جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به ‌آیه ۸۴ سوره توبه،این ‌آیه را مهر تاییدی بر استحباب زیارت قبور دانستند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی امروز در درس تفسیر ماه رمضان خود در مدرسه علمیه حجتیه در قم با اشاره به آیه 84 سوره توبه گفتند: خداوند در این آیه به مواردی اشاره می کند که نقاب از چهره منافقانی که تصور می کردند در کار خود بسیار موفق هستند بر می دارد و آنها را منکوب می کند.

ایشان افزودند: در آیه «وَلَا تُصَلِّ عَلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ » بیان شده است که ای پیامبر بر احدی آنها از به شکل ابدی نماز نخواند و بر قبر آنها نایست.

معظم له بیان کردند: در اینجا نخست عنوان می کند که در حق منافقان دعا نکن(شامل نماز میت و دعا) و دوم بر قبر منافقان نایست که این مساله بیانگر نگاهی است که خداوند به منافقان دارد و می خواهد که چهره منافقان برای مردم عیان شود و آنها به نتیجه کاری کرده اند برسند.

این مرجع تقلید یادآورشدند: اگر در این آیه از دعای پیامبر(ص) بحث شده از این جهت است که این امر مفروض است که منافقان قابل هدایت نیستند و به همین خاطر نباید آنها را دعا کرد.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که با این آیه یک بحث مهم کلامی تعیین تکلیف می شود، عنوان کردند: از این آیه مشخص می شود که زیارت قبور در سیره پیامبر و اسلام، مستحب است، ولی خداوند امر می کند که سرقبر آنها هم حضور نیابید.

این مرجع تقلید با رد ادله وهابیون در خصوص زیارت اهل قبور گفتند: برخی از وهابیون معتدل زیارت قبر را شرک و عبث نمی دانند، بلکه رای به استحباب دارند، ولی تندروهای وهابی باید در مقابل این آیه که به روشنی بر مساله استحباب زیارت قبر اشاره می کند ادله قوی داشته باشند که قطعا ندارند.

معظم له بیان کردند: ضمن این آیه که از ادله مهم در تایید استحباب زیارت قبور است سنت و روایات نبوی این امر را روشن می سازد؛ از جمله روایات مهمی که در این زمینه بیان شده، روایتی است که در آن بیان می دارد که زیارت قبر، انسان را به یاد آخرت می اندازد و حالت زهد به انسان دست می دهد.

این مفسر قرآن کریم ضمن بیان این مطلب که نباید در این مساله با آنها جدل کرد گفتند: در سنت نبوی است که روزی پیامبر اکرم(ص) دست عایشه را می گیرد و به بقیع می آورد و سنت و آداب زیارت قبور را به او آموزش می دهد و این گونه مسایل کاملا مبرهن و مبین است.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان، رد احادیث را بی احترامی به مقام اولیا ندانستند و بیان کردند: طبق امر بزرگان دین، هر روایتی که با کتاب الهی و سنت و سیره نبوی همخوانی ندارد آنها را رد می کنیم؛ البته این رد کردن به دلیل علاقه ما به اسلام و پیامبر و ائمه(ع) است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha