پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم توسط آیت الله العظمی سبحانی در مجتمع آموزش عالی فقه

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: اسلام هیچ نژادی را بر دیگران برتری نداده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه حجتیه گفتند: خداوند در آیه «وَجَاءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ لِيُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ الَّذِينَ كَذَبُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» به نکوهش اعراب پرداخته است.

ایشان افزودند: در اینجا برخی گفته اند که اعراب جمع عرب است و منظور آیه، اعراب هستند ولی گفته شده است که اعرابی به همان معنای بیابانی هایی که علیه پیامبر موضع گرفتند، هستند و نمی توان آنها را به عرب زبانان منتسب کرد.

معظم له بیان کردند: برخی افراد که سعی می کنند با مسایل نژاد پرستانه از این آیه برای نکوهش و تخفیف عرب ها استفاده کنند باید بدانند که چنین مساله ای درست نیست و این آیه اصلا به عرب ها ارتباطی ندارد، بلکه منظور همان اعرابی ها است.

ایشان با ذکر این مطلب که اسلام با نژادپرستی مخالف است گفتند: اسلام نه به عرب ها و نه به فارس ها و نه با افغان ها، فی نفسه برتری نداده است بلکه عنوان می کند که همه انسان ها در برابر خدا یکسان هستند مگر برتری در ایمان و تقوا که ملاک برتری است.

معظم له با اشاره به آیه «لَيْسَ عَلَى الضُّعَفَاءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَى وَلَا عَلَى الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ مَا يُنْفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُوا لِلَّهِ وَرَسُولِهِ مَا عَلَى الْمُحْسِنِينَ مِنْ سَبِيلٍ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ» یادآرشدند: خداوند در این آیه چند دسته را از حضور در جبهه معاف کرده است که اولین انسان های ناتوان هستند.

ایشان گفتند: فقرا و کسانی که راهی برای حضور در جهاد نداشتند از جمله دیگر افرادی بودند که نسبت به آنها تبصره خورده است؛ امام علی(ع) پس ازیکی از جنگ های خود به پیرمردی که در نزدیکی کوفه به ایشان عرض کرد که ای کاش می توانستم همراه شما به جهاد بیایم، همین آیه را قرائت کردند.

این مرجع تقلید بیان کردند: وقتی به آیات سوره توبه می نگریم که در آنها چه میزان از به ظاهر مسلمانان از چه راه هایی برای فرار از جهاد استفاده می کردیم و یاد جوانانی هم می افتیم که در زمان جنگ آرزوی شهادت داشتند و برای شهادت خود از امام راحل طلب دعا می کردند، به عظمت و جایگاه این شهدا و جوانان پی می بریم.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha