پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سکوت

حوزه/ امام صادق (علیه السلام) فرمود: روزى نيست جز آن كه هر عضوى از اعضاى تن در برابر زبان فروتنى كند و بگويد: تو را به خدا سوگند! مبادا به سبب تو عذاب ببينيم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،کتاب «واژه هاي اخلاقي از اصول كافي» اثری از مرحوم آيت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* خاموشى و حفظ زبان

 

1. امام رضا (علیه السلام) فرمود: همانا خاموشى يكى از درهاى حكمت است؛ همانا خاموشى محبت مى آورد و راهنماى هر امر خيرى مى باشد (زيرا انسان با تفكر به هر خيرى مى رسد و خاموشى زمينه بسيار خوبى براى تفكر است ).

 

2. امام باقر (علیه السلام) فرمود: شيعيان ما بى زيانند (كم گوى و گزيده گويند).

 

3. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: زبانت را جز از خير، خاموش دار.

 

4. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: نجات مؤمن در نگهداشتن زبانش باشد.

 

5. امام باقر (علیه السلام) فرمود: ابوذر - رحمة الله - مى گفت: اى دانشجو! همانا اين زبان كليد خير و كليد شر است؛ پس همچنان كه بر طلا و نقره ات مهر مى زنى، بر زبانت هم مهر بزن.

 

6. امام صادق (علیه السلام) فرمود: روزى نيست جز آن كه هر عضوى از اعضاى تن در برابر زبان فروتنى كند و بگويد: تو را به خدا سوگند! مبادا به سبب تو عذاب ببينيم .

 

7. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: كسى كه سخنش را از عملش نشمارد، خطاهايش زياد شود و عذابش فرا رسد.

 

8. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اگر در چيزى نحسى باشد، در زبان است .

 

9. رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كه سخنش را از كردارش بداند، سخن گفتنش كم شود، مگر درباره آنچه برايش سودمند باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha