جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روزه داری

حوزه/ روزه داری حتی در کسانی که لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می دهد تا بدن آن ها چربی ها را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری، به جای آن ها چربی تازه و مناسب تری را جایگزین کند و برای افرادی که چربی زیادی در بدن خود ذخیره دارند نیز فرصت مغتنمی فراهم می شود تا مقداری از آن ها را برای تولید انرژی به مصرف رسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تمرین دادن نفس به ترک خوردنی ها، آشامیدنی ها و سایر محرمات است تا نیروی روحانی و معنوی تقویت شود.  پیامبر اسلام هم فرموده است که «معده خانه تمام دردها است و امساك بالاترين داروها» دانشمندان هم بعد از سال ها مطالعه بر تاثیر روزه داری بر سلامت انسان را تائید کرده اند، به این طریق که تحقیقات علمی نشان داده است نه ‌تنها مواجهه با برخی از بیماریها و اختلالات مانع از روزه ‌گرفتن نمی‌ شود، بلکه بسیاری از بیماریها از جمله ترمیم بافتها و سلولها، کنترل چاقی، تنظیم میزان ترشح هورمونها، استراحت دستگاه گوارش، دیابت نوع دوم، چربی خون بالا و افسردگی از جمله بیماریهایی است که با روزه‌ گرفتن می‌ توان عوارض و پیامدهای آن را به میزان قابل توجهی تحت کنترل قرار داد. در همین رابطه و برای روزه داری سالم در روزهای باقی مانده از ماه رمضان، گفت و گویی با «علی اکبر حق ویسی» رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم داشته ایم که در ادامه می آید.

 

روزه چطور می تواند از ابتلای فرد به بیماری جلوگیری کند؟

بعد جسمی هم ترک خوردنیها و آشامیدنی ها در طول روز و مصرف افطار و سحری در حد متعادل باعث پیشگیری از بیماری ها، سوخت چربی ها، دفع مواد زاید و استراحت دستگاههای مختلف بدن می شود. در طب امروز و همچنين طب قديم، اثر معجزه آساى روزه در درمان انواع بيماري ها به اثبات رسيده و قابل انكار نيست. عامل بسيارى از بيماري ها زياده روى در خوردن است  به گونه ای که مواد اضافى جذب نشده به صورت چربى هاى مزاحم در نقاط مختلف بدن، يا چربى و قند اضافى در خون باقى مى ماند. روزه مواد اضافى و جذب نشده بدن را مى سوزاند و بدن را خانه تکانی می کند . به علاوه يك نوع استراحت قابل ملاحظه براى دستگاه هاى گوارشى و عامل مؤثرى براى سرويس كردن آنها است، و با توجه به اينكه اين دستگاه از حساس ترين دستگاه هاى بدن است و در تمام سال به طور دائم مشغول كار است این فرصت استراحت برای آن بسیار ضروری است.

 

شرایط روزه داری برای افراد لاغراندام یا کسانی که اضافه وزن دارد چه شرایطی دارد؟

روزه داری حتی در کسانی که لاغر و یا دارای وزن طبیعی هستند نیز به بدن فرصت می دهد تا بدن آن ها چربی ها را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری، به جای آن ها چربی تازه و مناسب تری را جایگزین کند و برای افرادی که چربی زیادی در بدن خود ذخیره دارند نیز فرصت مغتنمی فراهم می شود تا مقداری از آن ها را برای تولید انرژی به مصرف رسانند و از اضافه وزن خود بکاهند. ماه رمضان فرصتی است تا افرادی که به اضافه وزن و چاقی دچار هستند با رژیم غذایی مناسب تناسب اندام و در نتیجه سلامتی خود را به دست آورند.

 

 

چرا بعضی ها درماه رمضان بیشتر اضافه وزن پیدا میکنند و راهکار کاهش وزن در ایام ماه رمضان چیست؟

یکی از وظایف اصلی مواد غذایی دریافتی، تأمین انرژی مورد نیاز سلول های بدن است که کربوهیدرات ها، چربی ها، و پروتئین ها همگی می توانند در بدن انرژی تولید کنند، اما تولید انرژی مورد نیاز بدن وظیفه اصلی کربوهیدرات ها و یکی از وظایف چربی هاست. پروتئین ها منابع گران انرژی هستند که نباید به راحتی مورد مصرف قرار گیرند، اما در صورت تخلیه منابع کربوهیدرات و چربی (در گرسنگی های طولانی بیش از چند روز) به ناچار جهت تأمین گلوکز مورد نیاز، پروتئین های موجود به خصوص ماهیچه ها تجزیه شده و باعث تحلیل ماهیچه ها می شود، در ماه مبارک رمضان افراد دچار چاقی و اضافه وزن بهتر است میزان دریافت مواد غذایی را نسبت به سایر ایام کاهش دهند تا در طول روزه داری، چربی های اضافه بدن سوزانده و حذف شود و کاهش وزن صورت گیرد.

 

 

افراد روزه دار در روزهای باقی مانده از ماه رمضان بهتر است در افطار و سحر چه بخورند؟

افطار و سحری از منش خاصی برخوردار است، توصیه می شود که افطار با مقدار کمی نمک، آب گرم یا خرما آغاز شود و به هیچ وجه با استفاده از مایعات سرد و غذاهای سنگینی مثل سرخ کردنی ها همراه نباشد، علاوه بر این نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن موجب کاهش دسترسی آنزیم های گوارشی به غذاها شده و برخی بیماری ها و نارسایی های گوارشی را منجر می شود. بدن فرد روزه دار به ویژه دستگاه گوارش، در زمانهای نزدیک به افطار در حالت استراحت کامل است، بنابراین هنگام افطار باید از مواد غذایی استفاده شود که به طور ناگهانی به دستگاه گوارش فشار وارد نشود، بدن در این زمان نیاز فوری به مایعات و منابع غذایی انرژی زا دارد. این نیاز برای سلولهای زنده مخصوصاً مغز و سلول های عصبی بارزتر است و بهترین پیشنهاد، مصرف کربوهیدراتهای ساده مانند خرما، عسل، آبمیوه، عصاره میوه‌ها و یا سوپ است که منابع مناسب کربوهیدراتهای ساده بوده و می توانند سطوح پایین قند خون را به سطح طبیعی برسانند.

 

استفاده از چه مواد خوراکی در این ایام میتواند سلامت روزه دار را تهدید کند؟

پرخوری، حذف وعده شام، رژیم غذایی نامتعادل و مصرف مقادیر زیاد شربت ها، شیرینی ها، شکر و نوشابه های گازدار میتواند سبب ناخوشی، سوء هاضمه، سوزش سردل و مشکل اضافه وزن شود. مقدار مصرف غذاها بسته به سن، جنس، بارداری و شیردهی متفاوت است و در این مورد می توان با کارشناس تغذیه مشورت کرد، زنان باردار و شیرده ممکن است به مکمل ها از جمله ویتامینها و املاحی از قبیل آهن،مولتی ویتامین و انرژی که بیشتر از طریق نان و برنج تأمین میشود، نیاز داشته باشند، علاوه بر این برنامه غذایی در ماه مبارک رمضان باید متنوع و متعادل، شامل چهار گروه اصلی غذایی نان و غلات، میوه و سبزی، گوشت و حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات باشد تا همه نیازهای بدن برآورده شود.

 

 

در مورد وعده  سحری باید چه نکاتی رعایت شود ؟

وعده سحری مهمترین وعده غذایی در ماه رمضان است و باید به صورت کامل دریافت شود، زیرا پس از این وعده، ساعت های روزه داری شروع شده و بدن انرژی دیگری دریافت نمیکند. به همین دلیل بهتر است از غذاهای دیر هضم مانند نان و غلات کامل و سبوسدار، حبوبات جوانه زده ، سبزی هایی مانند کاهو و خیار و میوه های تازه استفاده شود.  حذف وعده سحری هم  اصلا توصیه نمی شود زیرا در طول روز باعث اُفت قندخون، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان کاری میشود.

 

 

فعالیت های فیزیکی در این ایام چطور میتواند انجام شود ؟

انجام ورزش و خواب کافی از دیگر ضرورت هایی  است که باید در این ماه به دقت جدی گرفته شود. انواع ورزشهای سبک مانند پیاده روی و نرمشهای کششی  در این ایام توصیه می شود علاوه بر این خواب کافی، منظم و به موقع نیز از جمله نیازمندی های انسان است. حفظ تعادل در ماه رمضان از جمله مهم ترین نکات تغذیه است و باید از کم خوری بیش از حد هم که می تواند منجر به سوء تغذیه، سرگیجه، سردرد، اختلالات عصبی، لاغری مفرط، افت قند خون  منجر شود و پرخوری و هم چنین ریزه خواری خودداری شده و علاوه بر این از یک ساعت بعد از افطار تا موقع خواب مقدار کافی آب نوشیده شود تا از کم آبی بدن جلوگیری شود اما نوشیدن بیش از حد آب و چای در وعده سحر نادرست است و توصیه نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha