پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روز جهانی قدس

حوزه/ مراسم «روز جهانی قدس» با تأکید بر حمایت از ملت فلسطین و مسجدالاقصی و مخالفت با توطئه‌ها و طرح‌های دشمنان به همت نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مراسم «روز جهانی قدس» با تأکید بر حمایت از ملت فلسطین و مسجدالاقصی و مخالفت با توطئه‌ها و طرح‌های دشمنان اسلام در کشورهای مختلف جهان برگزار شد.

جاکارتا

روز پنجشنبه 9 خردادماه با همکاری انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه‌های اندونزی نشست تخصصی «روز جهانی قدس، روز آزادی فلسطین» در جاکارتا برگزار شد.

در ابتدای این نشست، خانم نَیلا فطریا، دبیرکل انجمن دانشجویان مسلمان گفت: یکی از دغدغه های ذهنی ما دانشجویان مسلمان مسئله فلسطین بوده و هست و از اهمیت خاصی برایمان برخوردار است.

وی ادامه داد: این نشست‌های تخصصی می‌توانند ما را در جریان درست و با واقعیت‌های این روز مهم آشنا کنند و با توجه به اینکه سیاست کشور اندونزی هم در راستای حمایت از مردم فلسطین است، اندونزی می‌تواند در شورای امنیت سازمان ملل نقش بسزایی در دفاع از ملت فلسطین ایفا کند.

تریاس کونچهیونو، خبرگزار ارشد و معاون سابق سردبیر کُمپاس، نویسنده کتاب‌های «غزه: سرزمین موعود، انتفاضه و پاکسازی قومیت‌ها» و «اورشلیم: قداست، جنگ، و دادگاه نهایی» در سخنانی، در باره تاریخچه تحولات فلسطین و ظلم‌های رفته برآنان تا به امروز مطالبی را بیان کرد.

دِده ازوار نورمانشاه، از کمیته همبستگی فلسطین و یمن در بخشی از سخنانش، گفت: اهداف موضعگیری امام خمینی(ره) نسبت به مسائل فلسطین و ابتکار روز قدس توسط ایشان در سال 1979 میلادی برای یادآوری به مسائل فلسطین و فاش کردن جنایات اسرائیل به عنوان رژیم مستعمر و غاصب برای جهان است.

وی افزود: برگزاری مراسم روز جهانی قدس مربوط به انسانیت و عدالت است و همبستگی و وحدت میان مسلمانان نیز از دیگر آموزه‌های این روز بزرگ است.

سخنران پایانی مراسم، حسن العیدروس مشهور به حسن دلیل، رئیس جمعیت اهل بیت اندونزی بود که در سخنان خود گفت: بزرگترین مسئله امروز جهان اسلام فلسطین است که متعلق به همه است. فلسطین نماد مبارزه و کوشش جهت دستیابی به آزادی و استقلال واقعی (جسمی و روحی) یک ملت است و از طرفی برخی تلاش می‌کنند که استعمار را برای منافع خود همیشه محفوظ نگه دارند و اعلام روز قدس از طرف جمهوری اسلامی ایران و امام راحل و نقش آن در آگاهی‌سازی جهان از ظلم و ستم است.

 

افغانستان (مزارشریف)

به مناسبت روز جهانی قدس، مردم استان بلخ  افغانستان در آخرین جمعه ماه رمضان با در دست داشتن پرچم فلسطین و سر دادن شعار مرگ بر اسرائیل، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین و تنفر شان را از اسرائیل غاصب اعلام کردند.

شرکت کنندگان در این راهپیمایی با سر دادن شعار الله اکبر اتحاد میان پیروان مذاهب مختلف را به عنوان خاری بزرگ در چشم آمریکا و اسرائیل دانستند و افزودند: قدس از آن مسلمانان است و هیچ وقت از پیکر اسلام جدا شدنی نیست.

هزاران نفر از شرکت کنندگان در این راهپیمایی باشکوه در مسجد روضه شریف حضور یافتند و در همایش گرامیداشت روز جهانی قدس، نخستین قبله مسلمانان جهان که به دعوت شورای اخوت اسلامی استان بلخ برگزار شده بود، شرکت کردند.

در این همایش محمد بشیر توحیدی، معاون استاندار بلخ با قرائت شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند در مورد روز قدس سخنرانی کرد.

وی در ادامه افزود: راه نجات فلسطین توجه به دستورات الهی و بازگشت به قرآن کریم است. امام خمینی(ره) با درک بالای خود مشکل فلسطین را فرا قومیتی و مذهبی دانستند و تنها راه حل آن را نیز در وحدت مسلمین می‌بینند و به همین خاطر جمعه آخر ماه مبارک رمضان را روز جهانی قدس نامگذاری کرد که مورد استقبال تمام مسلمانان جهان قرار گرفت.

در ادامه، مولوی عادلی، رئیس شورای اخوت اسلامی استان بلخ در مورد روز جهانی قدس گفت:  اسلام کامل‌ترین دین الهی است و هر قصور و عیبی که هست از مسلمانی ما است. همه مسلمانان در حمایت از  قدس شریف که از شعائر اسلامی است مسئولند.

مولوی عبدالرئوف توانا، دبیر شورای اخوت اسلامی، حجت الاسلام ضیائی، معاون شورای اخوت اسلامی و مولوی محمود دانشجو، رئیس حج و اوقاف استان بلخ از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

در ادامه راهپیمایی، پیامی در حمایت از مردم ستم‌دیده فلسطین، محکومیت رژیم اشغالگر قدس و محکومیت انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف و ... قرائت شد.

برپایی نماز وحدت بخش جمعه با حضور هزاران نفر از روزه داران شیعه و سنی در مسجد روضه شریف مزارشریف پایان بخش این مراسم باشکوه بود.

مادرید

همزمان با فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس به همت رایزنی فرهنگی ایران و نیز با همکاری جمعیت اهل البیت(ع) و مؤسسه مسلمانان برای صلح در مادرید برگزار شد.

در این مراسم که با استقبال جمعی از مسلمانان، ایرانیان مقیم و شخصیت‌های علمی و فرهنگی جامعه اسپانیولی برگزار شد، حسن قشقاوی، سفیر ایران، عبدالغنی المعمر، رئیس جمعیت شیعیان اهل البیت(ع)، ماجد دیپسی، روزنامه نگار فلسطینی، یوسف فرناندز، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه کمپلوتنسه مادرید و حجت‌الاسلام شیخ جعفر گونزالس، روحانی برجسته اسپانیائی به ایراد سخنرانی پرداختند.

سفیر ایران در مادرید با بیان شرح مختصری از اهمیت تاریخی و مذهبی بیت المقدس برای ادیان مهم الهی، به وجود دو دیدگاه متفاوت در موضوع اشغال فلسطین در سطح بین‌الملل اشاره کرد.

وی در تبیین دیدگاه دوم نسبت به مسئله قدس با اشاره به تدبیر حضرت امام خمینی(ره) در چهل سال پیش و اعلام روز جهانی قدس از سوی ایشان و به حرکت در آوردن خیل عظیم ملت‌های آزاده جهان در حمایت از آرمان فلسطین، بیان کرد: در تمام این سال‌ها جمهوری اسلامی ایران با به جان خریدن  مشقت‌ها و سختی‌ها، دشمنی با قدرت‌های زورگوی جهانی لحظه‌ای از حمایت از ملت مظلوم فلسطین دست نکشیده و با تحمل همه فشارهای بین‌المللی نظیر تحریم‌های ظالمانه تقویت محور مقاومت را  اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده است.

در ادامه این مراسم، دیگر سخنرانان در حمایت از آرمان مردم مظلوم فلسطین و تبیین خیانت‌های دولت‌های فاسد غربی و عربی و نیز سکوت خفت‌بار مجامع بین‌المللی، به روح بلند و ملکوتی بنیانگذار ایران حضرت امام خمینی(ره) به عنوان معمار و مبدع روز جهانی قدس ادای احترام کردند.

هندوستان (دهلی‌نو)

مولانا مفتی محمد مکرم امام جمعه مسجد جامع فتح پوری در نماز جمعه آخر ماه مبارک رمضان در این مسجد ضمن گرامیداشت روز قدس و با اشاره به نام گذاری روز قدس وحمایت از مردم فلسطین از طرف حضرت امام خمینی(ره) گفت: حضرت امام خمینی (ره) به فلسطین عظمت بخشید و ایران را نماد برقراری وحدت بین‌المسلمین  و پیشگام در وحدت مسلمانان هند اعلام کرد.

بعد از خطبه و نماز جمعه رحمانی قاری اعزامی از ایران با صوت زیبای خود باعث شور و شعفی در مسجد جامع فتح پوری شدند. در پایان مراسم امام جمعه مسجد جامع فتح پوری با اهدای تقدیر نامه‌ای از قاری اعزامی از ایران تشکر و قدردانی کردند.

همچنین، همزمان با روز جهانی قدس به همت اداره ندای حق و با همکاری خانه فرهنگ ایران در دهلی‌نو، سمپوزیوم اتحاد اسلامی و فلسطین هشتم خردادماه در مسجد باب العلم دهلی‌نو برگزار شد.

در این سمپوزیم، علی دهگاهی، رایزن فرهنگی کشورمان، سعید رحمانی، قاری اعزامی از ایران، مولانا شیخ ممتاز علی، امام جمعه امامیه هال، تسلیم احمد رحمانی، رئیس شورای سیاسی مسلمانان هند، مولانا ایم.ایچ. قاسمی، رئیس شورای امام هند و جمع کثیری از علاقه مندان حضور داشتند.

تسلیم رحمانی در سخنان خود با تأکید بر این نکته که مسئله فلسطین در حال حاضر  تمام دنیا را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از مسئله فلسطین حمایت کرد و فلسطین می‌تواند مرکز اتحاد بین مسلمانان قرار گیرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نام گذاری کرد و بدین وسیله مسئله فلسطین در رسانه‌های بین‌المللی به  مسئله حساسی تبدیل شد و سعی و تلاش برای آزاد سازی قدس شتاب بیشتری گرفت.

ایم. ایچ. قاسمی در سخنان خود با اشاره به ظلم و ستم اسرائیلی‌ها علیه فلسطینی‌ها، اسرائیل را ملتی فاقد اخلاق و ارزش‌های انسانی دانست و گفت: آمریکا و استعمارگران دیگر، همیشه از اسرائیل حمایت مادی و معنوی کرده‌اند.

دهگاهی هم در سخنانش، گفت: امام خمینی(ه) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اهمیت اتحاد اسلامی و مسئله فلسطین را متوجه بودند، بنابراین آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس  اعلام کردند تا  این مسئله هرچه بیشتر در بین مردم و دولت‌ها و کشورهای اسلامی اهمیت یابد.

رایزن فرهگی کشورمان در دهلی‌نو تأکید کرد: اتحاد اسلامی هم در قرآن و هم در سیره حضرت پیغمبر اسلام(ص) مطرح است. در قرآن آیات زیادی درباره اتحاد دارد که مشهورترین آن آیه «واعتصمو بحبل الله ...» است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران  از ابتدای تشکیل بر وحدت اسلامی و مسئله فلسطین تأکید کرده است و تاکنون بر این موضع خود پافشاری کرده است و فشارهای سیاسی و نظامی بر ایران نتیجه همین پافشاری بر وحدت بین کشورهای اسلامی و حمایت از فلسطین  است.

مولانا شیخ ممتاز علی در سخنان خود با اشاره به این نکته که فلسطین بهترین محور اتحاد بین مسلمین است، گفت: امام خمینی(ره) نه تنها آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامگذاری کرد بلکه این مسئله را در مراسم حج مطرح کرد که مسلمانان تمام جهان که در مراسم حج موجود هستند درباره مسئله فلسطین چاره‌ای بیاندیشند.

آذربایجان (باکو)

کنفرانسی با عنوان «قدس، شرف جهان اسلام» با حضور جمعی از مسئولان و فعالان تشکل های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای جمهوری آذربایجان در محل مرکز بین الملل مطبوعات  برگزار شد.

در این کنفرانس که با حضور اصغر فارسی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو و جمعی از مسئولان و فعالان تشکل های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای جمهوری آذربایجان برگزار شد، سخنرانان طرح آمریکایی معامله قرن را محکوم و بر دفاع از حقوق و آرمان های مردم مظلوم فلسطین و آزادی قدس و سایر مناطق فلسطین اشغالی تاکید کردند.

 اصغر فارسی رایزن فرهنگی کشورمان در باکو طی سخنانی به رهنمود های حضرت امام خمینی (ره) درباره وحدت امت اسلامی و همچنین نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس و نقش آن در تحکیم وحدت و همبستگی مسلمانان جهان سخنرانی کرد.

 وی با اشاره به نقش و اهمیت روز جهانی قدس برای اتحاد و همبستگی مسلمانان جهان، خواستار حمایت کشورهای اسلامی از مردم مظلوم فلسطین و آزادی قدس شریف شد.

حاجی الهام علی اف نایب رئیس حزب اسلام جمهوری آذربایجان با انتقاد از سیاست حمایت آمریکا از رژیم غاصب اسرائیل گفت: آمریکا اکنون حمایت خود را از این غده سرطانی آشکارا بیان می کند و سیاست های آمریکا نشان می دهد که دولت آمریکا رو به شکست است و اهل ایمان با مقاومت بر همه مشکلات پیروز خواهند شد.

القار ابراهیم اوغلو رهبر مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی نیز با اشاره به نشست برنامه ریزی شده در بحرین مربوط به مسائل فلسطین، آن را یک طرح صهیونیستی برای پایمال کردن حقوق حقه مردم فلسطین توصیف و اضافه کرد: آمریکا با حمایت از رژیم صهیونیستی درصدد اجرای طرح موسوم به معامله قرن به عنوان خیانت بزرگ قرن می باشد که ناکام خواهد ماند.

 حاضران در این نشست همچنین روز جهانی قدس را روز وحدت و یکپارچگی جهان اسلام و تقویت همبستگی اسلامی دانستند و تلاش برای آزادی قدس شریف را محور اصلی حل دیگر مناقشات جهان اسلام اعلام کردند. در پایان این مراسم از هشت برگزیده برتر مسابقه مقاله نویسی با موضوع قدس قدردانی شد.

عمان - مسقط

مراسم روز قدس با حضور جمعی از سفرای کشورهای اسلامی، دیپلمات ها، اندیشمندان و مسلمانان عمان و همچنین جمعی از ایرانیان مقیم در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسقط برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام محمد رضا نوری شاهرودی سفیر ایران در عمان گفت: حمایت گسترده مادی و معنوی امام از فلسطین بیانگر اهمیت سرزمین های اسلامی در افکار امام و نهضت ایشان است.

وی افزود: امام راحل(ره) توانست اهمیت این موضوع را به انسان های مخلص و شرافتمند و عاشقان مسلمان خود در داخل و خارج ازایران انتقال دهد و به ایشان بفهماند که میان مبارزه با استبداد و مبارزه با اشغال فلسطین جدایی وجود ندارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عمان با تاکید بر اینکه مسئله فلسطین بدون بررسی افکار امام خمینی درباره فلسطین ممکن نیست، اظهار داشت: اگر جنگ تحمیلی ایران و عراق که مدت هشت سال به طول انجامید، نبود، قضیه فلسطین در جایگاه مهمتری قرار می گرفت چراکه امام(ره) و انقلاب امکان حمایت بیشتر از فلسطین را بدست می آوردند.

حجت الاسلام نوری شاهرودی افزود: قدس نه تنها نماد فلسطین و همه مقدسات ملت های مسلمان است بلکه برترین نماد وحدت است که می تواند همه مسلمانان را از هر مرام و مسلک و مذهبی گرد هم آورد و به تبع آن آزادی قدس هدف والایی است که محور وحدت همه مسلمانان خواهد بود و همه ما در این مسیر باید از اختلافات خود گذر کنیم تا منافع و مصالح عالیه امت اسلامی ان شاء الله محقق شود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود با تمجید از تلاش های آزاد مردان جهان اسلام در حمایت از قضیه فلسطین، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در راس جبهه مقاومت به رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی در حمایت از مبارزات مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی و حامیانش بخصوص آمریکای جنایتکار استوار ایستاده و فردا که مصادف با جمعه آخر ماه مبارک رمضان است به تعبیر مقام معظم رهبری دنیا شاهد آن خواهد بود که راهپیمایی روز جهانی قدس پرشورتر از گذشته برگزار خواهد شد.

در ادامه این مراسم عبدالله العبری شاعر و پژوهشگر ارشد دانشکده حقوق دانشگاه سلطان قابوس عمان به قرائت اشعاری در وصف قدس به عنوان دغدغه اصلی امت اسلام پرداخت.

دیگر سخنران این نشست، شیخ محمد علی اللواتی امام جماعت مسجد امام صادق(ع) مسقط، شیخ بدر العبری پژوهشگر عمانی تاریخ و شریعت، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ‌واعظ‌ جوادی آملی ، استاد حوزه علمیه قم و ریاست بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا  در سخنانشان به تجلیل از شخصیت منحصر به فرد امام خمینی(ره) و تاثیر افکار ایشان در مورد روز قدس در جهان  پرداختند.

در حاشيه این مراسم، نمایشگاهی از تالیفات حضرت امام خمینی(ره) در قالب کتاب و نرم افزار به همراه کتاب‌هایی از نویسندگان عرب درباره زندگی و سیره بنیانگذار انقلاب اسلامی توسط رایزنی فرهنگی برپا گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha