جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر این که حوزه علمیه باید در هدایت و راهبری فكری و اخلاقی جامعه نقش اصلی را داشته باشد، گفت: پيگيري مطالبات مقام معظم رهبري و مراجع عظام در دستور كار قرار دارد و با گردآوري ايده‌ها و طرح‌ ها، قريب هزار طرح و ايده تهيه شده كه پس از بررسي در كارگروه‌هاي مختلف و نتيجه‌گيري از آنها، در قالب نرم‌افزار در دسترس قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، مدیر و كادر مدیریت حوزه علمیه استان یزد به همراه كادر و مدیران مدارس علمیه استان یزد با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه كشور دیدار کردند.

آیت ‌الله اعرافی در این دیدار ضمن تشكر فراوان از حضور پررنگ روحانیت و طلاب كشور بخصوص طلاب استان یزد در كمك رسانی به سیل زدگان، تاكید كرد: طلاب و روحانیون در مسئله سیل اخیر با اینكه در ایام تعطیلی بود به خوبی درخشیدند و خدمت‌رسانی خوبی به هموطنان سیل‌زده انجام شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید شبكه كمك‌رسانی در حوادث، با انسجام بیشتر و قوی‌تر برای هرگونه حوادث احتمالی، آمادگی داشته باشد.

وی با اشاره به حضور خود در همه مناطق و استان‌های سیل زده، اظهار داشت: حقیقتا حضور روحانیت، صحنه و شرایط را در خیلی جاها تغییر داد و نگاه‌های مثبت زیادی را به سمت روحانیت جلب کرد.

آیت ‌الله اعرافی در ادامه رسالت اصلی حوزه‌های علمیه را تزكیه خود و دیگران و تربیت انسان‌هایی كه مزكی و مربی باشند، عنوان کرد و افزود: رسالت و ماموریت اصلی همه حوزویان مخصوصا مدیران آن، این است كه ابتدا مهذب و مزكی شوند تا در شعاع مدیریت خود نیز شاهد افراد مهذب و مزكی باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینكه نباید لحظه ای از تزكیه غافل باشیم افزود: امام خمینی(ره) با خداوند معامله كرد و همه وجود خود را وقف اسلام و خدا کرد و اثرات بی‌شماری كه ایشان در سطح جهان بر جای گذاشت همه از همان اخلاص و پاكی‌ای بود كه امام(ره) در امور داشت و شاهدیم افراد مختلفی با همه مشرب‌های مختلف به پاكی ایشان من‌جمله پاكی اخلاقی  معترف بوده اند.

آیت‌الله اعرافی در ادامه با تأكید بر نقش حوزه‌های علمیه در سطح جامعه، اظهار کرد: مدرسه و حوزه علمیه در سطح شهر، استان و كشور باید مركز تفكر و اندیشه در جامعه باشد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شعاع وجودی خود نقش كامل و جامعی ایفا كند.

وی با تاکید بر این که حوزه علمیه باید در هدایت و راهبری فكری و اخلاقی جامعه نقش اصلی را داشته باشد، ابراز داشت: علی‌رغم خوبی‌های زیاد و آثار و بركات فراوان حوزه با چشم‌انداز موردنظر فاصله زیادی دارد.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور با بيان اينكه براي رسيدن به نقش جامع و موثر و فراگير حوزه راه طولاني در پيش داريم، اظهار داشت: براي اين مهم، مسيري كه در اين دو سه سال طي كرديم مسيري بود كه از مبادي مهمي شروع شد و سلسله طرح‌ها و پروژه‌ها در حال پيگيري و اقدام  است كه اولين حركت آن آسيب‌شناسي و شناخت شرايط كنوني است.

آيت‌الله اعرافي افزود: پيگيري مطالبات مقام معظم رهبري و مراجع عظام تقلید در دستور كار قرار دارد و با گردآوري ايده‌ها و طرح‌هاي بسيار زياد (كه البته پراكنده بود) قريب هزار طرح و ايده و نظاير اينها تهيه شده كه پس از بررسي در كارگروه‌هاي مختلف و نتيجه‌گيري از آنها، در قالب نرم‌افزار در دسترس قرار خواهد گرفت.

وي با تأكيد بر استفاده از تجارت گذشته مديريت حوزه و ساير نهادهاي غيرحوزوي، افزود: طرح كارويژه‌هاي روحانيت در دست اقدام است كه روحانيت در اين زمان داراي چه ماموريت‌هايي است و در چه جاهايي بايد حضور داشته باشد. اين مقوله در ۴ وجه درون حوزه، در ارتباط با نظام، ارتباط با جامعه و ارتباط با بين‌الملل مورد بررسي قرار گرفته است.

مدير حوزه‌هاي علميه کشور افزود: با منطق مالي و مشكلات موجود نمي‌شد طرح‌هاي بزرگي كه اجرا شده را پيش برد، ولي به لطف خداوند اكثر طرح‌ها عليرغم مشكلات مالي، در حال انجام است و نتايج بسيار خوبي نيز تاكنون حاصل شده است.

آيت‌الله اعرافي با بيان اينكه طرح آمايش كه در قالب چشم‌انداز در نظر گرفته شده است، در حال تكميل است، افزود: در طرح‌ها و برنامه‌هاي در دست اقدام، اسناد جامع راهبر حوزه از جايگاه بالايي برخوردار است و در اين زمينه حدود ۲۰ سند جامع مهم تدوين شده است.

مدير حوزه‌هاي علميه در مورد تهيه درختواره آموزشی حوزه نیز گفت: در تهيه درختواره آموزشی حوزه ۵۰۰ استاد به صورت بسيجي‌وار همكاري كرده‌اند و ۳۰۰ گرايش و رشته از آن استخراج نموده‌اند و بايد عرض كرد كه حوزه در داشتن رشته‌هاي مختلف جايگاه حائز اهميتي دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۲۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha