جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حیدری ، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری  و امام جمعه موقت اهواز

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، توبه را نخستین گام عملی برای تقید به اخلاق الهی دانست و گفت: ایام لیالی قدر، بهترین فرصت برای بازگشت و توبه است که با این کار قطعاً سعادتمند خواهید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه «سلسله مباحث اخلاق عملی در قرآن»، توبه را به عنوان اولین گام عملی برای تقید به اخلاق الهی عنوان کرد و اظهار داشت: همه علمای اخلاق فرموده‌اند که توبه کردن بر انسان معصیت‌کار واجب است.

وی با اشاره به آیه ۴ تا ۸ سوره تحریم «یااَیهَا الذینَ آمَنُوا تُوبَوا اِلَی اللّهِ تَوْبَةً نصوحاً»، گفت: در این آیه به صراحت بیان شده «ای کسانی که ایمان آوردید، به سوی خدا توبه کنید، توبه‌ای نصوح...» که مقصود از (نصوح) واقعی و برای خدا بودن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، با بیان اینکه توبه واقعی آن توبه‌ای است که بازگشتی بر گناه نباشد، تصریح کرد: معنای دیگری از نصوح (عبرت) است، یعنی انسان توبه‌ای کند که مایه عبرت و پندپذیری دیگران باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به ادامه آیه «عَسَی رَبُّکمْ اَنْ یکفِّرَ عَنْکمْ سَیئاتِکمْ» اشاره کرد و گفت: وقتی انسان توبه کرد امید می‌رود که پروردگار قلم عفو بر گناهان انسان کشد و إن‌شاءالله به برکت توبه خداوند دستتان را گرفته و وارد بهشت کند.

وی در ادامه به دیگر آیات مرتبط با «توبه» اشاره کرد و با قرائت آیه شریفه «وَ تُوبُوا إِلَی اللّهِ جَمیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، اظهار داشت: خداوند متعال خطاب به همه مؤمنین می‌فرماید؛ «همگی به‌سوی خدا باز گردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید» که در اینجا علت رستگاری را «توبه» عنوان کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، در پایان به آیه «فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ...» اشاره کرد و گفت: آن کس که پس از ستم کردن، توبه و خطای خود را جبران نماید، خداوند توبه او را می‌پذیرد و از مجازات معاف می‌شود؛ زیرا خداوند، آمرزنده و مهربان است.

وی در پایان ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای بازگشت به سوی خدا عنوان کرد و اظهار داشت: ایام لیالی قدر، بهترین فرصت برای بازگشت و توبه است که با این کار قطعاً سعادتمند خواهید شد.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha