پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ملک شهر

حوزه/ استاد حوزه با تاکید بر ضرورت تخصص محوری در حوزه های علمیه، گفت: حوزه علمیه بیشترین مسؤلیت را در حیات معنوی جامعه دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی با حضور حجت الاسلام مرتضی حیدری، از اساتید حوزه، در مدرسه علمیه خواهران اهل البیت(ع) ملک شهر برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضی حیدری در این نشست گفت: تمام فعالیت های روزانه انسان در یکی از حیات های پنج گانه )جسمی، علمی، اقتصادی، اجتماعی و معنوی) خلاصه می شود. این تقسیم حصر عقلی نیست و اگر کسی توانست حیات دیگری را نام ببرد حتما بفرماید. یکی از محسوس ترین حیات ها همین حیات جسمی است که به دنبال حفظ صحت و سلامتی خود ودرمان بیماری ها هستیم .

وی افزود: در کتب طبی آمده بدن یا سالم است و شخص در صدد حفظ آن است یا دچار مشکل شده و باید در پی درمان بود و طب سنتی یا طب جدید عهده دار آن است. در واقع ما چیزی به عنوان طب اسلامی نداریم. طب، علم است و دستگاه طب، بدن انسان را تشریح می کند و بر اساس این تشریح، سلامت و بیماری را تعریف می کند و سپس راهکار ارائه می دهد. در روایات ( حدود 18000 ) خاصیت دارو یا گیاه بیان شده، اما از علامت بیماری حرفی به میان نیامده و فقط خواص دارو گفته شده است. بنابراین روایات در مقام بیان علم طب نیستند.

استاد و مبلغ حوزه ابراز داشت: حیات دوم، حیات علمی است. در فلسفه، انسان فاعل علمی خوانده شده چون کارها را بر اساس آگاهی انجام می دهد. اگر ما این قاعده را بپذیریم اولین نکته این است که باید برای تمام ابعاد زندگی خود، این قسم از حیات را یاد بگیریم. اینکه چگونه درس بخوانیم، چه درسی بخوانیم، چگونه با خانواده، دوست و غیره برخورد کنیم. همه بشر به این نیازمند است و باید حداقل در ابعاد زندگی خود مشاوره بگیرد.

حجت الاسلام حیدری اذعان داشت: هدف از حیات علمی؛ در درجه اول این است که قواعد خلقت را یاد بگیریم و به بررسی جایگاه خود در خلقت بپردازیم. امیرالمؤمنین در این باره فرمودند:" خدا رحمت کند کسی را که می داند از کجا آمده، کجاست و به کجا می رود". یعنی بین مبدأ و معاد را بشناسیم و در درجه دوم تخصص داشتن در یک رشته است و روش تخصص از طریق حوزه و دانشگاه و تجربه است. و از نشانه های تخصص این است که می تواند در آن زمینه اظهار نظر کند و رفع مشکل.

وی خاطر نشان کرد: همه مکاتب روانشناسی قائلند آدم ها با هم متفاوتند. پس رشته های تخصصی هم متفاوت می شود. باید استعدادیابی شویم بعد به دنبال تخصص برویم. عوامل انتخاب رشته؛ علاقه، استعداد درونی، انگیزه و نیت وشرایط پیرامونی می باشد.

استاد حوزه بیان داشت: انسان به تنهایی نمی تواند نیازهای خودرا تأمین کند پس باید برخی از نیازهای جامعه را تأمین کند و در قبال ارائه خدمات، بقیه خدمات را دریافت کند. در گذشته تبادل کالا به کالا بود و بعد ارزش گذاری شد و با پول سنجیده شد. مثلا نانوا صد نان می فروشد و پولی که می گیرد خرج بقیه نیازهایش می کند.

حجت الاسلام حیدری گفت: هیچ شغلی نه ارزشمند است و نه بی ارزش چون همه شغل ها نیاز جامعه است، پس چه چیزی آن رشته و شغل را ارزشمند می کند؟ انگیزه و نیت در آن است. کار فی نفسه ارزشی ندارد بلکه انگیزه ها آن را ارزشمند می کند. ارزش های جامعه غیر از ارزش های حقیقی است.

وی در تبیین حیات اجتماعی ابراز داشت: انسان مدنی بالطبع است. یعنی طبیعتاً موجودی است اجتماعی. هدف از این قسم حیات این است که بخشی از نیازهای جامعه را برطرف کنیم و حس اجتماعی طلبی خود را پاسخ دهیم. ما به عنوان استاد، شاگرد، همسر، خواهر، برادر، دوست و دشمن ( با هر طیف و مجموعه ای یک نسبت داریم که می شود جایگاه اجتماعی ما) باید حقوق و وظایف خود را بشناسیم و از دیگران توقع بی جا نداشته باشیم.

استاد حوزه ابراز داشت: حوزه علمیه بیشترین مسؤلیت را در حیات معنوی دارد. استاد مطهری فرموده: "تمام موجودات وقتی به دنیا می آیند خودشان اند به جز انسان." وقتی گربه به دنیا می آید یک گربه تمام عیار است ولی انسان، جسمش انسان است و روحش نه رنگ دارد و نه قالب و به دست خود انسان شکل می گیرد.

حجت الاسلام حیدری اذعان داشت:  به ما گفته شده انسان در پی کمال و قرب الهی است مراد از این کمال و قرب  چیست؟ این کمال، کمال روحی است و مراد از قرب هم، قرب روحی است یعنی اگر هم خُلق خدا شدیم در قیامت می توانیم به همان اندازه به خدا نزدیک شویم. و این قرب روحی موجب آرامش در دنیا و آخرت است. حال باید چگونه شبیه خدا و اولیای الهی شویم؟ باید در این حیات های پنج گانه تمرین کنیم و شباهت را حاصل کنیم. حیات معنوی از بطنش چهار حیات دیگر می گذرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha