جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
خدری

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: دعا آنچنان که در روایات آمده است مغز عبادت است بدین معنا که عبادت بدون دعا امکان پذیر نیست، لذا برخی از این دعا را خداوند در نماز هم آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام رضا خدری، امروز در جمع روزه داران مسجدالنبی شهر چغادک درباره دعای افتتاح اظهار داشت: خواندن این دعا از اجدادمان به ارث رسیده است و بزرگان به ما یاد دادند که در ماه مبارک رمضان هر شب این دعا را بخوانیم.

میدر حوزه علمیه استان بوشهر افزود: دعای افتتاح حال خوشی را به انسان می دهد که اگر به مضامین و ترجمه آن توجه کنیم قطعا تاثیرگذاری بیشتر و ارتباط بهتری را می توانیم از طریق این دعا با خداوند برقرار کنیم.

امام جمعه چغادک اظهار داشت: دعا آنچنان که در روایات آمده است مغز عبادت است بدین معنا که عبادت بدون دعا امکان پذیر نیست لذا برخی از این دعا را خداوند در نماز هم آورده است.

حجت الاسلام خدری بیان داشت: اگر انشان ارتباطش با خدا قطع شود همانند یک انسان مرده است، اگر چه راه می رود و حرکت می کند، اما مرده ای در بین زندگان است. این ارتباط اگر قطع شد انسان به گناهان و انحرافات زیادی مبتلا می شود و مرگ انسان همین انحرافات است.

وی افزود: لذا این ارتباط باید حتما برقرار باشد و برقرار بماند؛ با وجود اینکه خداوند به انسان بسیار نزدیک است اما اگر انسان مشغول امورات دنیا شد دیگر نمی تواند ارتباط خود را با خدا به این راحتی برقرار کند و کیلومترها از او دور می شود چون قلب او ناپاک شده و تنها قلب پاک است که می تواند این اتصال را با خدا برقرار کند.

وی ماه رمضان و شب های قدر را نسیم خوش و فرصتی مناسب برای تقرب به خداوند دانست و گفت: اگر انسان خود را در معرض این فرصت قرار دهد موفق است؛ خود انسان باید این مسیر را برای خود هموار و از این فرصت ها استفاده کند. اگر این حرکت و دعا نباشد و در معرض قرار نگیرد نمی تواند استفاده کند.

مدیر حوزه علمیه استان بوشهر گفت: یکی از مهمترین حکمت های خدا این است که انسان به عجز خود پی ببرد. انسان باید بفهمد و به این نتیجه برسد که من عاجز و نیازمندم و اگر به این نتیجه نیاز نرسد همیشه مغرور است.

امام جمعه چغادک با اشاره به فلسفه دعا گفت: دعا برای این است که انسان دست خود را به سمت خدا دراز کند و بگوید که من نیازمندم که ابتدایی ترین آن همین نفس کشیدن ما است. این دم و باز دم اگر خداوند یک لحظه آن را قطع کند عمر ما هم تمام می شود، خداوند به حضرت موسی(ع) می فرماید همه نیازهایت را از من بخواه حتی نمک غذا.

حجت الاسلام خدری بر دعای همراه با عمل تاکید کرد و گفت: انسان وقتی دعا می کند حتما باید به آن عمل کند و انسان حرکتی از خود نشان دهد از این رو بسیار مهم که انسان دعا کند و بعد به آن عمل کند. اگر انسان دعا نکرد کم کم فاصله می گیرد و اگر از خداوند فاصله گرفت کم کم نسبت به نمازش هم بی رغبت می شود و از نماز کناره گیری می کند و قلب او قساوت پیدا می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha