پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
پنجمین سالگرد آیت الله  شب زنده دار جهرمی

حوزه/ پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار جهرمی، دوشنبه ٢٠ خرداد، در جهرم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، پنجمین سالگرد ارتحال فقیه پارسا و استاد اخلاق، آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار جهرمی، دوشنبه ٢٠ خرداد، بعد از نماز مغرب و عشا، در مسجد الزهرا (س) شهرک انقلاب جهرم برگزار می شود.

در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ علیرضا حدائق به سخنرانی خواهد پرداخت.

 

آیت الله شب زنده دار را بشناسیم

 آیت الله حاج شیخ حسین شب زنده دار جهرمی در سال ۱۳۰۸ شمسی (۸ شوال ۱۳۴۷) در در محله قدیمی سنان جهرم، دیده به جهان گشود و از سن ۶ تا ۷ سالگی به مکتب خانه محل زادگاهش رفت و خواندن و نوشتن، قرائت قرآن و برخی از آداب و رسوم و احکام شرعی را آموخت.

 *ورود به حوزه

نوجوان جهرمی که عاشق علم و دانش بود و به خاطر ارتباط و ملازمت پدر با اهل علم و مردان حق، علاقه شدیدی به روحانیان و عالمان دینی پیدا کرده بود، با آنان ارتباط و مراوده برقرار کرد و با راهنمایی آنان در مدرسه خان (زمانیه) جهرم حجره گرفت و مشغول تحصیل شد. او در مدرسه خان (زمانیه) جهرم حجره گرفت و مقدمات علوم، ادبیات، مقداری از مسائل فقهی و شرعیات و آداب و اخلاق را از حجج اسلام آقایان سید حسین شریعتمداری(۱۳۵۱ش.)، میرزا محمد نمازی (۱۳۶۴ش.)، سید حسن موسوی نائینی (۱۳۶۹ش.)، شیخ علی اکبر ناصری (۱۳۶۸ش.)، سید محمد احمدی (۱۳۵۶ش.)، سید محمد رضا اصفهانی(۱۳۶۲ش.) به ویژه سید ابراهیم حق شناس (۱۳۶۰ش.) و آقا شیخ عطاءالله حقدان(۱۳۳۰ش.) به خوبی فراگرفت. با اتمام دروس این دوره، عطش فراگیری و کسب بهره‌های علمی و معنوی در او بیشتر شد.

*تحصیل در شیراز

 آیت الله شب زنده دار جهرمی برای مدتی در مدرسه مقیمیه و پس از آن در مدرسه منصوریه شیراز اقامت گزید و به تحصیل مشغول گردید. در این دوره کتاب های درسی رایج در معانی و بیان، فقه و اصول و کلام و عقاید را نزد استادان و بزرگان حوزه علمیه شیراز حجج اسلام آقایان ملاّ محمدجواد دارابی ملاّ احمد دارابی، سید علی خفری و حضرات آیات بهاءالدین محلاّتی (۱۴۰۱ق.)، شیخ ابوالحسن حدائق(۱۳۸۸ق.) و سید عبدالعلی آیت اللّهی آموخت. در پایان این دوره سه ساله به دستور مرحوم شیخ ابوالحسن حدائق مجلس جشنی در باغ مدرسه منصوریه برگزار گردید و آیت الله شب زنده دار مفتخر به پوشیدن لباس مقدّس روحانیت شد.

* هجرت به حوزه علمیه قم

 ایشان که حدود هجده بهار از عمرش را پشت سر گذاشته بود، تصمیم گرفت، برای ادامه تحصیلات عالی به قم مهاجرت کند. در آغاز سال تحصیلی ۱۳۶۵ق. (۱۳۲۶ش.) با اجازه پدر و استاد به قم مهاجرت کرد. نخست در مدرسه علمیه فیضیه و پس از مدتی در مدرسه حجتیه سکنی گزید و به تحصیل مشغول گردید.

*اساتید

او قسمتی از درس هایی را که در دوره سطح متوسطه نخوانده بود، نزد محمد صدوقی (۱۴۰۱ق.) خواند. سپس فراگیری متون دروس سطح عالی را شروع کرد. «رسائل»، «مکاسب» و «کفایة الاصول» در فقه و اصول را نزد حضرات آیات شیخ محمد تقی بهجت، شیخ مرتضی حائری (۱۴۰۶ق.)، سید رضا بهاءالدینی (۱۴۱۸ق.)، سید محمدباقر سلطانی طباطبایی (۱۴۱۸ق.)، شیخ عبدالجواد اصفهانی (۱۴۰۷ق.)، میرزا محمد مجاهدی تبریزی (۱۳۸۰ق.)، آقا سید رضا صدر (۱۴۱۵ق.) و شیخ عبدالرزاق قاینی(۱۴۱۴ق.)، «شرح تجرید و شوارق» در کلام و حکمت را در محضر سید احمد خوانساری (۱۴۰۵ق.) و... خواند. پس از آن خود را برای استفاده از مباحث دوره خارج آماده کرد. آقای شب زنده دار سالها به طور مرتب و منظم و مجدّانه در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام حاج سید حسین بروجردی (۱۳۸۰ق.)، سید محمد محقق داماد(۱۳۸۸ق.)، شیخ محمد علی اراکی (۱۴۱۵ق.)، روح الله خمینی (۱۴۰۹ق.)، سید محمد رضا گلپایگانی (۱۴۱۴ق.)، شیخ عباسعلی شاهرودی (۱۳۸۳ق.) حاضر شد و همزمان در درس تفسیر استاد علاّمه سید محمد حسین طباطبایی (۱۴۰۲ق.) حضور یافت و ضمن مباحثه، تقریر برخی از دروس یاد شده را نگاشت واز آن پس در شمار فضلا و اساتید زبده حوزه قرار گرفت. آقای شب زنده دار، در سالهایی که در حلقه دروس خارج شرکت می‌کرد، به خاطر دریافت سریع مطالب، پشتکار و حافظه قوی، پیوسته از صحبتهای پدرانه استادان بهره مند می‌گشت.

*کرسی تدریس

 ایشان از استادان برجسته حوزه علمیه قم به شمار می رفت و سابقه 40 سال تدریس را در کارنامه علمی خود دارد.  او در مدرسه خان جهرم و منصوریه شیراز کتابهایی را که خوانده بود، برای داوطلبان درس داد و از سالی که به حوزه علمیه قم وارد شد، متون آموخته شده را تدریس کرد. بیشتر تدریس او در قم طی چند دوره شامل مباحث فقهی و اصولی از «لمعتین»، «مکاسب»، «قوانین الاصول» و «اصول الفقه» برای طلاّب داوطلب در مساجد اعظم، امام حسن عسکری (علیه السلام)، مسجد نو و مدارس حقانی، رضویه، گلپایگانی و بحث تفسیر و اخلاق در مدرسه فیضیه و مسجد حضرت معصومیه به صورت آزاد و عمومی بود. وی در تدریس بیانی شیرین و شیوا داشت و برای تفهیم و انتقال درست مطالب به مخاطبان از الفاظ و قالبهای ساده استفاده می‌نمود. از امثال و نمونه‌ها نیز بهره می‌گرفت و موقع پاسخ دادن به پرسشهای درسی و حلّ مشکلات علمی، تحمّل به خرج می‌داد و با جوابی درخور، سؤال کننده را قانع می‌کرد.

* تالیفات و مقالات

 آیت الله شب زنده‌دار در کنار تمام فعالیت‌ها در عرصه نگارش هم آثار زیادی به صورت تقریرات دروس خارج، شرح و حواشی بر برخی از تفاسیر و ادعیه و مقالات پربار در موضوعات گوناگون دینی نگاشته است که  از جمله آنها می توان به " تقریرات دروس خارج فقه و اصول امام خمینی"، " حواشی بر تفاسیر مجمع البیان و المیزان"، " شرح دعای مکارم الاخلاق"، " مجموعه یادداشتهای مدون شده پیرامون مسئله امامت" و مقالات متعدد در موضوعات اخبار غیبی و علوم دیگر قرآن، معاد و قیامت، آینده دنیا و... چاپ شده در مجله مکتب اسلام، مکتب تشیع، معارف جعفری و... اشاره کرد.

*شاگردان

 مرحوم آیت الله شب زنده دار اهتمام ویژه ای به شاگرد پروری داشت که از میان انبوه شاگردان ایشان می‌توان به آیات و حجج اسلام والمسلمین اکبر هاشمی رفسنجانی،  سید حسن طاهری خرم آبادی،  علی کریمی جهرمی،  شیخ حسین کرمانی،  سید جمال الدین دین پرور،  محمدمهدی موحدی کرمانی، قربانعلی درّی نجف آبادی،  شیخ محمدجعفر امامی،  شیخ محمدرضا آشتیانی،  محمدجواد فاضل لنکرانی، مهدی شب زنده دار و ... اشاره کرد.

*ترویج و تبلیغ دین

آیت الله شب زنده دار علاوه بر تدریس و تألیف، اهتمام بسیار ویژه ای به تبلیغ و ترویج دین و معارف اهل بیت(ع) داشت و همواره می کوشید مردم را با معارف و حقایق دینی آشنا سازد.

*ویژگی های بارز اخلاقی

ایشان همچنین از ویژگی های بارز اخلاقی چون تهذیب نفس، حلم و بردباری، تعهد و تقید دینی، تلاش برای رفع نیاز های مردم، حسن خلق، ارادت خاص به امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، حمایت و دفاع از انقلاب و نظام، تاکید ویژه بر حفظ آبروی افراد و ... برخوردار بود.

آیت‌الله شب زنده‌دار جهرمی سرانجام چهارم مرداد ۱۳۹۳ دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha