جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیدوست در بین طلاب یزد

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: تخریب قبور بقیع از نظر منطق اسلامی، انسانی و عقلانی ناصحیح و حرکتی مردود و شوم بود.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست، رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که تخریب بقیع از نظر منطق اسلامی، انسانی و عقلانی مردود و شوم است، بیان داشت: از نظر دینی با توجه به آیات و روایاتی که از شیعیان و اهل سنت وارد شده مودت اهل بیت واجب و جزء ضروریات اسلامی است.

وی افزود: خداوند در آیه 42 سوره شوری می فرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى؛ گو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد» و این مصداق این موضوع است که بدون تردید ائمه بقیع مصداق حقیقی اهل بیت(ع) هستند و مودت آنها از ضروریات دین است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: این که عده ای قبور اهل بیت(ع) را تخریب کنند و به هر طریقی بی احترامی نسبت به قبور ائمه و بزرگان روا دارند، کارشان منافات با مودت دارد و کسانی که چنین اعمالی را انجام می دهند مخالفت با دین کرده اند و در زمره کافران قرار دارند.

وی با اشاره به این که تخریب قبور از لحاظ انسانی نیز امری مذموم و ناصحیح است، ادامه داد: فرقی نمی کند که قبور مربوط به ائمه، بزرگان و یا دیگر افراد باشد، چون همان گونه که جان، مال و زندگی افراد حرمت دارد، قبر انسان ها نیز دارای حرمت و احترام است و کسی حق ندارد نسبت به آن بی احترامی کند.

آیت الله علیدوست خاطرنشان کرد: از جنبه عقلایی هم اگر به این موضوع نگاه کنیم، می بینیم که تخریب قبور و برخی حرکت های افراطی به ضرر خود وهابیت بوده و هست و جایگاه آنها را در چشم مسلمانان تنزل می دهد.

۳۱۳/۵۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha