پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدرسه علميه ريحانه الرسول(س) نكا

حوزه/ خواهران طلبه مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا، «موکب مولا» را به عنوان الگویی از ترویج «افطاری ساده» در شهرستان نکا برپا کردند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندارن، چند سالی است که سنت حسنه افطاری ساده در ماه مبارک رمضان به تأسی از مولا و امیر این ماه یعنی امام علی(عليه السلام) که اسوه سادگی و هم‌نشینی با محرومان بوده است؛ با مطالبه رهبر معظم انقلاب در سطح کشور و حتی جهان اسلام در سایه غفلت و یا عدم توجه مناسب مسئولان، از سوی گروه‌های مردمی به صورت آتش به اختیار پیگیری می‌شود.

حرکتی که در عین سادگی، یک انقلاب عظیم فرهنگی در رونق سفره‌های ساده اما حلال  که برای هر قشری جا دارد بوده و توانسته در روزگاری که برخی سعی در پوشاندن لباس تفاخر و تبرّج بر قامت باشکوه روزه‌داری و سفره‌های افطار ماه مهمانی خدا دارند، عظمت را فراتر از همه این تظاهرها بلکه در روح بلند و معنوی موجود در این سفره‌ها به نمایش گذارد تا ماه مهمانی خدا بیش از پیش برای همگان قابل درک و توصیف باشد.

در همین راستا گروهی از خواهران طلبه مازندران، در کنار سایر گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، پای کار آمده و در ماه مبارک رمضان امسال توانستند سفره‌های ساده افطار را با تشکیل موکبی به نام مولای متقیان در مرکز شهر نکا برپا ساخته و مردم را مهمان این اطعام پر برکت کنند.
 

 رمضان، قدرت نرم نظام اسلامی در تحقق تمدن نوین اسلامی

خانم  ساداتی کهساری، مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) نکا ضمن اعلام اين خبر، با اشاره به اهتمام ویژه نسبت به ترویج افطاری ساده از سوی خواهران طلبه این مدرسه علمیه اظهار کرد: طلاب انقلابی مدرسه ریحانة‌الرسول(س) نکا با تأسی از فرمان ولایت امر در قالب تأسیس موکبی بنام موکب مولا برای اولین بار سنت حسنه افطاری ساده را در خیابان مرکزی شهر در شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) احیا و بعد از آن نیز ادامه دادند.

وی افزود: ماه مبارک رمضان یکی از ظرفیت‎های اجتماعی و مولفه‌های قدرت نرم نظام اسلامی در راستای تمدن نوین اسلامی است، حتی ادعیه‌ای که دراین ماه از ناحیه اهل بیت(ع) ورود پیدا می‌کند نیز جنبه جهان‌شمولی با رویکرد اجتماعی دارد.
 

افطاری‌های ساده عمومی ظرفیت جریان‌سازی رمضان

ساداتی تصریح کرد: گسترش فرهنگ افطاری ساده در معابر عمومی می‌تواند جرقه‌ای برای تبدیل کردن آیین روزه‌داری به فرهنگ جمعی همچون عزاداری شود و رمضان را نیز همچون محرم تبدیل به ماهی جریان ساز و نهضت آفرین برای نزدیک به تمدن اسلامی در بستر زندگی شهری کند.

وی افزود: شاید بتوان فراخوان سال گذشته صفحات رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی را نقطه آغاز و ظهوری برای طرح مساله افطاری ساده دانست، فراخوانی که از مخاطبان خواسته بود از افطاری‌های ساده در معابر عمومی همچون خیابان‌ها، حسینیه‌ها و سایر نقاط عکس انداخته و با هشتگ #افطاری_ساده در فضای مجازی منتشر کنند تا به گسترش این سنت حسنه در جامعه کمک شود

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: ساده بودن افطار و عمومی بودن سطح آن در توزیع، این سنت را در برابر عرف رایج افطاری‌های مسرفانه در محافل خصوصی قرار می‌دهد؛ چنان که رهبر معظم انقلاب نیز بر این تقابل در سخنان خود تأکید داشته‌اند.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا اضافه کرد: واکاوی علل و چرایی لزوم گسترش افطاری ساده در محافل عمومی ما را بر آن می‌دارد تا سخن از لزوم تبدیل روزه‌داری از عمل فردی به آیین اجتماعی به زبان آوریم.

وی ادامه داد: قطعاً گسترش مسئله افطاری‌های ساده بیش از آنکه حرکتی سلبی در محکومیت مصرف‌گرایی مسرفانه باشد حرکتی ایجابی در احیای آیین‌های دینی به وسعت جمعی است.
 

سیلی از اقدامات فرهنگی آتش به اختیار

ساداتی به اهمیت توجه به آئین‌های مذهبی برای هدایت تفکرات اجتماعی و ظرفیت‌های جریان‌ساز آن پرداخت و تأکید کرد: الگوی موفق ماه محرم در جلوداری کردن از نهضت‌های شیعی و خط دهی به مسلمانان خود مصداقی از لزوم استفاده حداکثری از آیین‌های مذهبی برای پیشبرد حرکات جریان‌ساز است.

وی افزود: در این راستا گسترش فرهنگ افطاری ساده در محافل عمومی نیز می‌تواند قدمی موثر برای خارج کردن مساله روزه‌داری از عملی فردی به آیینی اجتماعی باشد چنانکه رهبر انقلاب نیز در این راستا به هدف غایی مقوله گسترش افطاری‌های ساده اشاره کرده‌اند که "امسال در مراکز عمومى، در مراکز مقدس، در خیابان‌ها، در افطاری ساده اگرچه ساده است و ساده برگزار می‌شود اما دارای تأثیرات شگرف فردی و اجتماعی است که کمترین آن ایجاد روحیه‌ی گذشت و ایثار و توجه به دیگران، و به مرور ساخت شهری بر مبنای شاخص‌های یک شهر اسلامی است. شهری که در آن، روابط اجتماعی افراد بیش از هر چیز دیگری بر مبنای «دین» و آموزه‌های دینی است."

مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانة‌الرسول(سلام الله عليها) نکا در ادامه به بیان شاخص‌ترین اقدامات  و برنامه‌های انجام شده انقلابی  طلاب خواهر این مرکز در ماه‌های اخیر پرداخت و خاطرنشان کرد: تأسیس مرکز نیکوکاری با مجوز کمیته امداد در راستای تسهیم حوزویان خواهر در فعالیت‌های انقلابی و تولید خدمات اجتماعی و تلاش جهادی برای محرومیت‌زدایی یکی از برنامه‌های صورت گرفته بوده است.

وي اضافه کرد: مشارکت فعال و به موقع  در خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان درقالب توزیع سبدهای غذایی و سبدهای بهداشتی، حضور مشاوره‌ای در مناطق سیل‌زده کوهستانی شهرستان و حتی استان گلستان نیز از سوی طلاب این مرکز صورت پذیرفته است.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) نکا حضور موثر جریانی و فرهنگ‌ساز طلاب خواهر با حجاب برتر در پارک شهر و ارائه خدمات فرهنگی به کودکان و خانواده‌ها را از دیگر اقدامات این مرکز خواند و گفت: برگزاری اردوهای جهادی با بهره‌مندی از ظرفیت طلاب در قالب‌های فرهنگی، هنری و رشته‌های تخصصی آنها نیز به صورت پر رنگ و با اثرگذاری بالا پیگیری شده است.

ساداتی از همکای با کمیته امداد در راستای اجرای طرح حامیان معنوی یا مددکار معنوی اشاره و اظهار کرد: به عنوان مربی خانواده برای کارگاه‌های سبک زندگی و شرکت در نشست‌های تخصصی فرهنگی آنها در راستای بهره‌وری از ظرفیت‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی اعزام مبلغ به راهیان نور را از فعالیت‌های مثبت و مثمرثمر توسط این مرکز دانست و افزود: برگزاری کرسی آزاد اندیشی با طرح‌ریزی موضوعات متنوع درحوزه جنگ نرم، اقتصادمقاومتی و  استکبارستزی ازجمله برنامه‌هایی بوده که با جدیت دنبال شده است.

مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانة‌الرسول(سلام الله علیها) نکا در پايان از برپایی مهد کودک با الگوی اسلامی و ایرانی در این مدرسه خبر داد و بیان کرد: مهد کودک آدینه در طول سال فعال بوده و طلاب این مرکز کلاس‌های دینی، اخلاقی، تربیتی و سایر امور را در این مهد برای کودکان برگزار می‌کنند.   

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸                                                                                                                                                  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha