جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تودیع و معارفه معاون فرهنگی- تربیتی جامعة‌المصطفی

حوزه/ با حضور جانشین ریاست جامعه المصطفی، مراسم تودیع و معارفه معاون فرهنگی تربیتی این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور در مراسم تودیع و معارفه معاون فرهنگی  تربیتی جامعه‌‌المصطفی تصریح کرد: معاونت فرهنگی- تربیتی جامعه‌المصطفی، سابقه خوبی دارد و خدا را شاکریم که همواره، از نیک‌‌مردانی بهره جسته است که در تحقق اهداف والای آن کوشیده‌اند.

جانشین ریاست المصطفی، با اشاره به مراتب عالی  حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری، معاون پیشین فرهنگی- تربیتی و «حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی» معاون جدید، از نظر اخلاقی، گفت: هر یک از عزیزانی که تا به حال در این کسوت قبول مسئولیت کرده‌اند، در بنایی که ساخته شده است، سهم‌ داشته‌اند.

وی، با  بیان این که بخش فرهنگی- تربیتی بسیار مهم و تأثیرگذار است، اظهار داشت: همان گونه که معاونت آموزش، ظرفیت‌های علمی و دانشی مخاطبان المصطفی را بالا می‌برد و معاونت پژوهش، خلاقیت را در طلاب پرورش می‌دهد و به بسط دانش موجود همت می‌گمارد، این معاونت انگیزه‌ها و جهت‌‌گیری‌ها را اصلاح نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور وظیفه معاونت فرهنگی- تربیتی را اصلاح انگیزه برشمرد و خاطرنشان ساخت: معاونت فرهنگی- تربیتی، بصیرت در علم را به مخاطبانش تقدیم می‌دارد و حکمت می‌دهد.

وی، با تأکید بر این که بی‌شک، حکمت بالاتر از علم است، ادامه داد: علم می‌تواند حجاب اکبر شود، ولی حکمت همیشه راه‌نماست. کسی که حکیم می‌شود، اگر به حَسب ظاهر عالم هم نباشد، در حقیقت عالم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور، تولید حکمت را از کارهای معاونت فرهنگی- تربیتی دانست و تصریح نمود: مهم‌ترین کار معاونت فرهنگی- تربیتی این است که دست طلاب را بگیرد تا بدانند چه کارهایی باید انجام دهند. این معاونت باید در زندگی طلاب چراغ روشن نماید.

جانشین ریاست المصطفی با تأکید بر این که معلومات در حیطه کارهای معاونت فرهنگی- تربیتی، فرع است، گفت: اولویت اول این معاونت این است که به گونه‌ای برنامه‌ریزی نماید که طلاب از همراهی با قرآن لذت ببرند و برای نمونه، اگر روزی قرآن نخوانند، ناراحت باشند. مباحثی همچون تفسیر قرآن، اولویت دوم است.

وی با بیان این که طلاب باید بفهمند که کجا باید زانو بزنند، ابراز کرد: اگر خروجی المصطفی این باشد که تربیت‌یافتگان آن، دلداده قرآن، نهج‌البلاغه و... باشند، وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. معاونت فرهنگی- تربیتی باید برای متون دینی دلداده بسازد و فضایل اخلاقی را در طلاب، خانواده‌هایشان و در مجموع، المصطفائیان بپروراند.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری، در سخنانی، بیان نمود: گاهی، برخی موفقیت‌ها به دست آمده که به برکت حضور دوستان در معاونت بوده است. این دوستان در هر جایگاهی قرار گرفته‌اند، کارهای خوبی رقم زده‌اند.

وی برخی از دست‌آوردهای معاونت فرهنگی- تربیتی را برشمرد و یکی از نکات راهبردی را برای معاونت فرهنگی- تربیتی، استفاده از ظرفیت بزرگ معاونت آموزش دانست و تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته و همراهی معاونت آموزش، قرآن وارد بدنه آموزش المصطفی شد و امروز، قرآن جایگاه مقبولی در جامعه‌المصطفی دارد.

معاون پیشین فرهنگی- تربیتی با اشاره به کارهایی که در زمینه‌ آموزش‌های کاربردی صورت پذیرفته است، اظهار داشت: با بررسی‌های انجام‌شده، دریافتیم که طلاب ما در کنار مباحث دانشی، آنچه بایسته طلبگی است، بلد نیستند و به قدر کافی، از فنون و ابزارهایی مانند منبر، خطابه، گفت‌وگو و... بهره ندارند؛ به همین دلیل، آموزش‌های کاربردی در قالب ده رشته تعریف شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری، در ادامه، از کارهای اخلاقی معاونت سخن به میان آورد و در این باره، ابراز کرد: اکنون، از ظرفیت 420 مربی تربیتی بهره می‌بریم. این عزیزان به مباحث اخلاقی، به صورتی که در ذهن داریم، کاری ندارند و همچون پدری در سایه، هر یک تکفل گروهی از طلاب را از نظر تربیتی برعهده گرفته‌اند.

وی، با بیان این که همه المصطفائیان باید تربیت‌مدار باشند تا تربیت جاری و ساری شود و این امر تنها در معاونت فرهنگی- تربیتی ممحض نیست، گفت: راهبران ملیتی، از دیگر طرح‌های راهبردی در بحث تربیت بود.

بالندگی جشنواره طوبی و جلوگیری از هزینه‌‌های مازاد، گرفتن اجازه قرآنی برای سه تن از استادان قرآنی جامعه‌المصطفی، تقویت هر چه بیشتر مراسم اعتکاف، به ویژه اعتکاف رمضانیه، تشکیل بانک شعرا و عملیاتی‌سازی بسیاری از ساحت‌های نظام‌نامه تربیتی جامعه‌المصطفی، از دیگر مباحث مورد اشاره حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی نیز بیان کرد: امروز جامعه‌المصطفی در مجموعه حوزه علمیه و نهادهای حوزوی، به ویژه در مسائل تربیتی، سربلند است.

وی اساس فلسفه وجودی جامعه‌المصطفی را تربیت عنوان کرد و اظهار داشت: همان گونه که فلسفه اصلی نظام خلقت و بعثت انبیا، دست‌یابی به ارزش‌های والای انسانی و الهی است، المصطفی نیز همت خویش را مصروف بالندگی روزافزون مباحث فرهنگی و تربیتی نموده است.

معاون جدید فرهنگی- تربیتی، این معاونت را مرکز اصلی تربیت‌مداری جامعه‌‌المصطفی و قلب تپنده این حقیقت توصیف نمود و خاطرنشان ساخت: اخلاص در کار، موجب نتیجه‌بخشی و ثمردهی آن می‌گردد.

وی ادامه داد: همه بخش‌های جامعه‌المصطفی باید از فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی پشتیبانی نمایند تا مجموعه‌ای از طلاب، استادان، خانواده‌ها و کارکنان تشکیل دهیم که متخلق به آرایه‌های فرهنگی و تربیتی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که طلبه‌ای تربیت نماییم که عالم، متعهد، متعبد و رسالت‌مدار باشد و معارف ناب اسلامی را در جهان گسترش دهد.

شایان ذکر است در پایان این مراسم، ضمن تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین شاکری، حکم معاونت حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی اعطا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha