پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
دکتر حسین کلباسی اشتری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی

حوزه/ دکتر کلباسی اشتری گفت: فلسفه متاخر یونانی بنا برآنچه که در رساله‌ جمهوری، قوانین و دیگر آثار افلاطون وجود دارد، نشان از متاثر بودن آن‌ها از فرهنگ ایرانی است و در دوران معاصر کتاب‌هایی از کُربن درباره رابطه حکمت اشراق و ایران باستان ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر حسین کلباسی اشتری استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا که بعد از ظهر امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، با اشاره به رابطه بین فلسفه ایرانی و یونانی گفت: یکی از کتاب‌های مهم و خوب برای این زمینه کتاب "پایدیا" اثر ورنر یگر با ترجمه محمد حسن لطفی است. یکی دیگر از کتاب‌های دیگر کتاب "یونانیان و بربرها" به قلم امیرمهدی بدیع در سیزده مجلد چاپ شده است.

وی افزود: ما در باب پارسیان و ایرانیان نوشته‌های زیادی نداریم و هر چه هست بیشتر درباره سیاست و جنگ‌هاست مانند کتاب تاریخ هرودوت که سند محکمی برای ایران و یونان است. کتاب گزن فون، پلوتارک، حیات فیلسوفان نامدار و ... از کتب ارزشمند ایران و یونان است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: بر اساس شواهد تاریخی گویی ارسطو با ایرانیان رابطه خوبی نداشته است و حتی مقالاتی موجود است که نشان از نقش ارسطو در عزیمت اسکندر به ایران داشته است. البته برای این ادعا شواهد مستقیمی هم وجود ندارد. هرچه که باشد چیزی از مقام فلسفی ارسطو کم نمی‌کند. اما با تمام این‌ها ارسطو در دو کتابش از فلسفه ایرانی به نیکی یاد کرده است.

وی گفت: خود ارسطو در رساله "درباره فلسفه" و " ترغیب به فلسفه" درباره خدای خیر و شر صحبت کرده که آن از حکمت ایرانی و مغان منشا گرفته است.

کلباسی اشتری در پایان خاطرنشان کرد: فلسفه متاخر یونانی بنا برآنچه که در رساله‌ جمهوری، قوانین و دیگر آثار افلاطون وجود دارد، نشان از متاثر بودن آن‌ها از فرهنگ ایرانی است و در دوران معاصر کتاب‌هایی از کُربن درباره رابطه حکمت اشراق و ایران باستان ارائه شد. همچنین کتاب" فلسفه یونانی متقدم و ایران باستان" از کتاب خواندنی در زمینه وام‌دار سنت پیشا سقراطی از حکمت ایرانی است.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha