چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
عبدالرضا اکبری

حوزه / متاسفانه سینمایی که می‌بایست در آن رویدادهای انقلابی تصویر شود، محلی برای تولیدات سخیف شده است.

عبدالرضا اکبری، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان این‌که پرداختن به موضوعاتی انقلابی یکی از الزامات سینماست، اظهار کرد، در همه کشورهای صاحب سینما سعی می‌شود از اتفاقات تاثیرگذار، فیلم‌های سینمایی ساخته شود. برای مثال درباره جنگ جهانی دوم در سینمای غرب تا به فیلم‌های متعددی تولید شده و این روند ادامه نیز پیدا خواهد کرد، اما در کشور ما آنگونه که باید به موضوعات اینچنینی توجه نمی‌شود.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، تمامی بخش‌ها رشد کیفی پیدا کرد. سینما نیز این مسیر را پیمود، برای همین در دهه شصت کارهای فاخری تولید شد. در ضمن در آن دهه فیلم‌های انقلابی و دفاع مقدسی هم جز تولیدات اصلی سینما بود، اما به مرور زمان هر اندازه که جلوتر رفتیم از میزان این قبیل تولیدات کاسته شد، به‌نحویکه در سال‌های اخیر، جز چند فیلم، اثر دیگری در این حوزه تولید نمی‌شود. بگذارید مثال بزنم. اخیراً مناسبت 15 خرداد را پشت سر‌گذاشتیم، اما آیا تا به حال دیده‌اید که به این اتفاق بزرگ پرداخته باشد؟

بازیگر فیلم سینمایی «پناهنده» ادامه داد: نکته حائز توجه در این بحث به عواقب کم کاری ما در این حوزه مربوط می‌شود، وقتی ما نسبت به موضوعات دینی و انقلابی، بی‌تفاوت هستیم تنها یک کم‌کاری رخ نداده است، بلکه اجازه داده‌ایم بدخواهان این سرزمین ، موضوعات مربوط به کشورمان را وارونه به دنیا منتقل کنند. این اتفاق همان جنک نرمی است که رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به آن هشدار داده، ولی ما نسبت به آن بی توجه هستیم!

اکبری با تاکید بر این‌که تولید اثر در حوزه انقلاب سرمایه گذاری بلند مدت است، گفت: برخی مواقع در سینما سرمایه‌گذاری با چشم اندازه کوتاه مدت است. نمونه این دست تولیدات را در آثار تجاری سینما مشاهده می‌کنیم، اما کارهایی که در آن چشم به افق طولانی‌تر است عمدتا آثاری هستند که از مفاهیم دینی و انقلابی بهره بر‌ده‌اند. برای همین اگر ما سعی کنیم به موضوعات نظیر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به شکلی زیبا بپردازیم آن اثر تا سالها برای سینما دست آورد خواهد داشت. بگذارید مثالی بزنم. فیلم سینمایی «بازمانده» از جمله کارهایی است که برای آن سرمایه‌گذاری کلانی صورت گرفت، اما بعد از گذشت دو دهه هنوز این فیلم قابل دیدن است و در تمامی ایامی که مناسبت دارد هم پخش می‌شود، اما یک کار گیشه‌پسند نهایت دو ماه در بورس است، اما دیگر هیچگاه یادی از آن به میان نمی‌آید.

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که  موضوعات انقلابی قابلیت پرداختن در شبکه نمایش خانگی را نیز دارند، تصریح کرد: معمولاً این تصور وجود دارد که کارهای ارزشی تنها کارکردش در سینماست، درصورتی‌که اگر به درستی به این قبیل موضوعات توجه شود مطمئن باشد در شبکه نمایش خانگی نیز این تولیدات مخاطب دارد. برای مثال تصور کنید سریالی چون «اغما» که از قصه‌ای دینی و قرآنی بهره می‌برد اگر در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شد باز هم قادر نبود مخاطب فراوانی داشته باشد؟

اکبری در پاسخ به این سوال که آیا فیلم انقلابی باید دقیقاً آن چیزی را بگوید که دولت خواهان آن است؟ گفت: پاسخ به این پرسش باید با ظرافت داده شود. اولاً در هیچ کشوری در دنیا فیلمی ساخته نمی‌شود که در آن نظام حاکم زیر سوال برده شود، حتی در سینمای هالیوود که ظاهراً کارهای منتقدانه تولید می‌‌کند، در نهایت نظام کلی آمریکا را مورد تکریم قرار می‌دهد، اما زبانی که برای رسیدن به خواسته دارند، فراوان است، اما در سینمای ما عموماً سعی می‌شود یک مسیر آزمایش شود، ولیکن اگر اجازه دهیم به موضوعات با حفظ چارچوب‌های نظام با نگاه‌های مختلف نگاه شود، مطمئن باشید کار مورد نظر مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت.

اکبری تاکید کرد: برای تنوع در نگاه به نظرم یکی از راهکارهای مهم، ورود جوانان به عرصه فیلمسازی در حوزه انقلاب است. بهترین گواه هم در این عرصه محمد حسین مهدویان است که با برداشت‌های زیبا و تاثیر گذار خود نشان داده می‌توان با حفظ اصول به موضوعات انقلابی نگاهی جذاب هم داشت. این اتفاق قادر است، بارها و بارها تکرار شود تا در نهایت شاهد اتفاقات خوبی برای سینمای انقلاب باشیم.

وی در انتهای سخنانش بر جهانی شدن موضوعات انقلابی در سینما تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از اصلی‌ترین موضوعات در این بحث جهانی شدن مضامین انقلابی در سینماست، چون اگر تنها بخواهیم برای داخل فیلمسازی کنیم  دست‌آورد آن آنچنان چشمگیر نخواهد بود، اما اگر قادر باشیم با تنوع نگاه، موضوعات انقلابی را در سینما مد نظر قرار دهیم مطمئنا مخاطبان جهانی هم جذب آن خواهد شد، هرچند باید از پشتوانه خوبی چون پخش کننده مناسب هم بهرمند باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha