جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علميه الزهرا(س) كلاردشت؛ سبك زندگي اسلامي

حوزه/ حجت الاسلام توکلی کارشناس دینی گفت: حوزه های علمیه باید تلاش کنند تا فرهنگ اصیل اسلامی و سبک زندگی دینی را با جاذبه های معنوی و در قالبی زیبا و جذاب برای همه اقشار گوناگون جامعه تبیین کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در مازندران، حجت الاسلام توکلی، کارشناس دینی، در نشست سبک زندگی اسلامی ویژه اساتید، کادر، طلاب و خانواده های طلاب مدرسه علمیه الزهراء(سلام الله علیها) کلاردشت گفت: سبک زندگی شیوه رفتار فردی و اجتماعی است که همیشه با توجه به الگوهای فکری- فرهنگی مورد نظر نخبگان و فرزانگان بوده است.

این کارشناس دینی افزود: در جامعه ما با توجه به حضور استعمار از قرن 12 و  همچنین اثرگذاری بر فرهنگ این مرز و بوم، تلفیقی از سبک زندگی اسلامی و غربی دیده می شود که تأثیرپذیری از این فرهنگ  در نوع پوشش، گویش،ا خواب و خوراک ما به خوبی نمایان است.

وی با اشاره به شیوه صحیح زندگی اسلامی در ایران اعلام کرد: دین مبین اسلام، انسان را در کسب روزی و به دست آوردن متاع زندگی آزاد گذاشته، امّا هرگز اجازه نداده است که او در این راه، مسیری را پیش گیرد که اخلاق را فاسد کرده و او را در معرض سقوط قرار دهد و یا موجب فساد در جامعه شود؛ به همین دلیل، نه تنها مشروبات الکلی و همه منکرات را حرام کرده، بلکه تولید، واسطه شدن، خرید و فروش و استعمال آن و ... را نیز تحریم کرده است.

حجت الاسلام توکلی در ادامه افزود: خداوند متعال برای تمام مخلوقات «روزی حلال» مقدّر فرموده است. اگر انسان عجله نکرده و قناعت و صبر را پیشه خود سازد، تمام رزق مقدرش به او خواهد رسید.

وی تاکید کرد: کسانی که از کسب حرام پرهیز نمی کنند، به گمان خود، اگر از مال حرام صرف نظر کنند، کمبودی در معاششان به وجود آمده و سخت محتاج و گرفتار می شوند؛ در حالی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند که خدا دوست می دارد بنده اش را در راه کسب حلال در رنج و زحمت ببیند.

کارشناس دینی، یکی از علل طلاق زوجین را فاصله گرفتن روحانیون با مردم اعلام  و خاطر نشان کرد: علما و روحانیت باید فرهنگ اسلامی را با جاذبه های معنوی و در قالبی زیبا و جذاب و با برنامه برای همه اقشار گوناگون جامعه معرفی و تبیین کنند، آنها باید الگوی خود را پیامبر(ص)  قرار دهند؛ چرا که پیامبر اسلام قبل از این که به اصلاح رفتار مردم بپردازد، به اصلاح عقاید آنها پرداخت و ۱۳ سال در مکه به این امر  توجه کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه باید تلاش کنند تا مردم با فرهنگ اصیل اسلامی آشنا شوند؛ زیرا رو آوردن مردم به برخی فرهنگ های غربی به دلیل عدم تمایل آنها به اسلام و سبک زندگی دینی نیست؛ بلکه در واقع یک الگوی اسلامی در دسترس شان نبوده، به سبک غربی روی آورده اند. به عبارت دیگر وقتی آب زلال به مردم ندهیم، بر حسب تشنگی مفرط به سراغ آب آلوده غرب می روند.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha