چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
مهدوی

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: اکثر انسان‌ها که حاضر نیستند زحمت تفکر را به خود بدهند، از دو طریق دیگر به بندگی وادار می‌شوند، امید و ترس.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی  پیش از ظهرامروز در جمع طلاب اصفهان اظهار کرد: واضح است که تنها عده‌ی کمی از انسان‌ها با به کارگیری عقل و درک خویش، کمالات خالق را می‌شناسند و محبت و عشق الهی را تحصیل می‌کنند و از این طریق به بندگی و اطاعت می‌پردازند.

وی بیان کرد: این راه ویژه‌ی نخبگان است، اما اکثر انسان‌ها که حاضر نیستند زحمت تفکر را به خود بدهند، از دو طریق دیگر به بندگی وادار می‌شوند، امید و ترس.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: رجا و خوف دو عامل مهم برای بندگی‌کردن انسان‌هاست؛ آفرینش بهشت برای ایجاد رجا و امید در انسان‌ها و آفرینش جهنم برای ایجاد خوف و ترس در آن‌ها محسوب می شود.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: خداوند متعال لطف و عنایت بی‌نهایت به انسان‌ها دارد و می‌خواهد همه‌ی آنها به کمال خویش نائل شوند،از این‌رو به عامل محبت برای عبودیت اکتفا نکرده است؛ بلکه با آفرینش بهشت و جهنم و قراردادن ثواب و عِقاب برای انسان‌های فرمان‌بردار و سرکش، در وجود آن‌ها خوف و رجا گذاشته است تا اکثر مردم نیز از رسیدن به مقصد و هدف خلقت خویش محروم نشوند.

وی ابراز کرد: چنانکه خداوند برای پی‌بردن انسان به نیاز جسم نیز به راه تعقل اکتفا نکرده و غریزه‌ی احساس نیاز را در وجود انسان قرار داده است، زیرا اگر بنا بود انسان‌ها با تفکر و عقل خویش به این نتیجه برسند که مثلا الان باید آب بنوشند یا اینکه الان به خواب نیاز دارند؛ تنها عده‌ی کمی به این فرمان عقل عمل می‌کردند؛ اما توده‌های مردم یا از نیاز خویش آگاه نبودند یا اگر اطلاع داشتند، چه‌بسا پاسخ‌گویی به نیاز را مانع رسیدن به مقاصد روزمره‌ی خود می‌دانستند و در نتیجه هیچ‌گاه نیاز خود را برطرف نمی‌کردند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: کسی که به کاری حرص می‌ورزد، حاضر نیست که با خوابیدن، کارش را تعطیل کند، چنین شخصی یا نمی‌داند که باید بخوابد یا اگر بداند، غافل از این نیاز می‌شود و اگر غافل هم نباشد، در انجام آن کوتاهی می‌کند.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز این مشکل، پروردگار در وجود هر انسانی عوامل غریزی برای درک نیازهای جسمانی قرار داده است تا با احساس نیاز، آن‌ها را برطرف کند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: به همین دلیل راه بندگی را در تعقل و محبت به خداوند منحصر نکرده است، بلکه با ایجاد خوف و رجا و تنبیه و تشویق نیز آن‌ها را به بندگی وادار کرده است.

آیت الله مهدوی توضیح داد: مثلاً اگر مریض احساس درد نمی‌کرد و تنها بیماری در وجود او بود، بسیار بعید هست که برای درمان خود اقدام کند، احساس درد یکی از عوامل مهمی است که اکثر مردم را وادار به درمان می‌کند، بدون آن که نیاز به تفکر و استفاده از عقل باشد، لذا می‌بینیم حیوانات عقل ندارند، با همین احساس درد دنبال چاره‌جویی و درمان خود می‌روند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha