شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ قرآن می‌ فرماید قرآن را تلاوت کنید نه قرائت، تلاوت یعنی خواندن متنی که باید تابع آن بود؛ تلاوت قرآن تزکیه آور است و به نظرمی‌ رسد در مسأله تربیت آماده کردن افراد برای این که خود را به قرآن بسپارند و نه این که در باره قرآن تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در محل این نمایشگاه در سالن غدیر قم برگزار شد گفت: ما همیشه به دفتر تبلیغات به عنوان یکی از گوهرهای درخشان حوزه های علمیه افتخار می‌ کنیم و شما امروز به عنوان یکی از پایگاه های گسترش امر قرآن در میان حوزه های علمیه شناخته شده هستید.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه یک چرخه کامل ابلاغ پیام دین به مردم است، گفت: این چرخه از استخراج و پژوهش شروع می‌ شود، به نگارش می‌ رسد و از آن به ابلاغ و رساندن به مردم وارد می‌ شود.

*موانع تربییت قرآنی در جامعه

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به یکی از چالش هایی که باعث می شود  انسان ها تربیت قرآنی نشوند، گفت: اگر مردم آموزش مسائل قرآنی را داشته باشند تا جایی که قرآن را تفسیر و تأویل هم بکنند ولی از دل آن ابوموسی هاخارج نشوند؛ علاقه هایی که گاه بر قرآن حاکم شده و آموزه های آن را بر اساس خواست خودش تفسیر می‌ کند.

*تفاوت تلاوت و قرائت قرآن

وی عنوان کرد: قرآن می‌ فرماید قرآن را تلاوت کنید نه قرائت، تلاوت یعنی خواندن متنی که باید تابع آن بود؛ تلاوت قرآن تزکیه آور است و بنده به نظرم می‌ رسد در مسأله تربیت آماده کردن افراد برای این که خود را به قرآن بسپارند و نه این که در باره قرآن تصمیم بگیرند مسأله مهمی است که در حوزه کمتر دیده می‌ شود، در این صورت امید می‌ رود که ابن عباس ها و مالک اشترها از دل قرآن فهمی بیرون بیایند.

*نامه حضرت علی(ع) به ابوموسی اشعری

حجت الاسلام والمسلمین بهجت خاطر نشان ساخت: حضرت علی(ع) تربیت شده قرآن کریم است که به ابوموسی اشعری نامه می‌ نویسد و می‌ فرماید: حتی اگر در قرآن نکته ای را علیه من کشف کردی آن را ابراز کن؛ چون قرآن ابزار او نیست برای نجات از شکست چنانچه دستگاه شام انجام داد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: بنده وقتی قضایای امیرمؤمنان(ع) را در جریان حکمیت در جنگ صفین مطالعه می‌ کردم و تحلیل هایی که ایشان از افراد شایسته و ناشایسته داشتند می‌ دیدم با چالش های بزرگی مواجه شدم؛ یکی از این چالش ها این که دستگاه دین یک دستگاه تربیتی است، اگر پژوهش ها و مطالعات در بین خواص و نخبگان بچرخد و نتواند فضا را برای تربیت کنشگران اجتماعی و فرهنگی آماده کند، فایده ای ندارد.

وی با تأکید بر این که حوزه علمیه در بحث های مرتبط با مبانی و اصول و قواعد و تفسیر خوب عمل کرده است، تصریح کرد: امروز  باید روی راه ورود دین در عرصه زندگی تمرکز کنیم ، رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب فرمودند: شما راه انبیاء را می‌ روید و مهمترین کار انبیاء تحقق زندگی خدایی در بین مردم است

*چالش های بعد از رحلت پیامبرگرامی اسلام

وی با اشاره به چالش های بعد از رحلت پیامبرگرامی اسلام(ص) گفت: بزرگترین چالش پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) قرآن و کیفیت معامله با این کتاب بود، آنگاهی که چهره اجتماعی به خود می‌ گرفت و بنا بود تبدیل به سبک زندگی مردم بشود؛ شما وقتی جنگ صفین را تحلیل می‌ کنید در هر دو سپاه قاری و مفسر قرآن حضور دارد، امام علی(ع) در جمل قرآن بلند می‌ کند و معاویه و عمر عاص در صفین، ابوموسی اشعری مفسر و قرآن اشعث و عبدالله بن عباس نیز مفسر و قرآن شناس.

وی با تأکید بر این که باید تلاش کنیم از دل مفسران و قاریان قرآن اصحاب جمل و ابوموسی اشعری ها بیرون نیایند، گفت: چالش و بلکه بحران پس از دوران پیامبر گرامی اسلام(ص) همین بود، همه به کتاب ارجاع می‌ دادند و سنت را تعطیل کردند برای این که به قول خودشان تمرکزشان روی قرآن باشد تا اختلافی نشود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در پایان خاطر نشان ساخت: ما دقیقا با این چالش مواجهیم که اگر قرآن بنا است زندگی را بسازد و انسان را تربیت کند، چه باید بکنیم؟ و مصداق و لایزید الظالمین الا خسارا نشویم؟ به نظر من این مسأله برای توجه نظر پژوهشگران و متخصصان مجال خوبی است که در این باره به تحقیق و پژوهش بپردازند.

 

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha