جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وقف

حوزه/ رسالت هاي دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان در بخش های احياء و جذب موقوفات به همراه انجمن خيرين تعريف شده است که گوشه ای از این عرصه ها و فعالیت های وقفی این حوزه در متن ذیل مورد اشاره قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، دفتر موقوفات و امور حقوقي وقف حوزه علميه خراسان با تاکید بر جايگاه سنت حسنه وقف در ميان آموزه ها و معارف اسلامي و لزوم احياء موقوفات قديم و جذب موقوفات جديد در راستاي تامين و استقلال مالی حوزه علميه خراسان، در اواخر سال 1395 با تصويب شوراي عالی و ابلاغ آیت الله سید مصباح عاملی مدير این حوزه، تأسيس شد.

برنامه ها و رسالت هاي دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان از همان ابتدا در بخش های احياء و جذب موقوفات به همراه انجمن خيرين تعريف شده است که از ابتدای تاسیس تا به امروز توفيقات بسيار خوبی به دنبال آن حاصل شده است، همچنین حوزه فعالیت های این دفتر، داراي عرصه ها و نيازهاي مختلف وقفي است كه با توجه به ميزان اهميت آنها گوشه ای از این عرصه ها و فعالیت های وقفی در ذیل به تفصیل مورد اشاره قرار گرفته است. 
 

عرصه هاي مختلف وقف در حوزه علميه خراسان

حوزه علميه خراسان به عنوان دومين حوزه علميه جهان تشيّع، نقش مهمی در راستای تامين نيازهاي فكري و فرهنگي نظام مقدس اسلامي و جامعه بين الملل دارد و همچنین داراي نیازهای فراوانی در حوزه های مختلف اجتماعی است که بدون شک و تردید رفع آنها نيازمند همت های بلند و اراده مصمم واقفان و نيكوكاران است که در ذیل، برخي از اين نيازها آمده است:
 

آموزش و پژوهش: 

تعليم و تربيت طلاب علوم ديني به همراه تحقيق و پژوهش در علوم مختلف اسلامي از وظائف مهم و ذاتي حوزه هاي علميه می باشد كه نيازمند تاسيس مدارس علميه و مراكز تحقيقاتي است که با توجه به استقبال چشمگير جوانان مومن جهت ورود به حوزه علميه و محدوديت مدارس و مراكز آموزشي در حوزه علمیه خراسان، ضرورت وقف در اين عرصه چندين برابر احساس می شود. 

از سوی دیگر توسعه رشته هاي تخصصي همواره مورد تاكيد مقام معظم رهبري(مد ظله العالی) و مراجع عظام تقليد(دامت بركاتهم) بوده که در این راستا ايجاد مدارس و مراكز تخصصي از جمله نيازهاي مهم و ضروري در اين عرصه تلقی می شود. 

همچنین جمعی از پژوهشگران و نخبگان حوزه علميه، داراي آثار و ايده، مطالباتی جهت چاپ و عرضه محصولات علمي و تحقيقي خود برای باز نشر دارند اما به دليل هزينه هاي سنگين چاپ و عدم توانايي مالی جهت اجراي ايده خود دچار مشكل شده اند که وقف براي اين منظور و حمايت خيرين از اين افراد پژوهشگر بدون شک گام ارزشمندی در راه نشر فرهنگ اسلامي خواهد بود.
 

تاسيس و تجهيز كتابخانه هاي عمومي و تخصصي مدارس: 

ارتقا كيفي بنيه آموزشي و پژوهشي اساتيد و طلاب نيازمند تامين و تجهيز كتابخانه هاي ديجيتالی و سخت افزاري است كه باتوجه به ورود روش هاي متنوع و ابزارهاي جديد اطلاعاتي و منابع الكترونيكي ضرورت تامين كامل اين منابع و تاسيس كتابخانه هاي تخصصي برهیچ کسی پوشیده نبوده و تقویت این حوزه همت ارزشمند خیرین را می طلبد. 
 

ساخت و توسعه استادسرا:

يكي از مشكلات دیگر كه مدارس علميه خصوصا مدارس شهرستان ها، نبود استاد سرا براي اسكان اساتيد است که در این زمینه ساخت و توسعه این استادسراها تاثير بسزايي در ارائه خدمات آموزشي به طلاب این حوزه خواهد داشت.
 

حمايت از طرح ها و برنامه هاي فرهنگي و تبليغي طلاب:

پس از انتصاب شوراي عالی و مديريت حوزه علميه خراسان از سوي رهبر معظم انقلاب و رويكرد تحولي اين حوزه در عرصه هاي مختلف فرهنگي و تبليغي و لزوم پاسخگويي به مطالبات جامعه در اين عرصه نيازمندي هاي فراواني در تاسيس و ايجاد مراكز فرهنگي و تبليغي احساس مي شود كه واقفين محترم مي توانند در اين زمينه داراي منشا اثر باشند.
 

فناوري اطلاعات و ضرورت ارتقاء مهارت هاي طلاب:

با عنایت به نااميدي دشمنان نظام و انقلاب از تهاجم و نفوذ از طريق مرزها و تغيير رويه آنان براي نفوذ نرم در انقلاب اسلامي و مردم متدين ايران، لزوم تجهيز و ارتقاء مهارت هاي طلاب این حوزه به عنوان سربازان فرهنگي جامعه براي مقابله با تهاجمات فرهنگي و اجتماعي بيش از پيش نمايان است و تقویت این حوزه در شرائط امروز نیازی مبرم احساس می شود. 
از سوی دیگر ضرورت و لزوم ايجاد مراكز آموزشي و مهارتي جهت ارتقاء توانمندي هاي طلاب در فضاي مجازي نیز که همواره مورد تاكيد رهبر معظم انقلاب بوده است، بركسي پوشيده نيست و از جمله مهمترین نيازمندي هاي حوزه علميه خراسان تلقی می شود. 
 

ايجاد مجتمع هاي فرهنگي و تبليغي:

مقابله با آسيب هاي فرهنگي و اجتماعي جامعه نيازمند حمايت از برنامه ها و تشكل هاي فرهنگي و تبليغي خوانده می شود كه توسط طلاب دلسوز و دغدغه مند ايجاد شده اما بدليل كمبود منابع مالی و عدم پشتيباني لازم دچار مشكل شده اند. از سوی دیگر مساعدت هاي خيرين و واقفين ارجمند در اين عرصه بسيار تاثيرگذار خواهد بود. 
 

معيشت و مسكن اساتيد و طلاب:

دغدغه هاي طلاب نسبت به معيشت و مسكن، در تحصيل آنان بي تاثير نيست و اين مشكلات، گاهي اختلالات جدي را بوجود مي‌آورد ، در اين راستا خيّرين مي‌توانند نسبت به تامين مسكن اساتيد وطلاب با حوزه علميه خراسان همكاري داشته باشند. 
 

سلامت و درمان طلاب:

تشكيل درمانگاه هاي عمومي و تخصصي براي طلبه هاي حوزه علميه مي تواند بخشي از هزينه هاي درمان طلاب را كاهش داده و در راستای ارتقاء كيفيت خدمات آن ها به جامعه موثر باشد که در اين زمينه سه مجموعه درمانگاهي در سطح شهر مشهد در حال مطالعه و بررسي بوده و زمين مناسب به اين امر اختصاص يافته اما ساخت و پشتيباني مالي آنها، نیاز مشاركت خيّرين است. 
 

ازدواج و تشكيل خانواده طلاب:

با عنایت به هزينه هاي سنگین تشكيل زندگي و مراسمات ازدواج در شرائط امروز جامعه، يكي از عرصه هايي كه خيّرين و واقفین حوزه علمیه خراسان مي توانند در آن حوزه مشاركت داشته باشند، همین وقف در جهت تشكيل خانواده و ازدواج طلاب مي‌باشد.
 

امكانات ورزشي طلاب:

طلاب حوزه علميه خراسان از حداقل امكانات ورزشي محروم هستند که در این زمینه ايجاد سالن هاي ورزشي ويژه طلاب در رشته هاي مختلف مي تواند روحيه تندرستی و انگيزه بالاتر در راستای خدمت رساني به مكتب اهل البيت(ع) برای آنان فراهم آورد.

اردوگاه هاي فرهنگي و رفاهي:

باتوجه به زيارتي بودن مشهد مقدس و سفر طلاب از اقصی نقاط استان به اين شهر و لزوم برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي فرهنگي براي اين عزيزان، ايجاد تفرج گاه و اردوگاه هاي فرهنگي براي مركز مديريت حوزه ضرورتی بی بدیل دارد و ايجاد چنين مكاني می تواند در راستای حل و فصل مشكل نبود مكان جهت برپایی و اجراي همايش ها و نشست هاي سالانه مديران و مسئولين مدارس مشهد و شهرستان را كه همواره مركز مديريت حوزه با آن مواجه بوده است، حل کند. 


پـروژه هـاي در حـال احـداث وقـفـي

در راستاي تحقق بخشي از اهداف فوق پروژه هايي توسط مركز مديريت حوزه و دفتر موقوفات و امور حقوقي در حال احداث مي باشد كه تكميل آنها نيازمند مشاركت خيرين است و بدون تردید حضور واقفين و خيرين براي اين منظور در مجموعه برنامه های دفتر موقوفات این حوزه، ضمن تحقق اهداف ارزشي این حوزه، باقيات الصالحاتي برای این عزیزان در عرصه زندگی آنان است. 
 

پروژه احداث 5 واحد فرهنگي اقامتي رسالت:

در راستاي مقابله با آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي حاشيه شهر مشهد و رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) و مراجع معظم تقلید در این زمینهپروژه احداث 5 واحد فرهنگي اقامتي واقع در بلوار رسالت (جاده سيمان- بين كشميري 10 و 12) در زميني به مساحت 250 متر مربع در 520 متر مربع زير بنا در 5 واحد اقامتي براي طلاب و اساتيد حوزه علمیه خراسان در حال احداث مي باشد كه تكميل آن نيازمند مشاركت خيرين عزیز این حوزه است. 
 

پروژه موقوفه فرهنگي قرآني دعبل خزاعي:

پروژه برجسته احداث موقوفه قرآني دعبل خزائي واقع در بلوار پيروزي مشهد از جمله موقوفاتي است كه با هدف توسعه و ترويج فرهنگ قرآني و ايجاد 150 صندلي قرآني و 16 واحد استاد سرا احداث شده و تاكنون بيش از 80 درصد پيشرفت داشته که تكميل این مجموعه نیز نيازمند مشاركت و همراهی خيّرين و واقفين ارجمند است.

شايان ذكر است، پروژه هاي فوق با عنوان وقف مشاركتي در قالب فرم هاي حداقل 50 هزار توماني سهم بندي شده که همكاران محترم در صورت تمايل مي توانند با مراجعه به اداره موقوفات حوزه علميه خراسان با دريافت فرم در اين امر خير مشاركت نمایند؛ خیرین محترم همچنین می توانند کمک های خود را به شماره حساب 5450059945 و یا شماره کارت تجارت 5859837004855934 متعلق به دفتر موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان واریز کنند. 

گفتنی است، درگاه ارتباطی اداره موقوفات و امور حقوقی وقف حوزه علمیه خراسان جهت خیرین و واقفین محترم نیز پست اینترنتی moghofat@mailkh.com و یا شماره تماس های 09158077880 – 05132008221 خواهد بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha