جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بر لزوم حضور همگانی مردم در راهپیمایی روز قدس و باطل کردن نقشه های دشمن درباره معامله قرن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی امروز در ادامه سلسله دروس تفسیر خود در مدرسه حجتیه قم،  ضمن دعوت به حضور در راهپیمایی روز قدس گفتند: باید معامله قرن را باطل کنیم زیرا دشمن خوابی به عنوان معامله قرن داده است که می خواهد قدس را به راحتی به صهیونیست ها تقدیم کند.

ایشان با اشاره به خیانت برخی از کشورهای اسلامی در ماجرای معامله قرن بیان کردند: درست است که برخی از کشورهای اسلامی با آنها همراهی کردند ولی مسلمانان واقعی از جمله ایران در مقابل آنها ایستاده است.

معظم له بیان کردند: امام راحل در گذشته برای زنده نگاه داشتن مسئله قدس چنین روزی را نامگذاری کردند تا روز قدس زنده بماند و راهپیمایی فردا نوعی لبیک گویی به امام و آرمان مقدس اسلامی و الهی است.

ایشان در ادامه مبحث تفسیری خود در سوره توبه با اشاره به آیه « فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَكَرِهُوا أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَقَالُوا لَا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ» به این نکته اشاره می کنند که برخی افراد کار خیر انجام نمی دهند و مانع خیر رساندن دیگران  هم می شوند.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که منع دیگران از کار خیر نشانه ای از دنائت و پستی یک فرد است، گفتند: این ویژگی از ویژگی های منافقان بود که خداوند آن را به شدت مذمت کردند؛ منافقان در جنگ تبوک شرکت نکردند و دیگران را نیز از حضور در این جبهه بازداشتند؛ د رمیان مسلمانان افرادی بود که به دلیل اینکه توانایی بینایی نداشتند اشک می ریختند ولی منافقان کوردل حاضر به حضور در جنگ نبوند.

این مرجع  تقلید با اشاره به حربه تحریم از سوی منافقان بیان کردند: تحریم، از دیگر راهکارهای منافقان علیه پیامبر اکرم(ص) بود ولی منافقان همچون تحریم ایران است که خداوند می فرماید که کید شماره اثرگذار نیست.

ایشان در بخش دیگری از تفسیر این آیه بااشاره به «فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَلْيَبْكُوا كَثِيرًا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» بیان کردند: این نفاق در دوران امام علی(ع) هم بود زیرا هر وقت ایشان از مردم دعوت به جهاد به سمت شام می کردند مردم گرمای تابستان و سرمای زمستان و فصل کاشت و دروی محصول خود را بهانه می کردند؛ خداوند به منافقان عرض می کند که چند صباحی در این دنیا می خندید ولی در آخرت گریه طولانی و ماندگار را تجربه خواهید کرد.

معظم له با اشاره به فداکاری جوانان ایرانی در جنگ تحمیلی تصریح کردند: در جنگ تحمیلی برخی از افراد خدمت امام می آمدند و مشکلات خود را مطرح می کردند که اجازه جهاد بدهید، این همان جوانانی هستند که حیثیت نظام ما وابسته به حضور آنها بود و باید روح جهاد را در همه عرصه های کشور حفظ کنیم؛ جوانان ما باید مصداق همین آیه باشند.

ایشان گفتند: زمانی که پیامبر نزدیک مدینه بودند و کسانی که در مدینه ماندند برای خوش خدمتی خدمت رسول الله صلی الله علیه و آله رسیدند و تعارف کردند که در جنگ های بعدی در خدمت شما هستیم؛ این گروه برای پاک کردن لکه سیاه خود این چنین تعارف می کردند؛ پیامبر در اینجا خبر غیبی قرآنی می دهد که شما در آینده هرگز با ما در جهادی شرکت نخواهید کرد و چنین هم شد.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان با اشاره به اخبار غیبی قرآن، یادآورشدند: این خبر غیبی از معجزه های قرآنی است؛ قرآن کریم اخبار غیبی فراوانی دارد که حقیقت اعجاز قرآن را نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha