جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ترامپ

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ترامپ برای تروریست های آمریکایی عفو نوشت

رئیس‌جمهور آمریکا از تمایل خود برای عفو نظامیان تروریست ارتش این کشور که به انجام جنایت جنگی متهم هستند، خبر داد.«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی عفو دو یا سه نفر از نظامیان تروریست ارتش این کشور است که به اجرای جنایت جنگی در منطقه غرب آسیا متهم شده‌اند.در حالی که فعالان حقوقی و دادستان‌های نظامی در آمریکا با ارائه مدارک، این چند نظامی را به جنایت جنگی در عراق و دیگر کشورها متهم کرده‌اند اما ترامپ مدعی است با آنها «ناعادلانه» برخورد شده و قصد دارد تصمیم «جنجال‌برانگیز» عفو آنها را بررسی کند.به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی البته با بیان اینکه هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده اما توضیح داد که تا زمان برگزاری جلسات دادگاه این نظامی‌ها صبر می‌کند تا سپس درباره عفو آنها تصمیم بگیرد.رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه جنایت‌های این نظامیان تروریست در عراق و غرب آسیا مدعی شد: «برخی از این سربازان، کسانی هستند که به سختی جنگیدند. می‌دانید، ما به آنها آموزش می‌دهیم که چگونه جنگجویان بزرگی باشند اما زمانی که با کسی می‌جنگند، با آنها بسیار ناعادلانه رفتار می‌کنیم».روزنامه «نیویورک تایمز» چندی پیش گزارش داده بود که ترامپ خواستار انجام مقدمات اداری برای اعلام عفو احتمالی این چند نظامی در مراسم روز یادبود کشته‌شدگان ارتش آمریکا شده است.یکی از این پرونده‌ها مربوط به «ادوارد گالاگر» رئیس عملیات‌های یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا است که به انجام جنایت جنگی در عراق متهم است. دادگاه بررسی اتهامات وی قرار بود هفته جاری برگزار شود که به تاخیر افتاد.

 

پشت پرده تشکیلات جنگی بهایی ها لو رفت

در شرایطی که بهاییان در تریبون‌های جهانی و رسانه‌های مختلف، ادعای انتشار صلح می‌کنند و افتخارشان این است که پیامبرشان، اهل جنگ و خون‌ریزی نبوده و حتی خود را مظلومان صلح‌طلبی می‌خوانند که از کم بودن آزادی عمل در رنج هستند، در خانه‌هایشان مهمات جنگی و سلاح غیرمجاز پنهان می‌کنند.در هفته گذشته، دادستان شهرستان «سربیشه» استان «خراسان جنوبی» از کشف مقادیری فشنگ جنگی، سلاح برنو، فشنگ شکاری، ابزار تهیه گلوله و سایر اقلام تیراندازی که به صورت غیرمجاز در منزل یکی از عناصر فعال تشکیلات بهایی نگهداری می‌شد، پرده برداشت.این در حالی است که مدت‌هاست روستای «دستجرد» سربیشه به عنوان هدف تشکیلات، مورد توجه سردمداران بهایی بوده و جلسات تشکیلاتی قابل توجهی در این منطقه برگزار می‌شد. با توجه به تشدید فعالیت بهاییان در این منطقه و هوشیاری افراد محلی، این خانه که در آن مهمات و سلاح نگهداری می‌شد و صاحب آن اکنون در آمریکا به سر می‌برد، شناسایی و اقلام مذکور کشف و ضبط شد.لازم به ذکر است که شخص متخلف، از «خادمین» سابق تشکیلات بهایی بوده و نمونه دیگری از بهاییانی است که ادعای نوع‌دوستی دارند اما در شرایط حساس کشور، ستون پنجم دشمنان خارجی می‌شوند. بخشی از این بهاییان سعی می‌کنند با قاچاق و تخلفات مالی به اقتصاد کشور آسیب برسانند و باقی نیز در پستوی منازل خود، اسلحه و ادوات جنگی پنهان می‌کنند.

 

برگزیت «ترزا می» را شکست داد

نخست وزیر انگلیس هم اکنون از استعفای خود از این سمت خبر داد.نخست وزیر انگلیس در این باره گفت: امروز از این رسانه اعلام می کنم که من تمام تلاش خود را برای اقناع پارلمان در خصوص طرح «برگزیت» به انجام رساندم؛ اما در این راه موفق نشدم. ۳ بار تلاش کردم اما موفق نشدم. لذا ۷ ماه ژوئن (۱۷ خرداد ماه) از سمِت خود کناره گیری می کنم.وی در ادامه تأکید کرد: پس از طرح این موضوع با حزب محافظه کار به این نتیجه رسیدم که باید رهبری حزب و نخست وزیری کشور را رها کنم و به فرد دیگری بسپارم. مطمئنم که حزب محافظه کار در طول سال جاری می تواند خود را دوباره بازیابی کند.ترزا می ادامه داد: در کنار هم ایستاده ایم و به سوی آینده ای خوب حرکت می کنیم. همواره از اینکه نتوانستم توافق برگزیت را تصویب کنم، افسوس خواهم خورد.مِی در ادامه اضافه کرد: این کار را که موجب افنخار من بود رها می کنم. من دومین نخست وزیر زنی بودم که تلاش کردم در خدمت کشورم باشم.گفتنی است، ترزا می پس از گفتن این جمله در حالی که اشک می ریخت، جایگاه را تَرک کرد.

 

ایران بازهم سیبل فروش اضطراری تسلیحات شد

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده بامداد شنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید فروش اضطراری تسلیحات به کشورهای عربستان سعودی، امارات عربی متحده و اردن اعلام کرد که هدف از این کار بازداشتن ایران از ستیزه‌جویی است.پامپئو در این بیانیه با اشاره به ارزش ۸.۱ میلیارد دلاری این فروش عجولانه سلاح به کشورهای عربی مذکور، گفت:‌«تا عامل بازدارنده‌ای در برابر ستیزه‌جویی ایران باشد و ظرفیت‌های دفاع از خود برای شرکای ما ایجاد کند. این فروش‌ها از متحدان ما حمایت کرده، ثبات را در منطقه تقویت نموده و به این ملت‌ها کمک می‌کند که ضمن دفاع از خودشان در برابر جمهوری اسلامی ایران، آن را عقب برانند».وی با بیان اینکه تاخیر در ارسال این محموله‌های تسلیحات می‌توانست باعث از دور خارج شدن سیستم‌های دفاعی کشورهای مذکور و ناتوانی آنها در زمان افزایش تنش‌ها در منطقه شود، گفت: «این نگرانی‌های امنیت ملی درپی چندین ماه تاخیر کنگره در تصویب این قراردادها وخامت یافته بود».وزیر خارجه آمریکا سپس توضیح داد که تسلیحات ارسالی برای ریاض، ابوظبی و امان شامل  قطعات یدکی جنگنده‌ها، ابزارهای شناسایی و اطلاعاتی، مهمات و دیگر تجهیزات نظامی است.پامپئو با تاکید بر اینکه چنین اقدامی فقط همین یک بار انجام گرفته و تکرار نخواهد شد، افزود: «این کار به‌سرعت شرکای ما را قادر می‌سازد تا ضمن دفاع از خود، از تغییرات در موضع آمریکا در منطقه برای بازداشتن ایران حمایت کنند».

 

59 امین جمعه بازگشت غزه را خونین کرد

وزارت بهداشت فلسطین از زخمی شدن 16 فلسطینی در راهپیمائی بازگشت و شکستن محاصره  در شرق نوار غزه خبر داد.وزارت بهداشت فلسطین با صدور بیانیه ای گفت : تیم های پزشکی 16 زخمی با بمب های گازی و گلوله های پلاستیکی در 59 امین جمعه راهپیمائی های بازگشت و شکستن محاصره در شرق نوار غزه را تحویل گرفتند.گروه های فلسطینی عصر روز جمعه برای مشارکت در 59 امین راهپیمائی های بازگشت ، علیرغم افزایش دما ، در اردوگاه های العوده در شرق نوار غزه حاضر شدند.هیات عالی ملی تاکید کرد این راهپیمائی ها علیرغم تلاش برای ناکام گذاردن آن از مسیر خود بازنخواهند گشت. فلسطینیان از 30 مارس 2018 در راهپیمائی های مسالمت آمیزدر نزدیکی دیوار حد فاصل میان نوار غزه و اراضی اشغالی فلسطین در سال 1948 برای تحقق خواست خود یعنی بازگشت پناهندگان به شهرها و روستاهایشان که سال 1948 از آنجا رانده شدند، شرکت می کنند.اشغالگران نیز این راهپیمائی ها را با روش های خشونت امیز سرکوب می کنند وبا گشودن آتش وبمب های گازی سمی و اشک اور برروی تظاهرکنندگان ، موجب شهادت 317 شهروند و 31 هزار زخمی شده اند که وضعیت 500 نفر از آنان بسیار وخیم است.

 

بولتون اتهامات تکراری را تکرار کرد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با متهم کردن ایران به دست داشتن در حوادث فجیره، انفجار خط لوله انتقال نفت عربستان و حمله راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد گفت که این حوادث رخ داده نگرانی‌های ما درباره ایران را توجیه می‌کند.به گزارش الجزیره، وی گفت که این حوادث باعث شده که نگرانی‌های آمریکا درباره ایران و متحدان آن جای توجیه داشته باشد.بولتون تاکید کرد که اطلاعات آمریکا درباره وجود تهدایدات ایرانی در منطقه دقیق و خطرناک است.بولتون اخیرا سفری به مقر سیا در ایالت ویرجینیا برای دریافت اطلاعاتی پیرامون ایران داشته است که به گفته سی ان ان، حضور شخصی وی در مقر سیا به دلیل حساسیت اطلاعات نبوده، بلکه وی خواسته افرادی همچون مقام های وزارت خارجه و آن دسته از کارکنان شورای امنیت ملی آمریکا که در حلقه نزدیکان او نیستند، در جریان این اطلاعات قرار نگیرند.به گفته منابع آگاه، وظیفه مشاور امنیت ملی دادن اطلاعات به رئیس جمهوری و اجرای دستورات او است اما بی ثباتی ترامپ در تصمیم گیری فضایی برای بولتون ایجاد کرده که به دنبال تاثیرگزاری روی او باشد.درباره ایران نیز ترامپ معتقد است که بولتون به دنبال جنگ افروزی است اما رئیس جمهوری آمریکا خواستار مذاکره و توافق با ایرانیان است.

 

آمریکا بازهم توطئه شیمیایی را کلید زد

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم کرده است. وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه عملیات‌های نظامی دولت سوریه در شمال غرب این کشور را رصد می‌کند دمشق را به «از سر گیری استفاده از سلاح‌های شیمیایی» متهم کرده است. دولت آمریکا در این بیانیه ادعا کرده دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در حمله‌ای که ۱۹ مه ۲۰۱۹ در شمال غرب سوریه انجام شده از گاز کلرین استفاده کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «هنوز در حال گردآوری اطلاعات درباره این حادثه هستیم ولی هشدارمان را تکرار می‌کنیم که اگر رژیم اسد از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، ایالات متحده و متحدان ما فوراً و به نحو مناسب پاسخ خواهد داد.»این ادعا در حالی مطرح می‌شود که سوریه در سال ۲۰۱۳ در چارچوب توافقی میان آمریکا سلاح‌های شیمیایی خودش را  زیر نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی یا امحا کرده و یا به خارج از سوریه ارسال کرده است. مقام‌های سوری بارها اعلام کرده‌اند که این کشور سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.آمریکا و متحدانش پیش از این دو باره به بهانه استفاده از سلاخ شیمیایی در سوریه به اهدافی در این کشور حمله کرده‌اند. اولین بار، فروردین ماه سال ۱۳۹۶ بود که آمریکا به بهانه حمله شیمیایی در «خان شیخون»، به پایگاه هوایی «الشعیرات» ارتش سوریه در در استان حمص حملات موشکی کرد .دومین حمله یک سال بعد از حمله اول و  در ۲۵ فروردین سال گذشته توسط سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس انجام شد و آنها جمعا ۱۰۰ موشک به سوریه شلیک کردند

 

عراق به نشست مکه هشدار داد

باقر الزبیدی از اعضای ارشد مجلس اعلای اسلامی عراق درباره طرح سعودی-آمریکایی برای هدف قرار دادن منطقه هشدار داد.وی اعلام کرد: هدف از نشست مکه که ملک سلمان خواستار آن شده است، لشکرکشی سیاسی و امنیتی عربستان پس از شکست آنچه طوفان قاطعیت در یمن خوانده شد و کشیده شدن جنگ به عمق خاک عربستان از سوی یمنی‌ها، رخ می‌دهد.الزبیدی گفت: آمریکا از سعودی‌ها خواسته است که نشست مکه را برگزار کنند تا پول‌هایی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای طرح نیاز دارد، جمع آوری شود و این مشابه آنچه درباره ایجاد جبهه النصره، جیش الاسلام و فیلق الرحمن و مشابه آن رخ داد، است. بخش‌هایی از پول‌های کشورهای حوزه خلیج فارس برای طرح سلفی که طی آن نسخه جدید و خطرناکی از بازمانده‌های القاعده و داعش ایجاد خواهد شد اختصاص خواهد یافت و این نسخه در شرق فرات سوریه و در پایگاه عین الاسد عراق آماده می‌شود و بخشی دیگری از پول‌ها برای معامله قرن خواهد بود.

 

ترامپ وضعیت اضطراری ملی برای عراق را تمدید کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا براساس حکمی اجرایی که از سوی کاخ سفید انتشار پیدا کرد، اعلام کرد: مطابق با بخش ۲۰۲ در قانون وضعیت اضطراری ملی من برای یک سال دیگر وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در ارتباط با عملیات ایجاد ثبات در عراق را که در ابتدای امر بر مبنای حکم اجرای ۱۳۳۰۳ اعلام شده بود تمدید می‌کنم.ترامپ خاطر نشان کرد که وضعیت اضطراری ملی آمریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ به منظور مقابله با آنچه که "تهدید عراق برای امنیت ملی آمریکا"خوانده شده و همچنین "تهدید مربوط به مانع‌تراشی بر سر راه بازسازی منظم عراق، بازیابی و حفظ صلح و امنیت در این کشور و توسعه نهادهای اداری، سیاسی و اقتصادی عراق" اعلام شد.ترامپ تاکید کرد که این تهدیدها همچنان پابرجا هستند و به همین دلیل باید حکم اجرایی ۱۳۳۰۳ به همراه اصلاحات مربوط به آن در حکم ۱۳۳۱۵ به تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۰۳ و چند حکم دیگر مربوط به آنها متعلق به سالهای ۲۰۰۴،۲۰۰۷ و ۲۰۱۴ اساساً باید ادامه پیدا کنند و تمدید شوند.این در حالی است که اواخر ۲۰۱۷ مقامات عراق پیروزی بر گروه تروریستی داعش را اعلام کردند. مقامات عراق از آن زمان به بعد خواستار کمک جامعه بین المللی به بازسازی و ارتقای وضعیت در مناطقی که قبلاً شاهد درگیری‌ها بودند شده‌اند.

 

تنش منامه باتهران بالا گرفت

تنش در روابط بحرین و عراق که بتدریج ابعاد منطقه‌ای به خود گرفته، زمانی رخ داد که «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر در عراق کناره‌گیری حاکم بحرین را خواستار شد.وزارت خارجه بحرین نیز بیانیه مقتدی صدر را «توهین غیر قابل قبول به پادشاهی بحرین و نقض قوانین بین‌المللی» دانست. پس از آن «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین نیز در توییتر واکنش نشان داد و مقتدی را «احمق سلطه‌جو» توصیف کرد و از او خواست به جای اشاره به بحرین، انگشت اشاره را به سوی ایران بگیرد.وزیر خارجه بحرین در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای ایران به بستن تنگه هرمز در واکنش به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه این کشور گفت: «این یک تهدید مستقیم برای تمام کشورهای خلیج (فارس) است و اجازه داده نخواهد شد که حتی برای یک روز هم ادامه یابد».منامه همچنین از شهروندانش خواست فورا ایران را ترک کنند.سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در واکنش به اظهارات وزیر خارجه بحرین به مقامات این کشور توصیه کرد که «حد و اندازه خود را در تهدید بزرگتر از خود بشناسند» و گفت: «مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی»

 

ترامپ پاسخ تیلرسون را در توئیتر داد

رئیس‌جمهور آمریکا به سخنان وزیر خارجه سابقش که در یک جلسه استماع کنگره بیان شده بود واکنش نشان داد.«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به انتقادات «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابقه‌اش پاسخ داد.«رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا در نشستی در کنگره گفته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در اولین دیدارش با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، صحنه را واگذار کرده است.روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از منابع مطلع نوشته است در این نشست غیرعلنی که در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شده، تیلرسون به نمایندگان گفته است که در سال ۲۰۱۷ در جریان دیدار پوتین و ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا صرفا به اندازه احوال‌پرسی ابتدای جلسه آمادگی داشته و این پوتین بوده که توانسته در این نشست دو ساعته موضوعات را به سمت و سوی مورد نظرش پیش ببرد.ترامپ در واکنش به این خبر در توئیتر نوشت: «رکس تیلرسون که یک آدم کودن و بدون آمادگی و توانایی برای وزیر خارجه شدن است، داستانی سر هم کرده (او را اخراج کردم) که در دیدار با ولادیمیر پوتین در هامبورگ آلمان صحنه را به ولادیمیر پوتین واگذار کردم. فکر نمی‌کنم پوتین موافق این باشد. عملکرد آمریکا گویا است.»یکی از دستیاران کنگره که خواسته نامش فاش نشود، در مورد محتوای جلسه با تیلرسون گفته است: «ما وقت زیادی را به بحث درباره اینکه پوتین چطور از هر فرصتی برای پیشبرد آنچه که می‌خواسته استفاده کرده، سپری کردیم.»وی افزود: «میزان آمادگی [ترامپ و پوتین] نابرابر بوده و همین امر دو طرف را در موضع نابرابری قرار داده است.»تیلرسون که در سال ۲۰۱۸ توسط ترامپ اخراج شد، روز چهارشنبه به مدت هفت ساعت در حضور نمایندگان جمهوری ‌خواه و دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان نظراتش درباره دولت ترامپ را بیان کرده است.

 

آمریکا آتش تنش تنگه تایوان را شعله ور کرد

ارتش آمریکا از اعزام دو کشتی به تنگه تایوان خبر داد؛ اقدامی که می‌تواند خشم پکن را در میانه تنش‌ها بین دو اقتصاد بزرگ جهان در پی داشته باشد.یک سخنگوی ارتش آمریکا در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار کرد، در این اعزام ناوشکن "پربل" و نفتکش "والتر اس. دیل" به این تنگه فرستاده شده‌اند.کلی داس، سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: اعزام این ناوها به تنگه تایوان نشانگر پایبندی آمریکا به آزاد بودن و باز بودن منطقه اقیانوس هند و آرام است.وزیر دفاع تایوان نیز اظهار کرد، این دو کشتی در تنگه تایوان به سمت شمال حرکت کرده‌اند. نیروهای مسلح تایوان به این حرکت نظارت داشته و هیچ موردی غیرمعمولی رخ نداده است.چین هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.از آغاز سال جاری میلادی، ناوهای آمریکایی دست‌کم یک بار در ماه از تنگه هرمز گذر کرده‌اند.روزنامه دولتی "چاینا دیلی" نوشت: با تنش‌هایی که میان این دو کشور وجود دارد، هیچ تضمینی در کار نیست که حضور کشتی‌های آمریکایی در نزدیکی چین به درگیری مستقیم میان این دو ارتش نینجامد.

 

آمریکا در سفارت ونزوئلا  دست به کودتا زد

دفتر رسانه‌ای مخالفان ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سفیر منصوب‌شده از سوی خوان گوایدو، سرکرده مخالفان این کشور، کنترل سفارتخانه ونزوئلا در آمریکا را به‌دست گرفته است.به نقل از اسپوتنیک، دفتر رسانه‌ای مخالفان ونزوئلا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سفیر منصوب‌شده از سوی خوان گوایدو، سرکرده مخالفان این کشور، کنترل سفارتخانه ونزوئلا در آمریکا را به‌دست گرفته است.این دفتر اعلام کرد کارلوس وِچیو، سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا، روز جمعه (به وقت محلی) کنترل سفارتخانه ونزوئلا در ایالات متحده واقع در محله جورج‌تاون واشنگتن را به دست گرفت.

 

اسرائیل به ترور سردار اسرا اعتراف کرد

یک افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی پس از چهار سال اعتراف کرد که اسرائیل، سمیر القنطار را در سوریه ترور کرده بود. این افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی به نام مارکو مورنو به برنامه عوفدا در کانال  دوم  تلویزیون عبری رژیم صهیونیستی گفت این اسرائیل بود که سمیر القنطار را ترور و حذف کرد. بر اساس گزارش پایگاه مفزاک لایف عبری، افسر صهیونیست افزود یکی از سرکردگان گروه‌های معارض در سوریه، اطلاعاتی را به سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل منتقل کرد که به رسیدن به قنطار و ترور وی کمک کرد.بر اساس این گزارش، مورنو افزود جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل شامگاه نوزدهم دسامبر 2015 میلادی وارد حریم هوایی سوریه شده و منزلی را در جنوب دمشق که سمیر القنطار در آن اقامت داشت، هدف قرار دادند.این رسانه افزود اسرائیل در آن زمان به این عملیات(ترور القنطار) اعتراف نکرد، با وجود گزارش‌هایی که بر قرار داشتن اسرائیل در پس این عملیات تاکید می‌کرد. سایت مفزاک لایف آورده است اطلاعاتی که مورنو فاش کرده، از سوی اداره سانسور نظامی اسرائیل اجازه انتشار پیدا کرده است. این رسانه افزود مورنو قبلا به عنوان  افسر یگان 504 در سازمان اطلاعات نظامی فعالیت کرده و مسئول ارتباط با گروه‌های معارض(تروریستی) در سوریه بود.«سمیر قنطار» قدیمی‌ترین اسیر لبنانی دربند رژیم صهیونیستی بود که 20 جولای 1962 (29 تیر 1341 هجری شمسی) در روستای دروزی‌نشین «عیبه» از توابع استان «جبل» لبنان به دنیا آمد. وی در سال 1978 میلادی طی یک عملیات ضدصهیونیستی در شهر صهیونیست‌نشین «نهاریا» به اسارت در آمد و در لبنان «سردار اسرا» لقب گرفت.سمیر قنطار در سال 2008 میلادی بعد از سپری کردن بیش از 20 سال اسارت در جریان تبادل اسرای لبنانی با رژیم صهیونیستی آزاد شد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نیمه‌های شب 29 آذر سال 94 یک ساختمان در شهر «جرمانا» در حومه جنوبی دمشق را بمباران کردند که در پی آن سمیر قنطار آزاده لبنانی و شماری از شهروندان سوری به شهادت رسیدند.

 

مسکو پرونده آمریکا را به شورای امنیت برد

ولادیمیر جباروف معاون اول کمیته بین الملل شورای فدراسیون روسیه گفت، این احتمال که مسکو این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد، وجود دارد.این سناتور روس در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر اعزام 1500 نیروی تازه نفس به منطقه خاورمیانه گفت: احتمال دارد مسکو این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد.به گفته جباروف، ترامپ با اعزام نیروهای آمریکایی به خاورمیانه تلاش می کند تا ایران را تحریک کرده و موجبات ترس و جنگ روانی را بوجود آورد.وی افزود: امیدوارم که ترامپ با اعزام این نیروها قصد ایجاد تحریک نداشته باشد که در این منطقه بسیار خطرناک است. ایران، عراق و افغانستان نیست. یک نیروی قدرتمند و جدی است که با رهبر این کشور متحد هستند.وی در پایان گفت: آمریکا از یک طرف می گوید که نیروهایش را از سوریه خارج می کند و از طرف دیگر اعلام می کند که نیروهای جدیدی به منطقه اعزام می کند. این نشان می دهد که باید انتظار هر اقدامی را از او داشت.پیش از این رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که 1500 سرباز تازه نفس برای پیشگیری و حفاظت از منافع آمریکا در منطقه به خاورمیانه اعزام می کند.

 

اسرائیل در برابر حزب‌الله عقب نشست

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی خود را برای جنگی دیگر با جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان آماده می‌کند اما کارشناسان این رژیم ضمن اشاره به تقویت حزب‌الله طی ۱۳ سال اخیر، از ضعف نیروی زمینی رژیم اسرائیل ابراز نگرانی می‌کنند.شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی با اشاره به پیروزی حزب‌الله در جنگ ۳۱ روزه (سال ۲۰۰۶) در برابر تل‌آویو، تقویت زرادخانه موشکی و کسب تجربه جنگ‌های نامنظم در سوریه نوشت که هرچند ارتش اسرائیل خود را برای نبرد دیگر آماده کرده اما مقامات پیشین ارتش درباره آمادگی نیروی زمینی تشکیک می‌کنند.در این گزارش آمده است: «ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۶ لبنان را با این حس ترک کرد که گویی فرصت فوق‌العاده‌ای را از دست داده است و از زمان در حال مقدمه‌چینی برای جنگ بعدی در مرزهای شمالی است. یکی از بخش‌های این آماده‌سازی شامل مقصر خواندن لبنان به‌دلیل شروع جنگ و تلاش برای وارد کردن صدمات سنگین به آن است».ژنرال «یائیر گولان» معاون پیشین ستادکل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی در این باره می‌گوید: «مشکل در درون ارتش اسرائیل است. غریزه تهاجمی آن مضمحل شده است. ما بدون یک مانور زمینی نمی‌توانیم پیروز شویم پس ارتش اسرائیل باید ذهنیتش را تغییر دهد».پیشتر نیز «الون بن داوِد» تحلیلگر نظامی کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفته بود: «برآوردهای ویژه جبهه داخلی پیش بینی کرده در صورت رویارویی با حزب‌الله، ۱۰۰ هزار اسرائیلی کشته شوند». گزارش بررسی وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۹ نیز تخمین می‌زند که احتمال وقوع جنگی تمام عیار علیه تل‌آویو در سال جاری وجود دارد که بازیگران اصلی آن حزب‌الله، سوریه، حماس و ایران خواهند بود.

 

چینی ها از خیر نفت آمریکا گذشتند

جدیدترین تنش در روابط تجاری آمریکا و چین پس از این روی داد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا پکن را به خلف وعده در مذاکرات تجاری متهم کرد و تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد. چین نیز در واکنش به این اقدام غیرمنتظره، دست به تلافی زد و تعرفه واردات گاز طبیعی آمریکا را افزایش داد.نفت آمریکا تاکنون مشمول افزایش تعرفه چین قرار نگرفته است اما به نظر می‌رسد این موضوع اهمیتی برای خریداران چینی نداشته است، چرا که آنها سال گذشته با وجود آتش بس تجاری سه ماهه ای که میان آمریکا و چین منعقد شد، خرید نفت آمریکا را متوقف کردند.به گفته سنگ ییک تی از شرکت مشاوره "اس آی ای انرژی"، شرکت های چینی به دلیل وجود عرضه کافی از سوی ایران و روسیه، انگیزه چندانی برای خرید نفت آمریکا ندارند و تهدید دائمی تعرفه‌ها نیز باعث شده است پالایشگاههای چینی انگیزه ای برای تغییر عادت خود نداشته باشند.به نظر می رسد با بن بست در مذاکرات تجاری آمریکا و چین، این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد و حتی با تحریم شدن شرکت مخابراتی هواوی، وخامت بیشتری خواهد داشت.بر اساس گزارش اویل پرایس، در فاصله ژانویه تا ژوئن سال میلادی گذشته چین بزرگترین خریدار نفت آمریکا بود و روزانه ۳۷۷ هزار بشکه نفت از این کشور وارد می کرد اما این رقم در مدت شش ماه منتهی به فوریه امسال به ۴۱ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

 

پیونگ یانگ برای مذاکرات هسته‌ای شرط گذاشت

کره شمالی از شرط این کشور برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با آمریکا خبر داد.کره شمالی اعلام کرد: مذاکرات هسته ای با آمریکا هرگز از سرگرفته نخواهد شد؛ مگر اینکه دولت دونالد ترامپ از درخواست های یکجانبه برای خلع سلاح هسته ای فاصله بگیرد.این در حالیست که یکی از مقامات کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود: مواضع خودسرانه و فریبکارانه آمریکا نگذاشت دومین نشست سران کره شمالی و آمریکا به موفقیتی دست یابد. دلیل اصلی شکست مذاکرات ماه فوریه در شهر هانوی اتخاذ مواضع خودسرانه و فریبکارانه آمریکا و اصرار بر روشی بود که کاملاً غیرممکن بوده است.آمریکا هرگز نمی تواند ذره ای ما را با ابزاری که در سر می پروراند به جلو حرکت دهد. واشنگتن هر چه نسبت به ما خصمانه و فریبکارتر شود، واکنش ما سخت تر خواهد بود.گفتنی است، کره شمالی چندی پیش در واکنش به کارشکنی‌ها و اقدامات خصمانه آمریکا به آزمایش موشکی مبادرت ورزیده بود.

 

ترامپ با پنتاگون هم به مشکل خورد

پنتاگون برای مقابله با تهدیدهای نظامی ایران طرحی مبنی بر اعزام پنج تا ده هزار سرباز دیگر به خاورمیانه تهیه کرده بود. طرحی که تصمیم‌گیری بر سر آن برعهده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بود.ترامپ اعلام کرد که در شرایط کنونی الزامی به اعزام بیشتر نیرو برای مقابله با تهدیدهای نظامی ایران نمی‌بیند.خبرگزاری آلمان در گزارشی که از واشنگتن ارسال کرده، خبر از تصمیم کاخ سفید درباره درخواست وزارت دفاع آمریکا داده است. ترامپ در این باره گفته است: «هرگاه لازم باشد، من حتما سربازان بیشتری به منطقه خواهم فرستاد.»ترامپ در ادامه گفته است: «اما به باور من، نیازی به سربازان جدید نیست. من واقعا به چنین الزامی باور ندارم.»مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه‌ای با شبکه خبری "فاکس نیوز" گفت: «شما می‌توانید مطمئن باشید که رئیس جمهور، دونالد ترامپ در صورت به مخاطره افتادن جان شهروندان آمریکایی و منافع این کشور در منطقه، نیروهای لازم برای مقابله را تامین خواهد کرد.»

 

ترامپ اعزام نظامی را تایید کرد

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت که واشنگتن 1500 نظامی به خاورمیانه اعزام می‌کند.ترامپ تاکید کرد که اعزام این نیروها به غرب آسیا با اهداف پیشگیرانه صورت می‌گیرد.رئیس جمهور آمریکا در ادامه سخنانش گفت که اجازه داده نخواهد شد تا ایران به کشوری هسته‌ای تبدیل شود و ایران کشوری است که از تروریسم حمایت می‌کند.رئیس جمهور آمریکا همچنین از کناره‌گیری «ترزا می» نخست وزیر انگلیس از سمت خود ابراز تاسف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha