشان بود، وقتی این کتاب را می‌ خوانیم متوجه می‌ شویم چقدر ابعاد وجودی اهل بیت(ع) در زندگی این عالم بزرگ متجلی شده است.

آیت الله فاضل لنکرانی به بخشی از روایت دیگری از امام مجتبی(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امام مجتبی(ع) فرمود: «ما در حالی هستیم که مرگ در پیش روی ما است و همه چیز در اختیار خدا است و چه فقیری از من فقیرتر است»، حضرت فرمود: «تعجب می‌ کنم از کسی که در مأکول و غذای خود تفکر می‌ کند ولی در معقول خود تفکر نمی کند».

 

*معنای معقول در روایت امام مجتبی(ع)

وی در تبیین معنای معقول گفت: معقول یعنی این که انسان بداند چه چیزی فضای ذهنی انسان را گرفتار کرده است، درست است که به ما گفته اند انسان وقتی شب سر به بالین می‌ گذارد باید فکر کند که آن روز چه کرده است ولی انسان باید دائما فکر کند و در حالات خودش تفکر کند که بعد از سال ها گذشتن عمر با نفس خودم چه کرده ام.

 

*برای تعریف از یک عالم شان اهل بیت(ع) را پایین نیاوریم

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان خاطر نشان ساخت: بالاخره همه ما انسان هستیم و خطاکار؛ غیر از ائمه اطهار(ع) که عصمت دارندهمه محل اشکال هستند لذا وقتی می‌ خواهیم کسی را بالا ببریم و راجع به عالمی حرف بزنیم ائمه معصومین را پایین نیاوریم، اما اگر دیدیم کسی در مسیر خطاست یا به دنبال مقام است به شخص خود او تذکر دهیم.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha