جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ضیافت  افطاری در  دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: باید به قرآن و سنت پیامبر و علما و عقل سلیم گوش فرادهیم و کار خود را انجام دهیم؛ دشمن به دنبال آن است که ما را به فقر بکشد و پیوسته تابع و غلام حلقه به گوش آنها باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت  آیت‎الله سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر خود در مدرسه علمیه حجتیه در قم در تفسیر آیه « الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»، گفتند: این آیه به جمع آوری امکانات جمعیتی و مالی مسلمانان در جنگ تبوک و خباثت منافقان در این ماجرا اشاره دارد.

معظم له افزودند: این مساله به این دلیل است که پیامبر در جنگ تبوک به دلیل مسافت طولانی و لشکر دشمن از مسلمانان درخواست کرد که همه آنها در این جنگ شرکت کنند و همچنین برخی از مسلمانان بیش از توان خود نیز در این جنگ انفاق کردند.

ایشان با اشاره به مسخره کردن منافقان بیان کردند: منافقان از سویی کسانی که بیش از مقدار انفاق می کردند ریاکار خطاب می کردند و از دیگر سوی کسانی را که اموالی برای انفاق نداشتند را مسخره می کردند و می گفتند که خداوند به این مال کم شما نیازی ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که منافقان نمی خواهند لشکر اسلام پیروز شود، تصریح کردند: اگر اعمال منافقان را بررسی کنیم می بینیم که این گروه به شکل کلی با اصلا اسلام دشمنی دارند.

معظم له با ذکر این مطلب که دشمنان ما تا زمانی که امت های اسلامی به صورت کامل تابع آنها نشود به دشمنی خود ادامه می دهند، یادآورشدند: نباید انتظار داشته باشیم که دنیا از ما راضی باشند؛ منافقان و کفار نسبت هر کاری که انجام دهیم اعتراض می کنند.

ایشان گفتند: به همین دلیل باید به قرآن و سنت پیامبر و علما و عقل سلیم گوش فرادهیم و کار خود را انجام دهیم؛ دشمن به دنبال آن است که ما را به فقر بکشد و پیوسته تابع و غلام حلقه به گوش آنها باشیم.

معظم له با ذکر این مطلب که خداوند بیان می دارد که این منافقان هدایت نمی شوند و باید آنها را رها کرد، تصریح کردند: خداوند در آیه « اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ» به این مساله اشاره دارد؛ حتی اگر آنها را دعا کنید این دعا مستجاب نخواهد شد؛ پیامبر برای همه طلب رحمت می کرد ولی چنین  دعایی برای منافقان نمی کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha