جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 سریال برادر جان

سریال " برادر جان" که شب های ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از افطار از شبکه سوم سیما پخش می شود ، هر چند که در جذب مخاطب نسبت به دیگر سریال های مناسبتی این ماه، موفق تر بوده اما در کیفیت و نگاه خلاقانه نتوانسته آن طور که باید و شاید انتظارها را برآورده سازد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی مرکز تحقیقات صدا و سیما، سریال "برادر جان" به کارگردانی محمد رضا آهنج در جذب مخاطبان ، گوی سبقت را از دیگر سریال های رمضانی سیما ربوده و تا اینجای کار به طور نسبی توانسته رضایت مخاطبان انبوه جعبه جادویی وطنی را به دست آورد.

نکته امیدوارکننده بر اساس این نظرسنجی آن است که میزان مخاطبان مجموعه‌های تلویزیونی امسال نسبت به رمضان سال گذشته، چیزی در حدود نه درصد افزایش را نشان می دهد و این سخن به معنای آن است که برخلاف ادعای برخی، همچنان تلویزیون با وجود انتقاداتی که به آن رواست، موثر و پرمخاطب است.

و اما در خصوص سریال برادرجان باید گفت که یك ملودرام خانوادگی و با مضمونی اجتماعی و مذهبی است که موضوع اصلی آن بحث حق الناس است که البته در این خصوص در سال های اخیر در سریال های تلویزیونی و به ویژه سریال های مناسبتی ماه رمضان ، کمابیش به این موضوع پرداخته شده است.

نویسنده فیلمنامه ، سعید نعمت الله است كه معمولاً فیلمنامه هایی پر كشمكش و ملتهب با دیالوگ های خاص خود می نویسد.

از جمله بازیگران این سریال می توان به علی نصیریان، حسن پورشیرازی، حسام منظور، آفرین عبیسی، سعید چنگیزیان، كامران تفتی، سجاد افشاریان، نسیم ادبی، مارال فرجاد، شیوا ابراهیمی، محبوبه صادقی و جلیل فرجاد اشاره کرد که البته در این بین ، بازی خوب علی نصیریان باعث شده که هم منتقدین و هم عامه مخاطبان ، بار دیگر این استاد مسلم بازیگری را تحسین کنند.

نصیریان آخرین بار که در تلویزیون عهده دار نقشی شد ، ماجرا باز می گردد به ایفای کاراکتر حاج فتاح در سریال میوه ممنوعه به کارگردانی حسن فتحی و البته اخیراً هم در سریال دیگری از همین کارگردان به نام شهرزاد به ایفای نقش پرداخته اما این بار در قاب شبکه نمایش خانگی.

آن چه مسلم است این که محمد رضا آهنج از آن دسته کارگردان هایی است که در ساخت سریال های مناسبتی تلویزیون، نبض مخاطب را به خوبی می شناسد و در آثاری هم که تاکنون تولید نموده به طور نسبی در ایجاد رضایتمندی توده های مردم موفق عمل کرده است.

با این وجود در این سریال که با نویسنده ای نام آشنا همچون سعید نعمت الله همکاری داشته در مجموع هر چند که نسبت به دیگر سریال های رمضانی امسال در جذب مخاطب ، موفق تر بوده اما آن طور که باید و شاید نتوانسته اثر کیفی مطلوبی تولید کند.

یکی از ایرادات جدی این سریال که برخی منتقدین نیز به آن اشاره داشته اند، ناظر به دیالوگ های ثقیل و تصنعی و بازی های گاه اغراق آمیز و به دور از واقعیت های اجتماع امروز ایران است.

البته تلاش کارگردان در پرداختن به جزییات و شخصیت پردازی و بازی ها در جای خود قابل دفاع است اما به غیر از علی نصیریان، حسام منظور و کامران تفتی همچنان به تکرار نقش های قبلی خود می پردازند و این برای یک سریالی که می خواهند نگاه و پیام جدیدی به مخاطب ارایه کند، چندان پسندیده و زیبنده نیست.

در این میان گرچه سریال موضوع حق الناس را مورد توجه قرار داده و از این حیث باید از سازندگان اثر تقدیر کرد که یکی از مهم ترین مباحث امروز جامعه ما را محور کار خویش قرار داده اند ، اما واقعیت آن است که سریال برادر جان با وجود تم مذهبی مناسبتی با ماه مبارک رمضان ندارد، کما این که اصلاً در حال و هوای این ماه نیز ساخته نشده ، کما این که می توان در دیگر ایام سال نیز این سریال را پخش کرد.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha