شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام عابدینی

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: اصل انقلاب اسلامی، قرآن و نهج‌البلاغه است و هر چه تاکنون انجام داده‌ایم بستر فراهم کرده‌ایم و باید آنها را به سرزمین دل‌های هر بشری که انسانیتی دارد، صادر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جمع کارکنان سپاه استان قزوین با اشاره به سرمایه‌های اخلاقی که در اختیار مسلمانان و مؤمنان قرار دارد،  گفت: قرآن، نهج‌ البلاغه، ائمه اطهار (ع)، ماه رمضان، کربلا و عاشورا سرمایه‌های اخلاقی و معنوی بسیار عظیم برای ما محسوب می‌شوند و باید تلاش کنیم از داشته‌های خودمان به نحو شایسته استفاده کنیم تا شاهد ارتقای اخلاقی در خود و جامعه باشیم.

 وی با اشاره به فرازی از نهج‌البلاغه به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم اخلاقی و معنوی، تصریح کرد: نهج‌البلاغه گنج بی نظیر است و در آینده کلام حضرت در تمام عالم مورد توجه قرار خواهد گرفت. امیرالمؤمنین (ع) برای تحقق آرمان‌های رسول خدا (ص) سخن گفته است و به همین خاطر اثرگذار است.

امام جمعه قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: موسی (ع) در راستای رسالتی که خداوند به او واگذار کرد، از خدا می‌خواهد زمینه‌ها، امکانات و سرمایه‌های انجام مأموریت را که مهمترین آن شرح صدر است، عنایت کند. خدا به موسی می‌فرماید شرح صدر، وزارت هارون، گشوده شدن زبان و راحت سخن گفتن را درخواست کردی و همه را قبول می‌کنم و این امکانات و سرمایه‌ها را در اختیارت قرار می‌دهم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: همین شرح صدری که موسی (ع) از خدای متعال درخواست می‌کند، برای رسول اکرم (ص) محقق شده بود و یکی از آنها این بود و پیش از آنکه پیغمبر (ص) از خدا درخواست شرح صدر کند، به او عنایت کرده بود و آن وجود فاطمه (س) و فرزندان ایشان بود چرا که همه منویات پیامبر (ص) توسط فاطمه (س) و فرزندانش تشریح می‌شود.

 وی افزود: در این میان امیرالمؤمنین (ع) و نهج‌البلاغه حضرت در شرح صدر بودنِ آن چه که پیغمبر (ص) می‌خواست، ویژه و خاص است. آیه آیه قرآن شرح صدر پیغمبر (ص) است و تمام نهج‌البلاغه شرح صدر است.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین  با بیان اینکه ابتدا لازم است شناخت عمیق‌تری از امام علی (ع) پیدا کنیم تا راحت‌تر فرازهایی از نهج‌البلاغه را درک کنیم، عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید من کوهی با عظمت هستم، آنقدر این کوه سر به فلک کشیده است که از دامنه‌های آن رودها جاری است؛ به طوری که پرندگان تیز پرواز افکار و اندیشه‌های آدمی به قله این کوه نمی‌رسند. هر کوهی استعداد چشمه و رود را ندارد و این کوه باید با عظمت باشد که رود در آن جاری شود و در عالم آروزهای انسان هم نمی‌تواند به قله آن کوه برسد.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: هر جمله امیرالمؤمنین (ع) یک چشمه است و وقتی این چشمه‌ها به یکدیگر می‌پیوندند، نهرها تشکیل می‌شود و وقتی این نهرها به هم می‌پیوندند رودهای بزرگ ساخته می‌شوند و تمدن آینده بشریت با این رودها ساخته می‌شود چرا که بشریت تشنه این تمدن است و امروز نیز در هر کجای دنیا سخنی از امیرالمؤمنین (ع) بگوییم توجه آدم‌های مشتاق را جلب می‌کند.

 وی اظهار کرد: اصل انقلاب اسلامی، قرآن و نهج‌البلاغه است و هر چه تاکنون انجام داده‌ایم بستر فراهم کرده‌ایم و باید آنها را به سرزمین دل‌های هر بشری که انسانیتی دارد، صادر کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: امام علی (ع) فرموده هر سؤالی دارید بگویید من پاسخ آن را می‌دانم؛ هیچ کسی در تاریخ بشریت جرأت این سخن را که مولا می‌فرماید را ندارد و این سؤال برای دوران حضرت نبوده بلکه فراتر از دوران خود سخن گفته‌اند تا امروز نیز ما و همه مشتاقان بتوانند از کلام حضرت بهره ببرند.

 امام جمعه قزوین بیان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند اگر همه پرده‌ها کنار رود، بر یقین علی (ع) چیزی اضافه نمی‌شود و هر چه یقین است، علی (ع) به آن رسیده است و نشانه‌ها نیز این کلام را تأیید می‌کند. وقتی حضرت ذره ذره حالات کسی که قبض روح می‌شود را تعریف می‌کند، مانند کسی است که خودش تجربه اینکار را داشته است و این مهم گویای اشراف حضرت به مسائل است.

وی ادامه داد:امیرالمؤمنین (ع) از قبر می‌گوید و وقتی با لشکریانش از جنگ باز می‌گشته، به قبرستان پشت شهر کوفه که وادی السلام بود رفتند و خطاب به مرده‌ها فرمود شما همه عمرتان را برای ساختن خانه‌ای سپری کردید پس آن خانه کجاست؟ شما اینجا چه می‌کنید؟ آیا قبر، خانه شما شده است؟ شما برای اینجا در طول عمرتان چه توشه‌ای آورده‌اید؟

استاد حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: حضرت خطاب به مردگان می‌فرماید اینها قبرهای تاریک است، چرا شما در جایی ماندگار شدید که آدم‌ها رهایش می‌کنند، شما که کاخ و خانه داشتید و سپس آن‌ها را با خاک نشینان، بی کسان، تنهایان و وحشت زدگان خطاب می‌کند و می‌فرماید فرق ما و شما این است که شما کمی زودتر از ما از دنیا رفته‌اید و ما هم یکی پس از دیگری می‌آییم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: حضرت خطاب به مردگان می‌فرماید هر چه شما به عنوان مال جمع کردید، بین دیگران تقسیم شد و تو فقط نقش انباردار را بازی کردی و حتی خودت نخواستی راجع به مالت تصمیم بگیری. این اخبار این دنیایی که ما هستیم و سپس فرمودند شما هم از عالم قیامت به ما خبر بدهید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha