پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 493566
۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
آیت الله سیدان

استاد حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: بیانات صریح پیامبر(ص)، امتیازات علمی و مکارم و سجایای انسانی و نیز ادعای امامت همراه با کرامت، سه دلیل برای اعتقاد بر ولایت حضرت علی(ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در بیت الرضا(ع) مشهد درباره اهمیت و احتمال بیشتر این نکته که شب بیست و سوم، شب قدر است، انتصاب آن به مولا امیرمؤمنان(ع) را تذکر داد و درباره آیه هایی که به گونه ای به آن حضرت مرتبط می شود، مطالبی بیان کرد.

وی با اشاره به آیه 82 سوره طه که می فرماید: «وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى»، ابراز کرد: در بیان تفاوت غفار و غفور باید گفت که غفار، ناظر به عدد گناه است یعنی هر چه عدد گناه بیشتر باشد به شرط توبه، می بخشد و غفور، به کیفیت گناه اشاره دارد که هر چه بسیار باشد، پروردگار به بخشش وعده داده است و می دانید که در وعده الهی تخلف نیست و همه اش انجام می دهند البته در تهدید اینگونه نیست و همه آنچه را که فرموده، انجام نمی دهد.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه توبه نیز رجوع به سوی خدا و بازگشت از کار نادرست به درستی و از باطل به سوی حق است، گفت: ممکن است به ذهن انسان بیاید که چرا ابتدا توبه آمده و سپس ایمان بیان شده است درحالی که اول باید ایمان بیاید؟

وی افزود: جواب برخی تفاسیر این است که از شرک فاصله گرفتن، توبه و در مسیر حق آمدن، ایمان می باشد. بنابراین خدا کسی را که توبه کند و ایمان داشته باشد و به باور نظری اکتفا نکند بلکه در عمل ایمان بیاورد و عمل صالح و نیکو انجام دهند، می‌بخشد.

آیت الله سیدان با بیان اینکه توبه با جبران خلاف فردی یا اجتماعی همراه است، تاکید کرد: مسئله توبه از باب های بسیار امیدآور و از بین برنده نا امیدی است و در آموزه های دینی و تاکید اهل بیت(ع) آمده و این امر، دری از درهای رحمت الهی است.

وی توصیه کرد: امشب که شب بسیار مهمی است، هر چه هستیم و هر گناهی کرده ایم، تصمیم جدی بر توبه و بازگشت و جبران آن داشته باشیم زیرا علاوه بر محو گناه و عفو، خداوند گناه را به حسنه و پاداش تبدیل می کند.

آیت الله سیدان در ادامه درباره جمله، «ثُمَّ اهْتَدَى»، گفت: این جمله به امیرمؤمنان (ع)  مرتبط می شود. قبل از این جمله، توبه و ایمان به آنچه از سوی خدا آمده و ادامه دادن به کار نیکو در واقع ارکان کار مهم و توبه، کامل و تمام است و سوال می شود که این جمله یعنی چی و چرا آمده است؟ پاسخ این است که در تفسیر کنز الدقائق این حدیث بیان شده که پیامبر گرامی (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند که مقصود از من اهتدی، این است که به ولایت تو هدایت شده باشد. یعنی اگر همه این ارکان درست باشد و فرد انجام دهد، ولی در ولایت و اعتقاد به امامت تو کوتاه بیاید و نپذیرد، قبول نمی شود، مگر اینکه با ولایت تو همراه باشد.

وی اضافه کرد: همچنین، در حدیث آمده اگر چنانچه انسان به اندازه عمر نوح در خانه خدا عبادت کند، اگر مقصر در ارتباط با ولایت امیرمؤمنان (ع)  باشد، به صورت در آنش می افتد و البته اگر مستضعف باشد، اینگونه نیست.

استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه آن حضرت در داشتن فضائل علم، حلم، شجاعت، سخاوت، عبادت، انسانیت و همه فضائل بعد از رسول گرمی اسلام (ص) بی نظیر و بی مانند هستند و با هیچ کسی بعد از پیامبر، قابل مقایسه نیستند، اظهار کرد: «سلونی قبل ان تفقدونی»، شعار علمی آن حضرت است و همه حقایق هستی در وجود مقدس ایشان هست. ادر واقع امتیازات حضرت، دومین راه برای اثبات و قبولی اعتقاد ولایت ایشان است.

وی افزود: بنابراین بیانات صریح پیامبر(ص)، امتیازات علمی و مکارم و سجایای انسانی و سوم، مسئله ادعای امامت همراه با کرامت، سه دلیل برای اعتقاد بر ولایت حضرت علی (ع) است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha