جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب روزگار قائم مقامی

حوزه/ کتاب «روزگار قائم مقامی»؛ جامع‌ترین اثر در بررسی پیشینه و پیامدهای قائم‌مقامی حسینعلی منتظری، به زودی منتشر می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «روزگار قائم مقامی»؛ در بررسی پیشینه و پیامدهای قائم‌مقامی حسینعلی منتظری، به زودی منتشر می شود.

بر اساس این گزارش، با گذشت سه دهه از عزل شیخ حسینعلی منتظری از قائم‌مقامی، هنوز ابهامات فراوانی از سوی طرفداران دوآتشه وی مطرح می شود که در برخی موارد، امام و انقلابیون مورد اتهام بی اساس قرار می‌گیرند. در آخرین نمونه، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، انتشار یک فایل صوتی از منتظری در حمایت از اعضای سازمان تروریستی منافقین، موجب شد که نظام اسلامی و شخص امام خمینی(ره) به طور گسترده ای مورد تخریب قرار گیرند تا آنجا که خطر عوض شدن جای جلاد و شهید در جامعه ایرانی به وجود آمد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این خطر هشدار دادند.

این وضعیت نشان داد که موضوع قائم مقامی آقای منتظری نیازمند بررسی تفصیلی مجدد است تا مخاطبان پرسشگر ایرانی با ابعاد واقعی این واقعه آشنا شوند و زمینه هرنوع سوءاستفاده از این موضوع منتفی شود.

کتاب «روزگار قائم‌مقامی» حاصل تلاشی سه ساله توسط آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و محمدجواد فرجنژاد است که در آن به صورت کاملا مستند و تفصیلی به بررسی فراز و فرود جایگاه مذهبی و سیاسی آقای منتظری پرداخته شده است. این اثر تلاش دارد نگاهی همه جانبه و تحلیلی از افول قائم مقام رهبری ارائه دهد و بدین منظور، به تشریح ماجرای سید مهدی هاشمی و رابطه آن با زاویه گرفتن قائم مقام مستعفی پرداخته است. همچنین رابطه پیچیده و پنهان سازمان مجاهدین و نهضت آزادی با بیت منتظری نیز، وجه دیگری است که نویسندگان برآن متمرکز شده اند.

«روزگار قائم مقامی» اثری جامع در بررسی ماجرای قائم مقامی منتظری است که در نگارش آن همه آثار و اسناد مهم پیشین را مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار گرفته و نگاهی جامع و جدید به مسئله ارائه داده است. مستندنگاری حداکثری و ارائه نقل و قول های پرشمار، این اثر را به متنی مرجع مبدل ساخته که پژوهشگران بعدی از آن بی نیاز از مراجعه به آن نخواهند بود.

این اثر در 450 صفحه وزیری تدوین شده و توسط بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در آستانه نشر قرار گرفته است. نویسندگان کتاب خود را به آیت الله شهید ربانی املشی و حجت الاسلام شهید محمد منتظری تقدیم کرده‌اند. مقدمی شهیدانی پیش تر آثاری چون «نقدی بر مدخل خمینی روح الله در دل یرةالمعارف بزرگ اسلامی» و «نقدی بر مدخل امام خمینی در دایرةالمعارف تشیع» و نیز کتاب «نخستین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی» را در کارنامه دارد که مورد استقبال محافل علمی قرار گرفته اند.

گفتنی است بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، به همت حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی، تاریخ نگار انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب مشهور اثر ارزشمند «نهضت امام خمینی»، در سال ۱۳۸۲ با هدف تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، بازنگری در تاریخ سده پیشین و با انگیزه‌ ارتقای سطح دانش و بینش عمومی آغاز به کار کرده است. علاقمندان برای تهیه محصولات این بنیاد می توانند به آدرس تهران، خیابان دیباجی جنوبی‏، خیابان شهید تسلیمی، خیابان شهید نماززاده‏، کوچه دادآفرین، پلاک ٨ مراجعه یا با تلفن: ۰۲۱۲۲۵۷۹۱۹٥ الی ۰۲۱۲۲۵٧٩١٩٢، نمابر: ۰۲۱۲۲٧٦١٢٦٤ و یا پست الکترونیک iranemoaserqom@gmail.com و bonyad.tarikh@gmail.com  تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha