جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم احیاء شب نوزدهم با حضور آیت الله العظمی مکارم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی بد حجابی در قم را توطئه دشمن ومسئله ای سیاسی علیه نظام اسلامی دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی بامداد امروز شنبه در اولین شب از شب های قدر گفتند: قرآن کریم شب قدر را بهتر از هزار ماه معرفی می کند و در این تعریف هیچ مبالغه ای ندارد زیرا در قرآن هیچ مبالغه ای نیست.

ایشان افزودند: واقعیتی در این شب نهفته است که این همه این شب را ارزشمند کرده است؛ دعا در این شب یکی از بهترین اعمال است؛ دعا و درخواست حل مشکلات از جمله مشکلات عمومی جامعه و مشکلات شخصی از بهترین اعمال است.

معظم له بیان کردند: در این شب باید امیدواریم به مستجاب شدن این دعاها باشیم به خصوص اینکه شفیعی چون حضرت علی(ع) در کنار این دعا قرار دارد امید بسیاری داریم که دست خالی برنگردیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به شروط پذیرفته شدن دعا، تصریح کردند: اگر سه شرط مهم رعایت شود امید به استجابت، بسیار زیاد خواهد بود؛ شرط اول، توبه از گناه است که اگر قلب انسان صاف و روح انسان پاک نشود دعا کردن به این سادگی به استجابت نخواهد رسید ولی زمانی که روح و قلب پاک شد و انسان توبه کرد، آماده دعا و استجابت دعا می شود.

ایشان یادآورشدند: توبه، همان بازگشت از گناه است؛ خداوند در آیه 53 از سوره زمر چندین جهت را بیان می کند؛ اولا خداوند به بندگان گناه کار خود خطاب یا عبادی می کند و آنها را به عنوان بنده به رسمیت می شناسد؛ سپس بیان می کند که با گناه به خودتان اسراف کردید یعنی با احترام سخن می گوید.

این مرجع تقلیدافزودند: در مرتبه سوم در آیه بیان می کند با هرگناهی از رحمت الهی نا امید نشوید زیرا خداوند همه گناهان را می بخشد و هرگناهی اگر آداب توبه داشته باشد باشد پاک خواهد شد.

معظم له بیان کردند: امام سجاد(ع) دارای مناجات های 15 گانه است؛ یکی از مناجات های ایشان، مناجات تائبین است؛ ایشان در این مناجات بیان می کنند که بدانید که خداوند دربی به سوی عفوش گشوده است که نام اش توبه است و شما را دعوت به وارد شدن از آن درب می کند؛ ایشان در ادامه می فرمایند که چه بی سعادت هستند که این دعوت الهی را بشنوند ولی از این درب داخل نشوند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در اینجا حدیثی از امام علی(ع) نقل شده است که شرایط توبه را بیان می کنند؛ این حدیث توسط بسیاری از بزرگان نقل شده است.

ایشان یادآورشدند: انسان ریاکاری پی درپی استغفرالله می گفت و امام نیز می دانستند که وی دروغ می گوید، سپس فرمودند که مادرت به عزایت بنشیند که هنوز توبه را نمی شناسی و پی درپی استغفرالله می گویی؟ سپس به شروط 6 گانه پرداختند.

ایشان افزودند: امام علی(ع) فرمودند که اولین شرط پذیرش توبه، پشیمان شدن از گناه باشد و دومین آن نیت کنید که هرگز به آن گناه برنگردید، سومین ویژگی آن است که اگر گناه باعث تضییع حق مردم شده باشد باید حق مردم را ادا کرد؛ اگر کسی اموال مردم بی گناه و بیت المال را برده است نمی تواند امید به پذیرش توبه داشته باشد.

معظم له بیان کردند: امام علی(ع) بیان کردند که چهارمین عامل پذیرش توبه آن است که اگر واجباتی را ترک کرده اید باید قضای آنها را به جای بیاورید؛ پنجم و ششمین عنصر پذیرش توبه آن است که همانگونه که لذت معصیت را چشیده ای، باید ناراحتی های اطاعت را تحمل کنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: زمانی که انسان به یک بیماری و اعتیاد مبتلا شد و در یک مرکز درمانی درمان شد نمی توان او را کاملا پاک دانست زیرا او باید در آینده نیز در مقابل بازگشت به بیماری قبلی سربلند از میدان بیاید.

ایشان یادآورشدند: کسی که توبه می کند باید با کارهای خوب آینده گذشته را جبران کند؛ امام فرمودند که اگر این شش عامل در کنار هم انجام شد، می توانیم استغفرالله بگویید؛ اگر کسی این لوازم را رعایت نکند نمی تواند از توبه سخنی به میان بیاورد زیرا توبه لوازمی دارد که باید انجام شود؛ در این شب ها باید برنامه ریزی درستی داشته باشیم و به درستی توبه کنیم.

ایشان افزودند: توبه واقعی در این شبها با توسل به اهل بیت(ع) حاصل می شود؛ امروزه جامعه ما به مشکلات بسیاری مبتلا است و شرایط جامعه بسیار حساس است و از نظر مسایل اقتصادی و فرهنگی و داخلی و خارجی مشکلات بسیاری داریم؛ امروزه مساله بدحجابی و بی حجابی، آن هم در قم بلای بزرگی است که مسئولین باید مراقب باشند؛ بارها عرض کرده ام و دوباره تکرار می کنم که مساله بدحجابی در قم یک مساله فرعی نیست بلکه سیاسی ضد نظام است زیرا این ها می خواهند نظام را متزلزل کنند.

معظم له بیان کردند: اگر مسلمانان در خارج از کشور بخواهند حجاب را رعایت کنند با آنها مخالفت می کنند زیرا هدف آنها مبارزه با اسلام است؛ مساله حجاب امروزه به اصل نظام پیوند خورده است؛ امیدواریم که مسئولین این مساله را جدی بگیرند؛ مبارزه با بدحجابی و بی حجابی راه هایی دارد که هیچ درگیری در آنها نیست و مسئولین باید از آن راه ها وارد شوند و قطعا دشمن نیز نمی تواند از آنها بهانه جویی کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha