جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دکتر قاسم پورحسن دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی

حوزه/ دکتر پورحسن گفت: به نظر من حکمت ایرانی می‌تواند راهکاری‌هایی برای بهترشدن وضعیت آینده ارائه بدهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر قاسم پورحسن دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ویژگی‌های حکمت ایرانی یا خسروانی از نگاه سهروردی گفت: شیخ اشراق در کتاب مطارحات خود بحثی درباره میراث معنوی ایران با عنوان سلوک حکمای متاله که تبارنامه معنوی این حکمت را بیان می‌کند و قبل از آن که آن تبارنامه را عنوان بکند، می‌گوید ما واجد شجره حکمت ازلی هستیم. خود سهرودی به آن خمیره مقدسه می‌گوید.

وی افزود: تبارنامه به این معناست که آن جانبی به سمت شرق و جانبی به سمت غرب دارد. جانب شرق حکمت خسروانی است و در جانب غرب فیثاغورث است که هر دو آن‌ها را خمیره می‌نامد.

وی ادامه داد: ادله‌های تاریخی دقیقی وجود دارد که فیثاغورث به شرق و ایران سفر کرده است. همچنین ارتباط او با پارسیان فرزانه و مغان ایرانی_کلدانی و زرتشت مسلم است. یا یونانیان تمایل داشتند نخستین فیلسوفان خود را شاگردان شرقیان کنند. و کلمنت اسکندرانی از جانب فیثاغورث از حکمای ایرانی ستایش می‌کند.

پورحسن افزود: یکی از مباحث مهمی که ما داریم، نسبت گذشته با آینده است. اساساً آینده با بارخوانی میراث گذشته فهم نمی‌شود. گذشته امری تمام شده نیست، بلکه یک ناظر وجودی است و حیث وجودی دارد.

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: سهروردی می‌گوید آغاز گران طریق سلوک حکمای پارسی هستند. او معتقد است اگر به فرزانگی نرسیم به صبح دست پیدا نکرده‌ایم و هفت شرط به رسیدن به فرزانگی و حکمت بیان می‌کند. ما دارای گسست معرفی با حکمت یونانی هستیم‌. ارسطو در دفتر ششم اخلاق نیکوما می‌گوید لذت، ثروت، تن خوب و رفیق خوب سعادت حقیقی است که فارابی آن را رد می‌کند.

پورحسن اظهار کرد: در سال ۱۷۹۵ کانت رساله‌ مهمی درباره صلح دارد. برای نخستین بار فیلسوفی رساله‌ای درباره صلح نوشت که در بحبوحه جنگ روس و فرانسه. او بیان می‌کند آیا نظام قدرت در مغرب زمین اجازه عرض اندام به صلح و اخلاق را می‌دهد؟ ناسازگاری میان اخلاق و سیاست نخواهد بود؟

استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی در پایان افزود: فوکو نیز همیشه درگیر مسئله قدرت بوده است و سؤالش آن است که آیا نظام دانایی می‌تواند بیرون از نظام قدرت وجود داشته باشد؟ هگل به او جواب می‌دهد که نگاهش خوش‌بینانه است و امکان صلح براساس اخلاقی که تعریف کرده‌ای وجود ندارد. ولی من معتقدم اگر حکمت ایرانی درست خوانده و فهم شود می‌تواند بنیان صلح در جهان باشد.

 

خبرنگار: فاطمه اسماعیلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha