شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام جمعه بجنورد گفت: بر اساس سبک و سیره و منطق امام علی (ع) انسان از لحاظ فردی و اجتماعی در نظام اسلامی جز از طریق عدالت محوری به کمالات انسانی و درجات تقوا نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در جمع مردم عزادار بجنورد، با تسلیت به مناسبت ایام ضربت خوردن و شهادت امام علی (ع)، به تبیین شاخصه‌های حکومت علوی پرداخت و اظهار کرد: اقامه قسط و عدل و عدالت محوری در نظام اسلامی از مهم‌ترین شاخصه‌های حکومت علوی برای نظام اسلامی است.

وی افزود: حضرت علی (ع) در تمامی زندگی و حیات فردی و سیاسی خود، ذره‌ای از اقامه این اصل کوتاهی نکرد و بر همین معیار رفتار کرد و به همین دلیل میزان حق و عدالت شد و به دلیل همین اقامه عدالت نیز به شهادت رسید: «قتل فی محراب عبادته لشده عدله».

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: آن حضرت آن‌چنان عدالت را در زندگی شخصی خود در زمان حکومت بر مسلمانان به مرحله عمل درآورده بود که دوست و دشمن را به حیرت و شگفتی واداشته بود.

وی ادامه داد: چنان‌که معاویه بعد از برخورد شدید حضرت در پاسخ به درخواست کمک بردارشان عقیل که از شدت فقر به نزد آن حضرت رفته بود، در تعجب فرو رفت و گفت: «هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ عَقِمَتِ النِّسَاءُ اَنْ یَلِدْنَ مِثْلَهُ؛ افسوس، افسوس، دیگر زنان نمی‌توانند فرزندی مثل علی را به دنیا تحویل دهند!»

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: توجه حضرت امیر(ع) به اقامه عدالت به این دلیل بود که در منطق اسلامی آن بزرگوار، انسان از لحاظ فردی و اجتماعی در نظام اسلامی به کمالات انسانی و درجات تقوا نمی‌تواند رسید، مگر با رعایت عدالت درباره دوست و دشمن.

وی ادامه داد: به همین جهت، به فرزند گرامی‌اش امام حسین (ع) سفارش می‌کرد که: «تو را سفارش می‌کنم به تقوای الهی در حال غنا و تنگدستی... و رعایت عدالت با دوست و دشمن.» هم‌چنین آن حضرت عدالت حاکمان را پاسدار ارکان حکومت می‌دانست و آن را بی‌نیازکننده‌ترین اشیاء معرفی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: امام علی (ع) در همین راستا، به خلیفه دوم فرمود: «سه چیز است که اگر از آن‌ها حفاظت کرده، به آن‌ها عمل کنی، تو را از غیر آن‌ها بی‌نیاز می‌کند و اگر آن‌ها را ترک کنی، غیر آن‌ها سودی به تو نمی‌رساند.» خلیفه پرسید: آن سه کدام است؟ حضرت فرمود: «اجرای حدود بر نزدیک و بیگانه و حکم کردن به کتاب خدا در حال خشم و غضب و تقسیم عادلانه بین سیاه و سرخ»

وی خاطرنشان کرد: توجه و اهتمام آن حضرت به اجرای عدالت در تمامی سال‌های حکومت‌داری ایشان، مثال‌زدنی است. در ماجرای حمله سربازان معاویه به شهر انبار و سرقت جواهرات یک بانوی غیرمسلمان که در سایه حکومت اسلامی زندگی می‌کرد، آن‌چنان برآشفت که فرمود: «اگر در این حادثه تلخ، مسلمانی از غصه بمیرد، ملامت نخواهد شد و از نظر من چنین امری سزاوار است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: آن حضرت در حوزه حکومتی خویش، افرادی را که به عدالت اعتقاد نداشتند و یا ناعادلانه عمل می‌کردند، راه نداده و در صورت اثبات بی‌عدالتی مدیران حکومتی بااقتدار و قاطعیت تمام با آنان رفتار می‌کرد و در مورد غارتگران بیت‌المال هیچ‌گونه اغماض روا نمی‌داشت.

وی اضافه کرد: یک مورد از برخورد علی (ع) با مدیران اجرایی خطاکار و غارتگران بیت‌المال که دستگاه حکومت عدل علوی را خدشه‌دار کرده و از حریم عدالت تجاوز کرده بودند، ماجرای نامه توبیخ آمیز آن حضرت به مصقلة بن هبیرة شیبانی، فرماندار یکی از شهرهای استان فارس است که رفتار تبعیض‌آمیز و ناعادلانه او را این‌گونه نکوهش کرد: «به من خبر رسیده که تو غنیمت مسلمانان را به خویشاوندان و دوستانت که تو را برگزیده‌اند، می‌بخشی. سوگند به خدایی که دانه را شکافت و موجودات را آفرید! اگر این گزارش صحیح باشد، در نزد من خوار شده و منزلت تو کاهش یافته است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha