جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی نمازجمعه

حوزه/ خطیب جمعه قم به تشریح معامله ننگین قرن پرداخت و بیان کرد: معامله قرن با اقدام قاطع امت های اسلامی محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» آیت الله اعرافی  امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس که با حضور خیل گسترده حاضران در راهپیمایی روز جهانی قدس همراه بود گفت: نفی معامله قرن و محکومیت این معامله و ایستادگی همه امت اسلام در این خصوص پیام بزرگ روز قدس امسال است.

وی افزود: معامله قرن هنوز به شکل رسمی بیان نشده ولی بخش های آن رونمایی شده است؛ رسمیت شناسی کامل اسراییل و توسعه قلمرو آن و تضعیف فلسطین حتی کمتر از قطعنامه های بین المللی پیشین، عادی سازی روابط با اسراییل، لغو حق بازگشت فلسطینیان به فلسطین که مقوله بسیار خطرناکی است( امروزه بیش از 6 میلیون فلسطینی آواره داریم که ملیت آنها لغو خواهد شد)، الحاق نیمی از کرانه باختری به اسراییل، الحاق بلندی های جولان از سوریه به اسراییل، انتقال پایتخت اسراییل به بیت المقدس، ممنوعیت ارتش برای همان فلسطین کوچک ضعیف، حذف مقاومت و مهار این جبهه در عالم اسلام و قطع همه حمایت ها از جریان مقاومت بخش های ده گانه معامله قرن است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: این شروط با هدف بازگشت همان شرایط قبلی و شکست امت اسلام، اشغال جهان اسلام، تقویت مزدوران در جهان اسلام و مهار انقلاب اسلامی طرح ریزی شده است.

خطیب جمعه قم عنوان کرد: امروز مردم ما در راهپیمایی بزرگ روز قدس در مقابل این طرح شیطانی قد علم کرده اند؛ راه حل مساله فلسطین، تاکید بر قطع روابط اسلامی همه دولت های اسلامی، قطع همه حمایت ها و روابط اقتصادی با اسراییل، تاکید بر اینکه همه فلسطین برای فلسطیانیان است، نفی همه اجرای معامله قرن، حمایت از جبهه مقاومت و غزه، تاکید بر این دکترین رهبری که فرمودند که 8 میلیون فلسطینی با انتخابات سرنوشت خود را تعیین کنند، از جمله راهبردهای مهم پیروزی بر دشمنان است؛ آنها یا باید به آن تن بدهند یا با مقاومت جهانی امت اسلامی در سراسر جهان خواهند.

وی گفت: همراهی با فلسطین محروم در همه مجامع بین المللی، ایستادگی در برابر اشغال و غارت منطقه از دیگر تکالیف مهم مسلمانان در این روزها است؛ تکلیف دولت های مزدور مشخص است ولی مسلمانان باید به این راهکارهای دست بزنند تا به توفیق برسند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: ملت های مسلمان باید این امور را مطالبه کنند؛ ملت های اسلامی باید از دولتمردان و نخبگان خود باید بخواهند که همین بندها انجام شود که قطعا بدون جنگ اسراییل از بین خواهد رفت.

وی گفت: به صهیونیست ها و دولت ترامپ و دولت های آمریکایی که در هشتاد سال، یک صد جنگ ایجاد کردند باید بگوییم این زبان روزه داران و منطق مردان خدا و شیران روز و عبادت گران رمضانی است که در 1000 شهر ایران برخواسته است و طبق گزارشات چندین درصد این حضور افزایش یافته است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: امروزه مردم قم در خیابان های اطراف مصلی روی زمین نشسته اند؛ امروز از 100 ملیت جهان در راهپیمایی قم حضور یافتند و این سپاه رسول خدا به دولت های غارت گر می گویند که ما ایستاده ایم و در این مسیر هرگز کوتاه نخواهیم آمد.

وی گفت: شما تحریم و تهدید کردید و بار سنگین مشکلات را بر ما تحمیل کردید ولی ملت ما از راه و مسیر خود کوتاه نمی آید؛ درست است که امروز از مواضع خود عقب نشینی کردید شما گرگ های مخملی هستید که از یک سو چماق نشان می دهید و از سوی دیگر درخواست مذاکره می کنید.

آیت الله اعرافی بیان کرد: منطق مذاکره با کسانی است که عهد شکن و جنایت کار و دروغ گو و توطئه گر و تهید کنندهد و تحریم گر نباشند؛ ما در مقابل تحریم و عهده شکنی شما خواهند ایستاد و این ملت گام دوم را پایه گذاری خواهد کرد و دشمن را به عقب خواهند نشاند و این جوانان و این ملت بزرگ در این مسیر با شکوه و عزت مند خواهند ماند.

وی گفت: مردم ما در یک صحنه بزرگ آزمایش الهی حضوری بزرگ و حماسی داشتند؛ آفرین بر ملت بزرگ ایران که این چنین در راه حق ثابت قدم هستند.

خطیب جمعه قم با اشاره به سالروز رحلت امام راحل و شهدای 15 خرداد و مدافعان حرم بیان کرد: 30 سال رهبری فرزانه انقلاب را گرامی می داریم و امروز نیز در این راهپیمایی آمده ایم با رهبری بزرگ و آرمان های امام کبیر خود پیمان ببندیم.

امام جمعه قم  گفت: 15 خرداد از آن مردم قم است؛ مردم غیور قم و حوزه ودانشگاه آن حماسه های چهل ساله را بوجود آوردند و امروز نیز در حماسه ای عظیم حضور یافتند؛ امروز ملل اسلامی در یک صحنه آزمایش الهی حضور یافتندو به ندای الهی و رسول خدا و امام و رهبر عزیز ما پاسخ درخور دادند.

وی با اشاره به شهادت حجت الاسلام محمد عطیه (عربستان) شهید حجت الاسلام غازی (تاجیکستان)، شهید روحانی همدانی و شهید حجت الاسلام خرسند امام جمعه کازرون بیان کرد: روحانیت اسلام و شیعه و حوزه های علمیه در کنار مردم خواهند بود و برای اسلام و آرمان های بزرگ الهی مقاومت خواهند کرد و هرگز این فشارها و تهدیدات ما را از راه دفاع از اسلام و صیانت از اسلام و عظمت کشور عقب نخواهد راند.

استاد حوزه علمیه  با تبریک پیشاپیش عید فطر بیان کرد: پیشاپیش این عید سعید را گرامی می داریم که امیدواریم با حضور در نماز عید و زکات فطر عید باشکوهی داشته باشیم؛ از قم انتظار می رود که آسیب های مخرب را از خود دور کند، فضای قم باید منطبق بر ارزش های الهی باشد.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: مناجات امام سجاد(ع) در خصوص وداع با رمضان بر همه مومنان توصیه می شود؛ مطالعه این دعا و مناجات فرهنگ اصیل رمضانی و تقوای آسمانی را آموزش می دهد؛ امیدواریم این ماه رمضان، ماه پیروزی بر شیاطین درون و پیروزی امت اسلامی بر دشمنانی برونی باشد.

خطیب جمعه قم در خطبه اول بیان کرد: خانواده هسته اصلی تربیت نسلی پاک و سالم و رشید است؛ امروز خانواده ما در معرض انواع تهاجمات و خطرها است.

وی افزود: افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق و کاهش ازدواج و آسیب های اخلاقی تا عمق خانواده ها در حال افزایش است؛ اگر همه ما به اصالت خانواده برنگردیم و نقشی که خانواده در پرورش انسان های بزرگ و سلامت جامعه ایفا می کند برنگردیم آینده سخت و نابهنجاری خواهیم داشت.

امام جمعه قم تصریح کرد: زنگ های خطر فروپاشی نهاد بزرگ خانواده به صدادرآمده است؛ وجود چند میلیون جوانی که از سن ازدواج گذر کرده اند و نفوذ آسیب های اخلاقی در عمق خانواده ها، جامعه ما را تهدید می کند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: زیبنده نظام اسلامی نیست که با این همه آسیب در فضای خانواده مواجه باشد؛ فرهنگ ناپسند غربی تا عمق خانه های ما نفوذ کرده است؛ اگر جامعه ای سالم و مقتدر و قوی و نیرومند می خواهیم و اگر می خواهیم در مسیر رمضان و قرآن و عزت اسلامی قدم برداریم، مرحله اولیه آن در خانواده های ما است.

خطیب جمعه قم یادآورشد: حضور اندیشه الهی و نظریه تربیت اسلامی در متن خانه ها، وظیفه مهم ما است؛ اسلام برای روابط همسران، دستورالعمل جامعه به ما داده است؛ همچنین نقش پدر و  مادر در تربیت فرزندان مهم شمرده است؛ نقش والدین در تربیت امروز و فردای نسل جوان بسیار مهم است؛ وظیفه والدین فراتر از امر و نهی و روش های ظاهری است بلکه پدر و مادر باید زمینه سازی تربیت فرزندان سالم را داشته باشند.

وی افزود: زمینه سازی به این معنی است که روابط فرزندان روی آینده فرزندان اثرگذار است؛ غذای حلال، نام نیک، حضور قرآن و نماز در فضای خانه، از پیش از تولد روی تربیت کودک اثرگذار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رعایت روابط خوب میان همسران از دیگر اصول زمینه سازی تربیتی فرزندان است؛ اگر این روابط روی اصول اخلاقی اسلامی بنا شود، پایه تربیت فرزندان را فراهم می کند.

آیت الله اعرافی بیان کرد: غذای حلال در آینده فرزندان ما موثر است؛ امام صادق(ع) فرمودند، اگر لقمه حرام درزندگی وارد شد در آینده فرزندان و نسل های شما موثر خواهد بود؛ اگر لقمه حرام به زندگی وارد شد، ملایک خداوند انسان را لعن می کند و اعمال انسان نیز تا مدت ها مورد قبول نخواهد بود.

وی گفت: باید به اصلاح خانواده بیاندیشیم و از اصول اسلام صیانت کنیم؛ انتخاب همسر، محیط خانوادگی، مراقبت های معنوی و سلسله اصول تربیتی باید مورد عنایت قرار گیرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha