جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عید فطر

حوزه/ از همان ساعات ابتدایی صبح در خیابان های منتهی به مصلای المهدی بیرجند شاهد جنب و جوش بود. زن و مرد و کودک و نوجوان، پیر و جوان بعد از یک ماه بندگی به ایستگاه آخر رمضان یعنی فطر رسیدند ...

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، نواها و زمزمه‌های عاشقان و عارفان و سالكان طریق الی‌الله امروز از تمام نقاط دنیا به گوش می‌رسید. هر جا كه مسلمانی و عاشقی، نشانی از عشق معبود به سینه دارد، امروز یكصدا و هم‌نوا با سایر مسلمانان به اقامه نماز عید بندگی ایستاد.

آری امروز، زمزمه‌های «اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ...» عاشقان و عارفان و سالكان زمین و عرش خدا را به هم می‌رسانید تا بار دیگر انوار رحمت‌ الهی چونان قطرات زلال باران بر سر زمینیان ببارد.

از همان ساعات ابتدایی صبح در خیابان های منتهی به مصلای المهدی بیرجند شاهد جنب و جوش بود. زن و مرد و کودک و نوجوان، پیر و جوان بعد از یک ماه بندگی به ایستگاه آخر رمضان یعنی فطر رسیدند.

ماهی که دلخوشی بندگان خدا استغاثه و شب بیداری در شب های قدر برای بخشیده شدن و رقم زدن تقدیری جدید برای خود بود و امروز در ایستگاه پایانی بسیاری از آنها با دلهای پاک از هر غباری با چهره های بشاش، خود را برای شروع فصلی جدید در زندگی آماده می کنند. گویی همه منتظر همین ماه بودند که خود را از نو ساخته و تولدی دوباره را در عید سعید فطر جشن بگیرند.

کوچه ها و خیابان های بیرجند نیز از ساعات ابتدایی صبح امروز شاهد حال و هوایی دیگر بود و به هر گوشه ای که نگاه می کنی لبخند بر لبان مردم حکایت از یک ماه بندگی و روزه داری است.

بلوار پیامبر اعظم شهر بیرجند همانند سال های گذشته امسال نیز میعادگاه روزه دارانی بود که بعد از یک ماه بندگی و دلدادگی به صبح سپید عید رسیده بودند. از هر سوی صدای تبریک و طاعات قبول و دیده بوسی به گوش می رسید.

در میان فوج جمعیت پیرمردی که با وجود شرایط جسمانی سخت دستش در دست پسرش بود و برای خود جایی در میان نمازگزاران می یافت را دیدم که رو به من کرد و گفت: همینکه امسال نیز این فرصت را داشتم که در ماه بندگی مهمان سفره پربرکت خداوند باشم خدا را شکر می کنم و از این فرصت ها باید خوبی استفاده کنیم تا در آخرت شرمنده پروردگار نشویم.

حاج محمد به خاطره کودکی خود و حضور با پدر و مادرش در نماز عید فطر اشاره و بیان کرد: این سخن پدرم که همیشه به من می گفت "این ماه بهترین فرصت برای بندگی و شکر نعمت های الهی است" را به یاد دارم و آن را به فرزندانم نیز انتقال داده ام تا از فضیلت های این ماه بهترین استفاده را ببرند.

شهرها و روستا های دیگر خراسان جنوبی نیز امروز صبح شاهد برپایی نماز عاشقی و حضور گسترده روزه داران بعد از یک ماه بندگی بود.

از روستاها و شهر های مختلف استان که مملو از حضور پیر و جوان، کودک وبزرگسال، زن و مرد در وعده گاه نماز عاشقی بود تا نماز عشق بجا آورند و مُهر قبولی طاعات یک ماهه بر دفتر سرنوشتشان زده شود تا وحدت و یکپارچگی اسلام که شیعه و سنی در سرتا سر خراسان جنوبی با خواندن نماز عاشقی در کنار یکدیگر ثابت کردند که وحدت و انسجام در این کره خاکی زمینه نمایان قدرت مسلمین است و دشمنان باید همیشه از این قدرت و وحدت بترسند و این را بدانند که هیچ چیز نمی تواند این وحدت را از بین ببرد.

 عید فطر نمایانگر وحدت میان مسلمین جهان است

حجت الاسلام علی دلدار در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند گفت:  یک ماه روزه‌داری را پشت سر گذاشتیم و دل‌ها را از گناه شسته و از معبود تبارک و تعالی طلب آمرزش و بخشش کردیم، حال به شکرانه این نعمت الهی نماز عید فطر را با شکوه و عظمت تمام برگزار کردیم که دشمنان پی به عظمت و وحدت میان مسلمین ببرند.

 

 

عید سعید فطر نقش مهمی در وحدت و بیداری مسلمین جهان دارد

مولوی خالقی عالم اهل سنت شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، گفت: عید فطر نمایانگر وحدت میان مسلمین جهان است. مسلمانان در عید فطر پاداش یک ماه روزه داری را از خدواند به عنوان میزبان و صاحب این ماه دریافت می‌کنند.

این روحانی اهل سنت با اشاره به اهمیت روز سعید فطر خاطرنشان کرد: در روز عید سعید فطر نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای اسلامی در سراسر جهان به عنوان یک روز بزرگ و مهم به صورت با شکوهی نماز عید آن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این روز نقش مهمی در تقویت امر وحدت و بیداری اسلامی میان مسلمانان جهان دارد.

 

نماز عید سعید فطر پاداش یک ماه بندگی خدا

احسان نوجوان بیرجندی که امسال روزه اولی بود از حس و حال یک ماه روزه داری و بندگی خدا می گوید: من امسال برای اولین بار روزه گرفتم و حس بسیار خوبی دارم که تونستم بعد از یک ماه روزه داری و بندگی خداوند، با شرکت در نماز عید فطر آن را جشن بگیرم.

وی به خاطرات خوبش در این ماه مبارک رمضان اشاره کرده و افزود: خیلی از روزها به دلیل گرمای هوا و سختی روزه داری طاقتم تمام می شد ولی همیشه با خود زمزمه می کردم که تو دیگر بزرگ شده ای و این امتحان برای سنجش بزرگی توست.

احسان، حضور در نماز عید سعید فطر را امتحان یک ماه بندگی خدا دانست و خاطرنشان کرد: نماز عید فطر همانند امتحان آخر سال است اگر آن را به خوبی پاسخ دهی نمره ات بیست می شود در غیر اینصورت شاید نمره قبولی نگیری و در آن رد شوی.

قنوت بندگی بیانگر شکوه یک ماه بندگی خداوند

ما در دعای قنوت نماز عید فطر از خدا می خواهیم که ما را در آنچه که پیامبر و آل پیامبر از کمالات و ارزش های اسلامی و انسانی وارد شدند ما را هم وارد آنها کنند. «اللّهُمَّ أَدْخِلْنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلِ مُحَمَّدٍ وَ أَخْرِجْنِی مِنْ کُلِّ شَرٍّ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلِ مُحَمَّدٍ» کما اینکه می خواهیم که ما را از تمام شرور و پستی هایی که پیامبر و اهل بیت از آن خارج شدند ما هم از آنها خارج شویم یعنی همه رذایل اخلاقی و شرور را منزه و پاک شویم. این مهمترین دعایی است که از خدا می خواهیم که جامع رسیدن به همه خوبی ها و جامع جدا شدن از همه بدی هاست.

گزارش: مسعود نوفرستی

انتهای پیام/م

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha