پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
یک قرآن تاریخی متعلق به سال ۱۵۷۹ در مونته نگرو به نمایش گذاشته شد

حوزه/ نسخه قرآنی زیبا و تاریخی متعلق به سال ۱۵۷۹ میلادی که همراه با ساخت مسجد تاریخی حسین پاشا در این مسجد نگهداری شده است ، در شهر پلیفلیا در مونته نگرو به نمایش گذاشته شد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» در نمایشگاهی که به مناسبت سپری شدن 450 سال از ساخت مسجد تاریخی "حسین پاشا" برگزار شده بود، قرآنی با قدمتی مربوط به سال 1579 میلادی در شهر پلیفلیا در کشور مونته نگرو به نمایش گذاشته شد.

این قرآن متعلق به مسجد حسین پاشا بولجانیک است که در این مسجد نگهداری شده است. مسجد در سال های 1573-1594 ساخته شد و قران مذکور یکی از زیباترین نمونه های مربوط به قرن شانزدهم به حساب آمده است.

یعقوب دورگات مون مسجد بوسیناک در این باره گفت: این قرآن از ارزش زیادی برخوردار است، زیرا یکی از بهترین نمونه های متون قرآنی در منطقه سندزاک محسوب می شود و با رنگ های خاص طلایی، سبز، آبی و قرمز تزئین شده است.

دورگات خاطرنشان کرد: خطاطی قرآن زیبا و بزرگ است و به اشکال متفاوت مزین شده است. کتاب با جلد چرمی به اندازه 39 در 28.5 سانتی متر بوده و ضخامت 15 سانتی متر دارد. این قرآن وزنی معادل 5 کیلوگرم دارد.

به گفته دورگات، صفحات نخستین قرآن به طور خاصی با رنگ های بسیار شاد تزئین شده که در میان آن ها رنگ های طلایی و آبی  به زیبایی دیده می شوند. این نسخه تاریخی در سال 1579 منتشر شده و متن آن با جوهر سیاه در 13 خط در 233 صفحه نوشته شده و 352 مینیاتور روی یک پایه طلایی نوشته شده اند.

تا پیش از این به دلایل امنیتی بانیان مسجد قادر به نمایش گذاشتن قرآن مذکور نبوده اند.

 

لازم به ذکر است کشور مونته نگرو کشوری در جنوب خاوری اروپا به پایتختی پودگوریتسا است و در کرانه دریای آدریاتیک قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha