پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کنفرانس بین المللی امام خمینی(ره) در کشمیر

حوزه/ عضو هیأت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی در کنفرانس بین المللی امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) معنا و مفهوم متفاوتی از سیاست که همراه با معنویت و عرفان است را به دنیا معرفی کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کنفرانس بین المللی امام خمینی(ره) با حضور هیأت دانشگاه مذاهب اسلامی متشکل از حجت الاسلام والمسلمین مختاری، رئیس دانشگاه، حجج اسلام زرهانی و رئیسیان اعضای هیأت امنای دانشگاه و جهانگیری مدیرکل بین الملل دانشگاه مذاهب اسلامی، در کشمیر هند برگزار شد.

حجت الاسلام رئیسیان عضو هیأت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی در این همایش با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی(ره) یکی از ابعاد شخصیت ایشان را بعد اخلاقی و عرفانی آن بزرگوار عنوان کرد و گفت: این شخصیت مرهون ارتباط وسیق ایشان با خداوند متعال است و مهمترین ارتباط با خداوند در نماز متجلی است و در بین نمازها، نماز شب دارای اهمیت ویژه ای می باشد که حضرت امام بسیار مراقب این جنبه بودند.

وی افزود: بعد دیگر شخصیت ایشان ارتباط وسیع با اهل بیت(ع) بود به نحوی که در دوران تبعیدشان هر روز صبح به زیارت حضرت امیر(ع) مشرف می شدند.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) در عین این که عارف بودند سیاستمدار هم بودند و نشان دادند که می شود هر دو را داشت کما اینکه اهل بیت(ع) در عین که در قله عرفان بودند، سیاستمداران بندگان خدا بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسیان با اشاره به این که معنای اصلی و واقعی کلمه سیاست، تدبیر امور است، گفت: اهل بیت(ع) امور بندگان خداوند را در جهت های مختلف تدبیر می کردند و زمینه سازی تربیت آنان را فراهم می کردند. خروجی و نتیجه این شخصیت عرفانی، زهد واقعی بود که در امام راحل متجلی بوده و ایشان زاهد واقعی بودند. معنای زهد، داشتن روح بلند و نتیجه اش عدم تعلق به امور دنیوی بوده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگری از سخنان خود به سه توصیه اخلاقی از امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: یکی خطاب به جوانان که تا جوان هستید و اراده قوی دارید، می توانید با این اراده قوی، رذائل اخلاق را از خودتان دور کنید. توصیه دوم به همه افرادی که در معرض قبول پست و مسئولیت هستند، حضرت امام توصیه کردند قبل از قبول مسئولیت خودسازی کنید که شما را از مسیر عبودیت دور نکند.

عضو هیأت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: یکی از وسوسه های شیطان،  دشوار جلوه دادن خودسازی و ترک گناه است و این سبب سست شدن اراده و عزم در ترک گناه می شود، از این رو راه حل حضرت امام این بود که هر روز انسان تصمیم بر ترک گناه بگیرد و به فردا واگذار نکند.

حجت الاسلام رئیسیان در پایان سه منبع مهم در زمینه مسائل اخلاقی و عرفانی از حضرت امام با عنوان مصباح الهدایه، چهل حدیث و پرواز در ملکوت را به حظار معرفی کرد.

313/58

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha