پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجاب

حوزه/ در شرایطی که برخی از سیاستمداران کشورهای اروپایی بی توجه به حقوق زنان مسلمان به دنبال تصویب قوانینی در ممنوعیت حجاب در مدارس و مراکز دیگر هستند، برخی از افراد ضمن حمایت از حقوق زن مسلمان خواهان آزادی برای زنان محجبه در غرب هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حقوق بشر، تساوی حقوق زنان و مردان، آزادی بیان و عقیده شعارهایی است که در جوامع غربی از تریبون های مختلف شنیده می شود، اما همواره این موضوعات در حد شعار باقی مانده به طوری که اقلیت های مذهبی در جوامع غربی  اعم از مسلمانان یا غیر مسلمان با مشکلات زیادی رو برو هستند.

 

مخالفت با حجاب اسلامی تحت عنوان قوانین و لوایح مختلف در کشورهای اروپایی با توجیهات غیر منطقی تصویب شده و زندگی مسلمانان در غرب را با مشکلاتی روبرو می کند و از سوی دیگر با وجود خسارت ها و قربانیان  گسترده عدالت جنسیتی در غرب که از آن به بی بند وباری و آزادی پوشش تعبیر می شود، دستگاه های تبلیغاتی غربی سعی در ترویج این فرهنگ در سایر کشورهای اسلامی دارند و باوجود تصویب قوانین پی در پی در منع حجاب در کشورهای خود از لزوم لغو قانون حجاب در جوامع اسلامی سخن می گویند.

اما حامیان حجاب چه مسلمان و چه غیر مسلمان در جوامع غربی همواره شاهد نتایج جبران ناپذیر فرهنگ ولنگاری در غرب بودند و از این رو سعی می کنند به هر طریقی از عقاید مسلمانان و حجاب بانوان مسلمان حمایت کنند. این حامیان گاه نمایندگان پارلمان های اروپایی، فرهیختگان، پژوهشگران جامعه شناس و بازیگران و مانکن هایی هستند که خود به طور عینی شاهد خسارت های فرهنگ برهنگی بوده اند.

 

حقوق زنان در غرب از شعار تا واقعیت

در اروپا و آمریکا گزارش‌ها نشان می‌دهد که با وجود شعارهای پر سر وصدا در حمایت از زنان در جامعه؛ زنان به لحاظ موقعیت کاری کمتر از مردان حقوق می‌گیرند و همه ساله همزمان با روز زن در بسیاری از کشورهای اروپایی زنان با ریختن به خیابان‌ها خواستار پایان تبعیض‌ها علیه خود می‌شوند. یکی از مهم ترین مشکلات زنان در کشورهای اروپایی و آمریکا وجود تجاوز جنسی به زنان است که موجب ایجاد نا امنی در مشاغل و اماکن مختلف شده است و هرسال گزارش های زیادی از منابع مختلف بر وجود آزار جنسی زنان و حتی کودکان در مدارس و مهدهای کودک دارد ارائه می شود و از طریق رسانه های مختلف در اختیار عموم قرار می گیرد.

نتایج یک گزارش که توسط رویترز منتشر شده نشان می‌دهد تقریبا از هر پنج نفری که در پارلمان کار می‌کنند، یک نفر در طول سال گذشته آزار و اذیت جنسی را تجربه کرده یا مورد رفتارهای نامناسب قرار گرفته است. این گزارش خواستار ایجاد یک روال قانونی جدید برای طرح شکایت کسانی شده است که قربانی آزار و اذیت جنسی در پارلمان انگلیس قرار گرفته‌اند. دانشگاه کویینپییاک و موسسه «گالوپ» از جمله مراکزی هستند که آمارها و گزارش هایی از تجاوز به زنان را به طور رسمی منتشر می کنند. با وجود این بی عدالتی در حق زنان اروپایی و آمریکایی؛ سیاستمداران غربی بی توجه به چنین آمارهایی به دنبال تصویب قوانینی ضد حجاب اسلامی به بهانه های مختلف در کشورهای خود هستند. این اقدام در راستای تفکر اسلام هراسی در دهه های اخیر با همت بیشتری دنبال شده و به بهانه جلوگیری از پایمال شدن حقوق زن مسلمان و برخورداری از حقوق مساوی با سایر افراد در پارلمان های کشورهای اروپایی تصویب می شود. با وجود چنین تبعیض های قانونی در کشورهای اروپایی همواره حامیان منصفی در مجامع مختلف از آزادی داشتن حجاب در جامعه حمایت کردند.

 

نماینده زن اتریشی با پوشیدن روسری از حجاب حمایت کرد

تعداد مسلمانان در اتریش در سال 2017 حدود 700 هزار مسلمان بر آورد شده که تقریبا 8 درصد کل جمعیت این کشور را شامل می شود که اکثرا اهل ترکیه بوده و برای کار در دهه های 60 و 70 میلادی به این کشور آمده و اقامت گرفته اند. چندی پیش مجلس اتریش اقدام به تصویب لایحه ای در خصوص ممنوعیت حجاب در مدارس ابتدایی نمود که این قانون با مخالفت یکی از نمایندگان پار لمان روبرو شد.

 

نماینده پارلمان اتریش مارتا بیسمان بر مصوبه پارلمان کشورش و قانونی که پوشیدن حجاب را در مدارس ابتدایی ممنوع می کند اعتراض نمود و به نشانه اعتراض داخل پارلمان حجاب بر سر گذاشت. این نماینده زن اتریشی در مقابل روزنامه نگاران بعد از پوشیدن حجاب گفت به من نگاه کنید چیزی تغییر نکرده است. این همان تکه پارچه ای است که شما از آن می‌ترسید. به من نگاه کنید؛ چیزی تغییر نکرد. من همان کسی هستم که قبل از [سر کردن] این حجاب بودم، مارتا بیسمان.

نکته قابل توجه در این مصوبه اینجاست که این قانون شامل ادیان دیگر مانند یهود که کلاهی بر سر می گذارند نمی شود. در حالی که در آن تصریح شده بود هر گونه لباسی را که تاثیر ایدئولوژیک و یا دینی بگذارد و روی سر را بپوشاند در بر می گیرد و کسانی که مخالف این قانون عمل کنند 440 یورو جریمه می شوند.

رودولف تاشنر، نماینده پارلمان و عضو "حزب مردم اتریش" در این باره گفت، تصمیم پارلمان دختربچه‌های مسلمان را از "اطاعت محض" می‌رهاند. در این قانون به جای واژه روسری از عبارت "پوشش سر که مبنای دینی و ایدئولوژیک دارد" استفاده شده است، اما پوشش‌ سر یهودیان (کیپا) یا سربند سیک‌های هندی از این قانون مستثنی هستند. در فرانسه استفاده از حجاب اسلامی و کیپا یا به گردن انداختن صلیب‌های بزرگ در مدارس ممنوع است.

در همین راستا سازمان های اسلامی اعلام کردند به دادگاه قانون اساسی برای لغو این قانون شکایت می کنند؛ چرا که این قانون با اصل مساوات در قانون اساسی اتریش مغایرت دارد و سازمان مسلمانان اتریش این پروژه را "شرم آور" و "تاکتیکی برای جلب توجه" نامیده است.

 

جلوگیری از حجاب به بهانه جلوگیری از اطاعت محض

نکته قابل توجهی که در توجیه تصویب چنین قانونی وجود دارد اینجاست که حامیان ممنوعیت حجاب در مدارس ابتدایی هدف خود را از تصویب این قانون حمایت از دختران دبستانی که مجبور به "اطاعت محض" از خانواده هایشان برای پوشش حجاب هستند، عنوان کردند. این در حالی است که زنان و دختران با علاقه و اصرار خود خواهان استفاده از پوشش در مدارس هستند .

ممنوعیت روسری در مدارس آلمان

دو روز پس از ممنوعیت استفاده از روسری در دبستان‌های ابتدایی اتریش، در آلمان نیز بحث بر سر اقدام مشابهی داغ شده است. نماینده امور مهاجران دولت خواهان ممنوعیت است و برخی سیاستمداران با آن مخالفند.به گزارش دویچه‌وله؛ ۲۷ مه روزنامه آلمانی "بیلد" مصاحبه ‌ای با آنته ویدمن ماوتس، نماینده امور مهاجران دولت آلمان منتشر کرد که در آن خانم ویدمن ماوتس درباره ممنوعیت روسری در دبستان‌های ابتدایی موضع‌ گرفت.

 


نماینده امور مهاجران دولت آلمان خواهان بررسی تمامی اقداماتی شده است که باعث حفاظت دختربچه‌ ها از فشار و اجبار از جانب خانواده یا نهادهای مذهبی می‌شوند. او در این راستا به "گفت ‌وگو با مادران و پدران دختران" و ممنوعیت روسری در دبستان‌های ابتدایی اشاره کرده است. همچنین شماری از نمایندگان وابسته به اتحاد احزاب مسیحی در پارلمان آلمان نیز با انتشار بیانیه ‌ای خواستار ممنوعیت پوشش روسری برای دختران زیر ۱۴ سال شده‌اند.

این توجیهات در حالی عنوان می شود که به گفته نهاد علمی پارلمان آلمان ممنوعیت روسری در دبستان‌ها با قانون اساسی آلمان مغایر است.

یکی دیگر از حامیان استفاده آزادانه از حجاب در مدارس سخنگوی فراکسیون احزاب مسیحی در پارلمان آلمان است. مارکوس واینبرگ، یکی از سخنگویان فراکسیون احزاب مسیحی در پارلمان آلمان نیز با دیدی انتقادی به ممنوعیت روسری برای دختربچه‌ها می‌نگرد. او می‌گوید: «ممنوعیت کلی مانند آنچه که در اتریش رخ داده باعث می‌شود دخترانی که خودخواسته حجاب به‌ سر می‌ کنند مورد تبعیض واقع شوند». او به قانون اساسی آلمان اشاره می‌کند که در آن آزادی انتخاب دین و انجام فرایض دینی برای تمامی افراد جامعه تضمین شده است.

 

تنها 6 کشور در اتحادیه اروپا ممنوعیت روسری،روبنده و برقع ندارند

موضوع ممنوعیت حجاب سر و صورت در یافته‌ های ارائه‌ شده در گزارش اخیر بنیاد جامعه باز آمده است، بنیاد جامعه باز یک سازمان بشردوستانۀ بین‌المللی است که توسط جورج سوروس بنیانگذاری شده است. بر اساس این گزارش‌ها فقط شش کشور در اتحادیۀ اروپا (کرواسی، قبرس، یونان، لهستان، پرتغال و رومانی) هستند که ممنوعیتی برای روسری و روبنده یا برقعِ اسلامی ندارند.

قربانیان بی بند و باری حامیان حجاب در غرب

به غیر از نمایندگان و افراد فرهیخته و منصفی که قائل به دادن آزادی به افراد محجبه در اروپا هستند، تعدادی از کسانی که خود روزی قربانی برده داری نوین بودند، امروز از حامیان حجاب در کشورهایشان محسوب می شوند. "سارا بو کر" هنر پیشه، مدل و مانکن آمریکایی از جمله این افراد است.

بوکر تازه مسلمان آمریکایی در گفتگویی خود را و علت مسلمان شدنش را این‌گونه بیان می‌کند: من یک دختر آمریکایی هستم که در مرکز این کشور به دینا آمده‌ام و در آنجا زندگی کرده‌ام. در نهایت من به فلوریدا و از آنجا به ساحل جنوبی میامی نقل مکان کردم. سالها گذشت تا متوجه شوم که هر چه بیشتر در "جذابیت زنانگی‌ام" پیشرفت می‌کنم درجه رضایت شخصی و خوشبختی‌ام افت می‌کند؛ من برده مد بودم، من گروگان ظاهرم بودم. به شما زنانی که مفاهیم زشت کلیشه‌ ای علیه حجاب فروتنانه اسلامی را می‌پذیرید، می‌گویم که: شما نمی‌دانید که چه چیزی را دارید از دست می‌دهید.

ایوان ریدلی، خبرنگار و روزنامه نگار انگلیسی در سال 1959 در انگلستان به دنیا آمد. او به عنوان خبرنگار روزنامه دیلی میرور انگلستان، در سال 2001 به افغانستان سفر کرد و توسط طالبان به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر شد. سپس پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا، آزاد شد و به انگلستان بازگشت.او پس از تحقیق و مطالعه به اسلام گرایش پیدا می کند. و می گوید : از بررسی جایگاه زن در قرآن متحیر شدم؛ زیرا قرآن نه تنها زنان را محکوم و مظلوم قرار نداده، بلکه از آزادی آنان سخن به میان آورده و بر تساوی زن و مرد از نظر ارزش، انسانیت، حق کسب علم و دانش و غیره... تصریح دارد. وقتی من قوانین طلاق و حق مالکیت زن را بررسی کردم، چنان مترقی و پیشرفته بنظر می‌آمد که گویی به تازگی در دادگاه خانواده به تصویب رسیده است. به نظر من بسیاری از وکلا برای اثبات دعاوی خود از قوانین مدنی اسلام الهام می‌گیرند. با افزایش اطلاعاتم در مورد اسلام، حقانیت و عقلانیت آن بیشتر برایم آشکار می‌شود.

 

آرزوهای زنان پرفسور اروپایی

با وجود امکانات گسترده علمی در اروپا و فراهم بودن زمینه های پیشرفت علمی برای دانشمندان اما در بسیاری از مواقع زنان تحصیکرده غربی و اروپایی از آرزوهای خود برای داشتن امنیت جنسی می گویند.

پرفسور مریم رزاقی استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گویی از ارتباط گرفتن با تعدادی از خانم های اروپایی می گوید: در یکی از درمانگاه‌ها در کشورهای اروپایی خانمی که ظاهر چندان خوبی نداشت با من در مورد حجاب هم صحبت شد و برایش توضیح دادم که حجاب در اسلام هیچ گونه مانعی برای زن در جهت حضور در جامعه و فعالیت نیست.

اسلام می‌خواهد که زن زیبایی‌هایش برای خودش و محارمش باشد و آن را برای کسی که لایق زن است به اشتراک بگذارد، حتی قرآن از زنان خواسته به گونه‌ای صحبت نکنند که خیلی ظریف و طمع‌برانگیز باشد.

پرسیدم اگر هم اکنون حضرت عیسی اینجا حاضر شود آیا پوشش شما را قبول دارد؟ مگر حضرت مریم (س) زن پوشیده‌ای نبوده است؟ فردای آن روز دیدم که همان خانم با وضعیت پوشیده ‌تری حاضر شده بود و صحبت‌های من در او اثر کرده بود. بسیاری از خانم‌های پرفسور اروپایی به من می‌ گفتند که خوش به حال شما که در ایران به شما به عنوان یک زن دانشمند پذیرفته شده هستی و نگاه جنسی به شما وجود ندارد.

 

تلاش غرب برای لغو قوانین حجاب در جوامع اسلامی

نپرداختن به موضوع خشونت عليه زنان در اروپـا و غرب توسط رسـانه­های غربی و نويسنـدگان و همـچنين نهادهای بين­المللی سازمان ملل نشان می ­دهد، موضوع نقض حقوق زنان در اسلام بيش از آنکه نشأت گرفته از دغدغه­های حقوق بشری باشد ريشه در ديدگاه­‌های سياسی دارد .از این رو افراد و نهاد های تاثیرگذار به جای برسی راه های برون رفت از بحرانی که زنان در غرب با آن دست و پنجه نرم می کنند به دنبال ادامه فرهنگ برده داری نوین در جوامع اسلامی تحت عنوان آزادی حقوق زنان بوده  و به دنبال مخالفت با قانون حجاب در کشورهای اسلامی هستند.

 

مغزهای باهوش زیر چادر

با وجود تلاش های شبانه روزی جهان غرب و برخی از سازمان های بین المللی که نظرات مستقلی همواره نداشته و بیانیه های سیاسی صادر کرده و حجاب و پوشش زنان مسلمان را به عنوان مانع رشد و پیشرفت و تبعیض میان زنان و مردان معرفی کردند بر خی رسانه های اروپایی با دیدن حقایق رشد و بالندگی زن مسلمان در سایه پوشش اسلامی ناگزیر به اعتراف به این حقیقت شدند.

روزنامه آلمانی به قلم فرنکفورتر و روند شاو در مقاله ای با عنوان مغزهای باهوش زیر چادر می نویسد: زنان ایرانی در زمان پهلوی آزادی های ظاهری بیشتری داشتند، اما اکثر آنها تحصیلات علمی نداشتند. حجاب در ایران نه تنها برای زنان محدودیت ایجاد نکرده بلکه به آنان امکان داده تا بتوانند به راحتی به پیشرفت های خود ادامه دهند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    عالییییییی به نظرم باید همه کتاب ازادی انسان شهید مطهری رو هم بخونن