جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کاخ سفید

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کاخ سفید برای مهره کلیدی سیا از ایران تشکر کرد

«سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه از ایران به خاطر آزادی «نزار زاکا» شهروند لبنانی مقیم آمریکا قدردانی و تشکر کرد.وی با اشاره به بازگشت نزار زاکا، افزود: به خاطر آزادی این فرد در ایران، سپاسگزاریم.وی از پاسخگویی به این سوال که آیا دولت آمریکا در تضمین آزادی زاکا دخیل بوده است یا نه، خودداری کرد.«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری آزادی «نزار زاکا، شهروند لبنانی - آمریکایی را تأیید کرد. نزار زکا که به جرم جاسوسی در تهران بازداشت شده بود عصر امروز به همراه عباس ابراهیم، مدیرکل اداره امنیت عمومی لبنان تهران را به مقصد بیروت ترک کرد.«کیوان خسروی» سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با روزنامه العهد لبنان با اعلام آزادی نزار زکا، این اقدام را در چارچوب همکاری دو جانبه با لبنان، اظهار حسن نیت و تقویت پیوند‌ها میان دو ملت عنوان کرد و گفت: هیچ کشور سومی در آزادی زکا نقش نداشت و این اقدام صرفاً بنا به درخواست» «میشل عون» رییس جمهوری لبنان و وساطت «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان انجام گرفت.

 

ظریف زنگ خطر اسرائیل دوم را زد

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ای عرب زبان از سیاست‌های برخی از کشورهای عرب منطقه انتقاد کرد.او گفت که امارات متحده عربی میلیاردها دلار برای خرید سلاح هزینه می‌کند و تلاش دارد به «اسرائیل» دوم تبدیل شود.ظریف گفت که دو، سه کشور عربی در منطقه وجود دارند که معتقدند که امنیت خود را با برقراری روابط با آمریکا می‌توانند حفظ کنند، ولی اشتباه می‌کنند.وزیر امور خارجه ایران گفت که «هرگز به آمریکا اجازه نخواهیم داد که به صورت یکجانبه جنگ را بر ملت ما تحمیل کند و حتماً همه متضرر خواهند شد؛ چرا که جنگ، جنگ است».ظریف به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا اشاره کرد و گفت که «جنگ اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران، مصداق  تروریسم است و ما هرگز با تروریست‌ها گفت‌وگو نخواهیم کرد».

 

مکرون بازی کاخ اليزه در زمين واشنگتن و تل آويو را کامل کرد

امانوئل ماكرون رئيس جمهور بي تجربه و ناتوان فرانسه که به تازگي با شکست در برابر جبهه ملي به رهبري "مارين لوپن"، به نماد ضعف اتحاديه اروپا در نظام بين الملل تبديل شده است، در کنفرانس مشترک خبري با ترامپ اظهار كرده: "فکر مي‌کنم ما قطعاً اهداف يکساني در قبال ايران داريم. چه کار‌هايي مدنظرمان است که انجام دهيم؟ اول، مي‌خواهيم مطمئن شويم آن‌ها به سلاح هسته‌اي دست پيدا نمي‌کنند، منظورم اين است تا سال ۲۰۲۵ ابزاري در اختيار داريم، مي‌خواهيم از آن فراتر برويم و به اطمينان کامل در درازمدت دست پيدا کنيم.دوم، ما مي‌خواهيم فعاليت آن‌ها در زمينه موشک‌هاي باليستيک را کاهش دهيم. سوم، مي‌خواهيم فعاليت منطقه‌اي آن‌ها را مهار کنيم. هدف چهارم ما نيز برقراري صلح در منطقه است!" امانوئل ماكرون در سال 2017 ميلادي و خصوصا در حاشيه برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک (ماه سپتامبر)، براي نخستين بار در خصوص "تغيير برجام" با ترامپ و نتانياهو به توافق رسيد. اين بازي خطرناک فرانسوي ها پس از خروج رئيس جمهور آمريکا از برجام نيز ادامه يافته است. اساسا طراحي ساختار حداقلي و قطره چکاني "INSTEX" و فراتر از آن، تاخير هدفمند مقامات اروپايي در راه اندازي ساز و کار مالي ويژه ، محصول و خروجي رايزني هاي پشت پرده "ژان ايو لودريان" و " مايک پمپئو " طي يکسال اخير بوده است.هم اکنون فرانسوي ها مجرماني خطرناک و تمام عيار هستند: اتهام کاخ اليزه در در پرونده هايي مانند  "تغيير برجام به کمک آمريکا"،  "ممانعت از راه اندازي مکانيسم مالي ويژه اروپا"،"تلاش براي تحديد توان موشکي ايران"،" تلاش براي مهار ايران در منطقه غرب آسيا"،" کشتار کودکان يمني از طريق کمک تسليحاتي به آل سعود" و ..... به اثبات رسيده است. سخنان اخير ماكرون، به معناي اصرار فرانسوي ها در "نبرد با ايران" است. بديهي است که راه مواجهه با اصرار يک مجرم بر جرم خود، صدور بيانيه هاي ديپلماتيک و تکراري نيست! حداقلي ترين پيش شرط مواجهه قاطعانه با فرانسوي ها در برهه فعلي، حذف پاريس از معادلات سياست خارجي کشورمان و مشروط کردن هر گونه رابطه دوباره، به "بازگشت فرانسه" از مسير تقابل با ملت ايران است. در چنين شرايطي، استمرار حضور سفير فرانسه (به عنوان عنصري نامطلوب) در تهران ديگر معنا و مفهومي ندارد و بايد "اخراج سفير فرانسه" در دستور کار دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي کشورمان قرار گيرد.

 

خودرویی‌ها دنده عقب گرفتند

با وجود وعده وزیر صنعت برای افزایش تیراژ تولید خودرو و کاهش قیمت‌ها شاهد کاهش 24 درصدی تولید طی دو ماهه اول امسال هستیم.طبق آمار مربوط به تولید خودرو، طی دو ماهه ابتدایی امسال ۱۴۰ هزار و ۹۱۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید سواری در کشور به ۱۳۲ هزار و ۳۴۳ دستگاه رسیده که نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش ۲۴.۵ درصدی را تجربه کرده است.تولید انواع خودرو در اردیبهشت امسال نیز به ۸۷ هزار و ۸۲۱ دستگاه رسید که نسبت به اردیبهشت ۹۷ افت ۱۶.۱ درصدی را نشان می‌دهد. در مورد تولید سواری در اردیبهشت ماه نیز باید به عدد ۸۱ هزار و ۴۱۸ دستگاه اشاره کنیم که در مقایسه با اردیبهشت سال گذشته ۱۷.۳ درصد کاهش یافته است.بررسی وضعیت تولید خودرو در گروه ایران خودرو نیز نشان می‌دهد طی فروردین و اردیبهشت امسال ۴۰ هزار و ۵۴۱ دستگاه انواع خودرو در این گروه خودروسازی به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد افت داشته است. در این مدت تولید سواری ایران خودرو به ۶۱ هزار و ۶۳۱ دستگاه رسید که نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته ۲۸.۹ درصد کاهش داشته است.همچنین تولید انواع خودرو در ایران خودرو طی اردیبهشت امسال ۲۵.۲ درصد کاهش داشته و به عدد ۴۰ هزار و ۵۳۹ دستگاه رسیده است. بررسی وضعیت تولید سواری در گروه ایران خودرو نیز نشان می‌دهد تولید این محصول طی اردیبهشت امسال با کاهش ۲۴.۱ درصدی نسبت به اردیبهشت ۹۷ به ۴۰ هزار و ۳۰۲ دستگاه رسیده است.به این ترتیب در حالی شاهد کاهش تولید خودرو در کشور هستیم که خودروسازان وعده افزایش تیراژ تولید محصولاتشان را داده بودند و قرار بود با آزادسازی قیمت خودرو شاهد رشد تیراژ تولید و کاهش قیمت‌ها در بازار و کارخانه باشیم ولی این اتفاق مطابق با وعده‌های داده شده عملی نشد.

 

مرجع تقلید شیعه به ملکوت اعلی پیوست

آیت الله «قربانعلی محقق کابلی» مرجع عالیقدر جهان تشیع پس از سالها خدمت به اسلام و مسلمین دار فانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست.ایشان پس از سالها خدمت در عراق، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران  به شیعیان نهایتا در شهر قم در سن 91 سالگی چشم از جهان فروبست.ایشان در دروس خارج اصول «شیخ محمد باقر زنجانی»، آیت‌الله «خوئی»، آیت‌الله «حکیم»، آیت‌الله «سید حسین حمامی» و آیت‌الله شیخ «حسین حلی» نیز شرکت کرده است.شورای علمای شیعه افغانستان: به مناسبت درگذشت آیت الله محقق کابلی حوزه های علمیه سرتاسر کشور سه روز تعطیل است.شورای علمای شیعه افغانستان به مناسبت درگذشت آیت الله محقق کابلی ضمن انتشار پیام تسلیتی تمام حوزه های علمیه در سرتاسر افغانستان را به نشان عزای عمومی به مدت سه روز تعطیل اعلام کرده است.

 

آلمان نسخه اینستکس را پیچید

ماس در مصاحبه‌ با تلویزیون آلمان ابراز امیدواری کرد مکانیسم ویژه مالی ایران و اروپا موسوم به اینستکس به زودی با انجام اولین معامله اجرایی شود.وی با اشاره به اینکه تشدید تنش در منطقه می‌تواند به یک فاجعه منجر شود، افزود: "هیچ یک از طرفین خواستار این شرایط نیستند. "وزیر خارجه آلمان در توصیف سفر منطقهای خود به غرب آسیا گفت هیچ یک از کشورهایی که از آن‌ها بازدید کرده (عراق، امارات و ایران)، خواهان از کنترل خارج شدن تنش‌ها نیستند.وی افزود سفرش به تهران اولین قدم برای کاهش تنش بود و امیدوار است که ایران غنی سازی اورانیوم بیش از مقادیر پیش بینی شده در توافق هسته‌ای را انجام ندهد.ماس پیشتر در توییتر اعلام کرده بود نه ایران و نه هیچ کدام از کشورهای همسایه خواستار منازعه و درگیری نیستند.

 

کودکان کار به مرز هشدار رسیدند

اولین و عمومی‌ترین تصویری که به ذهن مردم خطور می‌کند کودکان دست‌فروش سر چهارراه‌ها یا داخل متروهاست.لطف‌الله محسنی، معاون اجتماعی انجمن حمایت از کودکان کار گفت: براساس آخرین آمار اعلام شده، همه کشورها با مسئله کار کودکان درگیر هستند. البته بیشترین تعداد کودک کار را کشورهای آفریقایی و آسیایی دارند و کشورهای اروپایی و آمریکایی در رده‌های بعدی هستند. در حال حاضر نیز براساس آخرین آمار سازمان بین‌المللی کار(ILO) حدود ۱۵۲ میلیون کودک در جهان داریم که می‌توان به آنها کودک کار گفت.وی ادامه داد: از ۱۵۲ میلیون کودک کار در جهان ۸۳ میلیون نفر درگیر کارهای مخاطره‌آمیز و خطرناک هستند. حدود ۱۰۸ میلیون نفر در حوزه‌های کشاورزی و دامداری کار می‌کنند و ۷۵ میلیون کودک نیز مشاغل خانگی و خانوادگی را انجام می‌دهند.محسنی با اشاره به ۱۰۰ سال مبارزه جهانی با کار کودکان اعلام کرد: علی‌رغم این مبارزه همچنان جهان با این معضل درگیر است.وی در پاسخ به این سؤال که آیا دست‌فروشی در خیابان برای کودکان کار خطرناکی محسوب می‌شود؟ گفت: در این خصوص دسته‌بندی وجود دارد؛ برخی کارها اساساً و به صورت قانونی برای همه جرم تلقی می‌شود، مثل قاچاق موادمخدر و اعمال مجرمانه؛ برخی کارها مثل استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه و نزاع‌ها و فعالیت‌های جنسی، هرزه‌نگاری و پورنوگرافی کارهای خطرناک محسوب می‌شوند. یک‌ دسته از کارها نیز به واسطه شرایط محیط کار جزو کارهای سخت و خطرناک تلقی می‌شوند، مثل کار در مکان‌هایی که دما خیلی بالا یا خیلی پایین است، آلودگی‌های شیمیایی و صوتی شدیدی وجود دارد، ارتعاشات زیاد است و کار در ارتفاع بالا، اعماق دریا یا کارهایی که ساعت کاری طولانی دارد. محسنی درباره اینکه مدام ادعا می‌شود بیشتر کودکان کار در ایران اتباع خارجی هستند، گفت: اشتباه بزرگ مسئولان این است که وقتی گفته می‌شود کار کودک این مسئله را محدود می‌کنند به کودکانی که در خیابان هستند و دست‌فروشی، تکدی‌گری و ... می‌کنند، در حالی که آنان درصد کوچکی از کودکان کار ایران هستند. بیشتر کودکان کار در بخش‌ کشاورزی در روستاها، کارگاه‌های غیررسمی و غیرقانونی و مشاغل خانگی فعال‌اند، اما مسئولان فقط کودکان خیابانی را می‌بینند که طبیعتاً بخشی از آنها هم اتباع خارجی هستند.

 

ایران از مپ 24 رونمایی کرد

لوکوموتیو باری مپ ۲۴، ساخت متخصصان ایرانی با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد. وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از یک دستگاه لوکوموتیو باری ساخت شرکت مپنا و سوزن ریلی ساخت شرکت گسترش صنایع ریلی ایران گفت: با بومی‌سازی صنعت ساخت لوکوموتیو در کشور هزینه‌های حمل و نقل به صورت چشمگیری کاهش می یابد.وی افزود: با رونمایی از لوکوموتیو داخلی شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی در صنعت ریلی کشور هستیم. این محصول قابل رقابت با نمونه خارجی است و می‌تواند هزینه‌های تامین آن را برای ما به یک ششم کاهش دهد.

 

رئیس خیرین مدرسه ‌ساز کشور درگذشت

محمدرضا حافظی، رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز پس از سال ها خدمت به فرهنگ و پرورش آینده سازان ایران، در 87 سالگی درگذشت.محمدرضا حافظی رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز کشور که مدتی بود در بستر بیماری قرار داشت، درگذشت.وزارت آموزش‌وپرورش مراسمی برای تجلیل از این چهره ماندگار در عرصه مدرسه‌سازی برگزار کرد اما او به دلیل قرار داشتن در بستر بیماری نتوانست در مراسمی که هر چند با تأخیر برای بزرگداشتش برگزار شد، حضور یابد.محمدرضا حافظی که 87 سال سن داشت، عمر خود را در مسیر مدرسه‌سازی گذراند، او دکترای مدیریت خود را از  دانشگاه نیوپرت کالیفرنیا اخذ کرد.حدود 20 سال قبل، اولین هسته شکل‌گیری مجمع خیرین مدرسه‌ساز در مشهد مقدس آغاز شد و تعدادی از خیران در کنار هم این مجمع را ایجاد کردند که امروز بیش از 30 هزار عضو دارد و یک سوم مدارس کشور را ساخته‌اند.آنگونه که خود او گفته بود:‌ مبنای اصلی این کارم، مرگ پسر جوانم "امیر حافظی" بود که زندگی مرا اداره می‌کرد اما در حادثه تصادفی به همراه همسرش از دنیا رفت.فوت پسرم باعث تنبیهی در زندگی من شد، من حمایت‌های مالی از او می‌کردم و تصورم این بود که  او پول‌ها  را در مسیر نادرست هزینه می‌کند اما بعد از فوتش دیدم در جوانی کار خیر انجام داده، به نیازمندان کمک می‌کرده است او بود که به من یاد داد عبادت به جز خدمت خلق نیست و من هیچگاه نمی‌توانم این خاطره را فراموش کنم.بعد از فوتش منزلی را که در منطقه جردن برای زندگی این دو جوان خریده بودم، فروختم و اولین دبیرستان را در زادگاهم به نام پسرم ساختم.محمدرضا حافظی بیش از 14 مدرسه در کل کشور ساخته بود و در مجمع خیرین مدرسه‌ساز نیز کمک‌های خیران را برای ساخت مدارس در مناطق مختلف کشور ساماندهی می‌کردند.

 

مزایده پرحاشیه نفتی ابطال شد

وزارت نفت سال‌هاست واحدهایی را در برج‌های مسکونی ASP (آ. اس. پ) تهران واقع در بزرگراه کردستان در اختیار دارد که محل اقامت مدیران ارشد این وزارتخانه بود. از سال گذشته بود که موضوع واگذاری و فروش این واحدهای مسکونی در دستور کار قرار گرفت، مزایده‌ای برای فروش این واحدها برگزار شد.نکته مهم در این مزایده آن بود که طبق گفته یک منبع آگاه، قیمت پایه واحدهای وزارت نفت فاصله بسیاری با قیمت روز داشته و تخلفاتی نیز در این باره انجام شده که با ورود نهادهای نظارتی این مزایده باطل شد. مهم‌ترین انتقادی که به روند مزایده وارد شده است عدم درج سراسری آگهی مزایده بود بطوری که تنها دو روزنامه آفتاب یزد و راه مردم برای انتشار آگهی مزایده انتخاب شده بودند.این مورد در حالی مورد انتقاد قرار گرفته است که مساله اصلی در مزایده منازل مسکونی نفت، قیمت پایین مطرح شده واحدها بوده است بطوری که در جریان این مزایده، منافع شرکت ملی نفت رعایت نشده و در واقع همه چیز به سود خریداران محدود این واحدها بوده است.اسناد موجود نشان می‌دهد شرایط عجیب مزایده به قدری پرحاشیه بوده است که پس از نامه رسمی به مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره لزوم باطل شدن این مزایده، دستور ابطال به صورت آنی صادر شد تا پس از بررسی‌های دقیق درباره اتفاقات رخ داده، مزایده تجدید شود.پیشتر، واگذاری شرکت هواپیمایی نفت به چند برادر مبل فروش با قیمتی اندک نسبت به ارزش این شرکت، موضوع واگذاری‌ها را داغ کرده بود.

 

کوچ دلالان به تلگرام و اینستاگرام برای خودرو گران تمام شد

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه پس از ممنوع شدن درج قیمت در آگهی خودرو، فروشندگان و خریداران خودرو به شبکه‌های اجتماعی غیررسمی کشانده شدند، جزئیاتی از فعالیت ۲۰ کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی دلالان ارائه داد. با گذشت بیش از یک ماه از حذف قیمت‌ها از آگهی فروش خودرو در سایت‌های آگهی، به نظر می‌رسد، دلالان برای ادامه فعالیتشان به کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی کوچ کرده و البته با حذف سایت‌های رسمی کشور از اعلام قیمت خودرو و مسکن، توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را جذب خود کنند. این یعنی کشانده شدن خریداران و فروشندگان از فضای رسمی کشور به کانال‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی خارجی که متاسفانه هیچ نظارتی هم بر آن‌ها وجود ندارد. جالب‌تر اینکه بررسی تعداد مخاطبان و دنبال کنندگان این پیج‌ها و کانال‌ها از ۱۲ اردیبهشت ماه و همزمان با حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی، به شدت افزایش یافته است و به طور میانگین میزان افزایش روزانه فالوئر‌های ۱۰ پیج پرمخاطب اینستاگرام پس از ۱۲ اردیبهشت ماه، بین ۲ تا ۱۰ برابر رشد داشته است.سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کار‌های اینترنتی با بیان اینکه قیمت گذاری در برخی از این کانال‌ها و پیج‌ها تا ۳۰ درصد بیش از قیمت واقعی بازار بوده است، خاطرنشان کرد: این کوچ از سایت‌های رسمی به شبکه‌های غیررسمی و کانال‌های تلگرامی در شرایطی رخ داد که هیچ نظارتی بر این شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها وجود ندارد و دلالان با قیمت‌گذاری کاذب، سعی در ملتهب کردن بازار خودرو دارند.

 

بولتون به ایران اتهام اتمی زد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در نشستی که وال استریت ژورنال تربیت داده بود، اظهار کرد: ونزوئلا پس از کانادا، بزرگترین ذخایر اورانیم جهان را در اختیار دارد. این مسئله باعث می‌شود که ونزوئلا به یکی از اهداف اصلی ایران - که در حال حاضر نیز در این کشور فعالیت دارد- بدل گردد.جان بولتون همچنین در پاسخ به سوالی درباره عواقب سیاست‌های آمریکا در قبال ایران، با این ادعا که تحریم‌های واشنگتن اثر مخربی بر روی اقتصاد ایران گذاشته است، گفت: آمریکا به اعمال فشارهای حداکثری خود تا زمانی که جمهوری اسلامی از توسعه موشک‌ها و دنبال کردن برنامه سلاح‌های هسته‌ایش دست نکشد، ادامه خواهد داد.

 

بطحایی سکوت خود را شکست

در حالیکه از روز ۱۵ خرداد که خبر استعفای سید محمد بطحائی وزیر سابق آموزش و پرورش رسانه‌ای شد وی از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است و در صفحات مجازی خود مطلبی منتشر نکرده بود در صفحه توئیتر خود سکوت را شکست و در پیامی درگذشت محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز را تسلیت گفت.وی نوشت: «در روزهایی که جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز برگزار می‌شود دیدن صندلی خالی بزرگ‌مرد خیّر مدرسه‌ساز دکتر حافظی بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. ‏روح آن مرحوم با مردان بزرگ تاریخ بشریت محشور باد.»او این مطلب را با عکسی از دوران وزارتش که با مرحوم حافظی در یک قاب قرار دارد منتشر کرد.

 

رهبر انقلاب به سید حزب‌الله تسلیت گفتند

آیت الله العظمی خامنه ای در پیامی درگذشت همشیره حجةالاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را تسلیت گفتند.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه تعالی

جناب مستطاب حجةالاسلام و المسلمین آقای حاج سیدحسن نصرالله دام اعزازه،درگذشت همشیره‌ی مکرّمه را به جنابعالی و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و غفران الهی را برای وی مسألت مینمایم.والسلام علیکم و رحمة الله

 

چراغ شورای عالی انقلاب فرهنگی بازهم خاموش شد

سید عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در توئیتی از لغو شدن جلسه این شورا خبر داد.وی در این توئیت نوشت: "طبق برنامه، باید امروز جلسه ش.ع.ا فرهنگی تشکیل می شد. بعد از چند بار تایید و تکذیب،می گویند جلسه لغو شده است! بی احترامی به اعضا به کنار، موضوعات مهم و اولویت‌دار انباشته شده همچنان در بلاتکلیفی ماند. قرار بود نواب محترم رئیس،در این شرایط و بر اساس آیین نامه جلسه را تشکیل دهند."

 

اینترپل پرونده بانک سرمایه را تکمیل کرد

قاضی مسعودی مقام؛ رئیس شعبه رسیدگی‌کننده به مفاسد مالی بانک سرمایه از بازداشت حیدرآبادی؛ مدیرعامل اسبق این بانک طی هفته گذشته توسط اینترپل خبر داد.بنابراین گزارش بخشایش، کاظمی و توسلی، مدیرعامل و از اعضای هیئت مدیریه بانک سرمایه پیش از این در دادگاه محکوم شده‌اند.پرونده خانی؛ مدیرعامل بانک سرمایه نیز در دادگاه در جریان رسیدگی است و حیدرآبادی سومین مدیرعامل بانک سرمایه است که دستگیر می‌شود.

 

مشکین شهر کشف فسیل‌های چند میلیون ساله را ادامه داد

ایمانعلی ایمانی از کشف فسیل‌های مختلف گیاهی چند میلیون ساله در شهرستان مشگین‌شهر خبر داد و اظهار کرد: فسیل‌های کشف شده کاملا به‌صورت اتفاقی توسط یکی از اهالی منطقه در محوطه طبیعی تاریخی قشلاق تنگ به‌دست آمده است.وی افزود: بررسی‌های اولیه نشان دهنده فسیل‌هایی مربوط به انواع مختلف برگ درختان جنگلی بوده که جزئیات بیشتر در خصوص این فسیل‌ها نیازمند تحقیقات و بررسی‌های گسترده توسط دیرینه‌شناسان است.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مشگین شهر با اشاره به‌ احتمال وجود فسیل‌های جانوری در این محل گفت: باید هرچه سریع‌تر نسبت به شناسایی و تعریف حریم و حدود این منطقه اقدام شود تا هرگونه سوء استفاده‌ احتمالی کاهش یابد.

 

ترامپ به پشت پرده تحریم‌ها اعتراف کرد

با آنکه مقام‌های دولت‌های مختلف آمریکا همواره ادعا می‌کنند هدف از اِعمال تحریم‌ها فشار بر حکومت ایران است نه مردم، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد این تحریم‌ها معیشت مردم عادی را هدف قرار گرفته‌اند.ترامپ قبل از سوار شدن به هواپیمای مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا برای عزیمت به ایالت «آیووا»، از اینکه تحریم‌ها باعث ایجاد مشکلات معیشتی مانند ایجاد تورم و کاهش ارزش پول در داخل ایران شده ابراز خرسندی کرد. او در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا به گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با مقام‌های ایران امیدوار است گفت: «امیدوارم درباره ایران همه چیز خوب پیش برود. ایران کشوری است که به خاطر این همه تحریم‌ و مسائل دیگر به کشور کاملاً متفاوتی نسبت به زمانی که من اینجا آمدم، تبدیل شده است.»ترامپ گفت: «ایران کلی مشکلات دارد و من دوست دارم به آنها برای حل این مشکلات کمک کنم. ببینیم چه پیش می‌آید، ولی آنها تورم شدید دارند. پولشان بی‌ارزش شده است. نمی‌شود یک قرص نان خرید. کلی مشکلات در ایران هست و این کشور نسبت به دو سال و نیم پیش خیلی فرق کرده است. حوزه‌های بزرگی تحریم بودند ولی فکر می‌کنم بزرگترین و مهم‌ترین کار وقتی بود که من توافق هسته‌ای ایران را لغو کردم که توافق ناکارآمدی بود.»بهمن‌ماه سال گذشته هم «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس تلویحاً اعتراف کرده بود که کاخ سفید روی ایجاد آشوب در ایران در نتیجه تحریم‌ها حساب ویژه‌‌ای باز کرده است. وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا خروج از برجام موجب تغییر رفتار ایران شده است یا خیر گفت: «اوضاع برای مردم ایران خیلی بدتر شده و به نظر ما این به خیزش مردم ایران و تغییر رفتار رژیم منجر می‌شود.»دولت ترامپ ادعا می‌کند هدف از تحریم‌ها آوردن ایران پای میز مذاکره است، اما روزنامه نیویورک‌تایمز هفته گذشته به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد پیشنهادهای ترامپ برای مذاکره با ایران جدی نیست و او قصد دارد سیاست دولت خود را جایی بین دیپلماسی و تهدید نظامی قرار دهد؛ بدون آنکه قصد عملی کردن هیچ‌ یک را داشته باشد.

 

شماره‌های شاتل بدون حراج وارد بازار شد

شاتل موبایل، اپراتور نسل جدید تلفن همراه کشور، از ارائه بخشی از شماره‌های رُند و مرتب خود به شیوه‌ای نوین و بدون حراج خبر داد.امکان خرید شماره‌های رُند، مرتب و خوش آهنگ این اپراتور با پیش‌شماره ٠٩٩٨ و کد یک و پوشش سراسری 3G و 4G در سه دسته‌بندی شماره‌های یک ستاره، دو ستاره و سه ستاره، به صورت فروش تلفنی و همچنین فروش حضوری در بیش از ۱۳۰۰ نمایندگی شاتل موبایل در سراسر کشور به صورت همزمان در سراسر کشور آغاز شد.متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر، انتخاب و خرید شماره‌های رُند و مرتب شاتل موبایل با پ وشش سراسری 3G و 4G و پیش‌شماره ۰۹۹۸ و کد یک، می‌توانند با مرکز تماس شبانه‌روزی این اپراتور به شماره ۰۹۹۸۱۰۰۰۰۰۰ تماس بگیرند یا به نمایندگی‌های شاتل موبایل در سراسر کشور مراجعه کنند.فهرست نشانی نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش سیم‌کارت‌های شاتل موبایل از طریق وب‌سایت www.shatelmobile.ir و یا تماس با مرکز تماس شبانه‌روزی این اپراتور به شماره ٠٩٩٨١٠٠٠٠٠٠ قابل دریافت است.همچنین کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص شماره‌های رُند، بسته‌های آغازین با شماره عادی سیم‌کارت‌های شاتل، نقشه شهرها و جاده‌های تحت پوشش خدمات، سرویس‌های منحصر به فرد شاتل موبایل پلاس، انتقال مانده بسته اینترنت به دوره بعد، طرح تعرفه ویژه مصرف آزاد و سایر محصولات و خدمات شاتل موبایل از طریق وب‌سایت www.shatelmobile.ir امکان‌پذیر است.

 

گرما خوزستان را تعطیل کرد

رئیس اداره موزه‌های استان خوزستان اعلام کرد: براساس درخواست و اعلام استانداری استان خوزستان، موزه‌ها و محوطه‌های ملی و جهانی زیر نظر سازمان میراث‌ فرهنگی در این استان، چهارشنبه (۲۲ خرداد) تعطیل هستند.سیدمحمد ابراهیمی ادامه داد: ساعت بازدید از همه‌ محوطه‌ها و بناهای تاریخی ملی و جهانی در سطح استان خوزستان که زیر نظر سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری هستند، به ساعت هشت صبح تا ۱۲ و ۱۷ تا ۲۱ تغییر پیدا کرده است.او افزود:‌ در حال حاضر براساس برنامه‌ریزی‌ها، چهارشنبه ۲۲ خرداد تعطیل است و زمان‌های بازدید براساس روال جدید تا پایان تابستان انجام می‌شود و در صورتی که تعطیلی برای روزهای بعد در نظر گرفته شود از طریق استانداری اعلام می‌شود.او علت تعطیلی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی زیر نظر سازمان میراث‌ فرهنگی در استان خوزستان را گرمای بیش از حد هوا و اعلام استانداری اعلام کرد و افزود: با توجه به این که فضاهای موزه‌ای از نظر نورپردازی، استفاده از کولر و دیگر تجهیزات گاها مجبور به مصرف زیادِ برق می‌شوند، براساس درخواست استانداری تعطیل شده‌اند.این در حالی است که براساس خبری که در سایت اداره کل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان منتشر شده، اعلام شده است: «باتوجه به بخشنامه استانداری مبنی بر تعطیلی ادارات و دستگاه‌های اجرایی سطح استان در روز چهارشنبه به دلیل وقوع گرمای شدید و تداوم استقرار هوای گرم در سطح استان خوزستان و انتظار رخداد دماهای ۵۰ درجه و بالاتر از آن، موزه و قلعه تاریخی شوش چهارشنبه مورخ ۲۲ خردادماه  ۹۸ تعطیل است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha