جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ناصر محرّر

حوزه/ حجت الاسلام محرّر گفت: طلبه نمی‌تواند با تعارف در مورد مشکلات جامعه برخورد کند که تعارف با مشکلات دینی موجب به خطر افتادن دینداری مردم خواهد شد و طلبه باید علت ضعف‌های دین‌داری مردم را شناسایی کرده و در جهت برطرف کردن آن‌ها تلاش کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام ناصر محرّر، امروز در جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه امام خمینی ره) ارومیه اظهارداشت: خرد و عقل کاربردی اساس شریعت دینی است و برای رسیدن به کمال انسانی باید به خرد تمسک جست.

وی ادامه داد: حضرت آدم (ع) از بین سه گزینه عقل، دین و حیا که حضرت جبریئل (ع) به او عرضه کرده بود عقل را انتخاب کرد چون فرد داری عقل هم به حیا و هم به دین‌داری دست پیدا خواهد کرد.

استاد اخلاق مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه اضافه کرد: دین‌داری را نباید فقط در گفتن شهادتین خلاصه کرد و طلبه به عنوان کسی که سال‌ها دروس دینی می‌خواند باید نسبت به عمل به احکام دینی از دیگران جلوتر باشد و نمی‌تواند دین را قسست کرده به بخشی از آن عمل و بقیه را رها کند بلکه باید به همه دین عمل کرد و اسلام یک دین کامل است و عدم عمل به یک بخش دین ،منجر به نقصان مسلمانی می‌شود.

وی ادب و اخلاق الهی را از اثرات عقل کار بردی عنوان کرد و افزود: عقل به معنای اعم در وجود همه انسان‌ها قرار دارد و آن عقلی که حضرت آدم (ع) برگزید عقل کاربردی بود تا با آن بتواند هم به حیا، هم به دین و هم به آداب و اخلاق دست یابد و انسان فاقد ادب و حیا نمی‌تواند عاقل باشد.

حجت الاسلام محرّر تصریح کرد: طلبه نمی‌تواند با تعارف در مورد مشکلات جامعه برخورد کند که تعارف با مشکلات دینی موجب به خطر افتادن دینداری مردم خواهد شد و طلبه باید علت ضعف‌های دین‌داری مردم را شناسایی کرده و در جهت برطرف کردن آن‌ها تلاش کند.

وی در پایان گفت: هر طلبه باید برای مؤفقیت در مسیر طلبگی، بر اساس توانایی و استعداد خود یک برنامه جامع و بلند مدت طراحی کند و با عمل بدان از تحیر خارج شود و عدم برنامه‌ریزی برای ادامه مسیر موجب افسردگی و دلزدگی از طلبگی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha