جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
منافق

حوزه/ علت قطعي بودن ورود كافران و منافقان به جهنّم اين است كه مهمترين و گسترده ترين سرچشمه گناه و آلودگى ها همين كفر و نفاق است.

خبرگزاری «حوزه» تقدیم می کند:

پرسش :

چرا ورود «کافران» و «منافقان» به جهنّم قطعی است؟

پاسخ اجمالی:

علت قطعي بودن ورود كافران و منافقان به جهنّم اين است كه مهمترين و گسترده ترين سرچشمه گناه و آلودگى ها همين كفر و نفاق است؛ زيرا تا چراغ ايمان درون جان انسان روشن نشود و از شرك، كفر و نفاق خالص نگردد انگيزه مؤثرى براى كار خير نخواهد بود و به جاي آن، انگيزه هاى مادى و شهوات بر او حاكم خواهد بود. «كُفر» به معناى پوشاندن حق و «نفاق» به معناى دوگانگى ظاهر و باطن مهمترين سدّ راه اصلاح در جوامع انسانى هستند.

پاسخ تفصیلی:

نخستين گروهى كه روانه دوزخ مى شوند، كافران و منافقان هستند. «قرآن مجيد» در آيه 14 سوره «نساء» مى فرمايد: «اِنَّ اللهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَ الْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً»؛ (خداوند منافقان و كافران را همگى در دوزخ جمع مى كند)، و در آيه 49 سوره «توبه» مى خوانيم: «وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ»؛ (جهنّم، كافران را احاطه كرده است)، و در سوره «نساء» آمده است: «اِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيراً»(1)؛ (منافقان در پائين ترين مرحله دوزخند و هرگز ياورى براى آنها نخواهى يافت).

در حقيقت مهمترين و گسترده ترين سرچشمه گناه و آلودگى ها همين كفر و بى ايمانى و نفاق است؛ زيرا تا چراغ ايمان درون جان انسان را روشن نسازد و از شرك، كفر و نفاق خالص نگردد انگيزه مؤثرى براى كار خير نخواهد داشت و تنها انگيزه هاى مادى و شهوات بر او حاكم خواهد بود و نتيجه حاكميت چنين انگيزه هايى - كه نمونه هاى آن را در جنايات جنايتكاران دنياى امروز كاملا با چشم مى بينيم - بر كسى پنهان نيست.

«كُفر» به معناى پوشاندن حقّ و «نفاق» به معناى دوگانگى ظاهر و باطن (تظاهر به ايمان و پنهان داشتن كفر) مهمترين سدّ راه اصلاح در جوامع انسانى است، لذا بسيارى از آيات مربوط به دوزخ و دوزخيان ناظر به اين دو گروه است.(2)

پی نوشت:

(1). سوره نساء، آيه 145.

(2). گردآوري از كتاب: پيام قرآن‏، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية‏، تهران‏، ‏1386 شمسی‏، چاپ: نهم، ج 6، ص 280.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha