پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام عابدینی

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین با تاکید بر اینکه ما در دوران غیبت نیازمندکرامت، عزت، اقتدار، وحدت و استقلال هستیم، تصریح کرد: "امامت و ولایت" همانند نماز، حج، خمس و زکات مربوط به همه دوران‌های زندگی ماست و نباید فقط احکام دین را قطعه قطعه کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین ،حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز درمراسم اسرار حج که در سالن اجتماعات مسجد النبی قزوین برگزار شد گفت: خداوند فرائضی را برای بندگانش درنظر گرفته که آنها با دیگر عبادات متفاوت است؛ در قرآن کریم می‌خوانیم که خداوند از همه مردم با هر دین و مسلکی خواسته که او را پرستش کنند و عبادت و بندگی او را بجای بیاورند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: زمانی که خداوند بحث روزه را مطرح می‌کند، می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید، روزه بگیرید و زمانی که از "حج" صحبت می‌کند آن را فرصتی برای حضور بندگانش معرفی می‌کند که دارای استطاعت شده اند.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه "استطاعت" به معنای وجود آمادگی مادی و معنوی برای حضور در مراسم حج است، ابراز کرد: در مراسم حج سه نکته "امامت و ولایت و رهبری" باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد، زیرا قلب "حج" امامت است که بدون آن حج، ناقص خواهد بود

 وی اظهار کرد: امامت فقط مختص به امامان معصوم نیست، در دوران غیبت که امام زمان(عج) ما غائب است چه کسی متولی و سرپرست مسلمانان جهان خواهد بود؟ دشمن با طائفه طائفه کردن مسلمانان جهان و با ایجاد اختلاف بین آنها به دنبال منافع خود است تا با نگاه تمسخر و تحقیر به این جمعیت عظیم میلیاردی نگاه کند.

 استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در عصر غیبت باید رهبری وجود داشته باشد که بتواند مدیریت مسلمانان جهان و این نیروی انسانی عظیم و سرمایه‌های عظیم طبیعی را عهده دار شود.

 این مفسر قرآن عنوان کرد: اگر در روایات دینی بر بحث "امامت" و "ولایت" تاکید شده بدین دلیل است که این دو موضوع مهم فقط برای دوران امامت خود ائمه نیست، بلکه مخصوص به همه دوران‌ و زمان غیبت امام زمان(عج) است.

 وی با تاکید بر اینکه ما در دوران غیبت نیازمندکرامت، عزت، اقتدار، وحدت و استقلال هستیم، ابراز کرد: "امامت و ولایت" همانند نماز، حج، خمس و زکات مربوط به همه دوران‌های زندگی ماست و نباید فقط احکام دین را قطعه قطعه کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در حدیثی از امام باقر(ع) نقل شده است که "اسلام بر پنج ستون نماز، زکات، حج، روزه و ولایت و امامت و رهبری پایه‌ریزی شده است." زراره از امام سوال فرمودند از این پنج ستون کدام بااهمیت‌تر است؟ امام فرمودند: "ولایت" برتر است زیرا کلید دستیابی به بقیه ستون‌ها "ولایت" است این والی مردم را به نماز و برپایی احکام دعوت می‌کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین ادامه داد: حکومت و رهبری امام خمینی(ره) و پس از ایشان امام خامنه ای، سایه ای از ولایت امام زمان(عج) هستند و طبق روایات دینی ما در زمان غیبت، امام جامعه مسلمانان هستند.

 وی ادامه داد: مشرکان امروز جهان امریکا و اسرائیل هستند که ما در مراسم حج از آنها برائت می‌جوئیم و هرسال رهبر عظیم الشان ما بیانیه برائت از مشرکان را با اقتدار اعلام می‌کنند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در ادامه حدیث امام باقر(ع) آمده است، زراره از امام سوال کرد که پس از "ولایت" کدام ستون بااهمیت‌تر است؟ امام فرمودند؛ "نماز"؛ رسول گرامی اسلام فرمود؛ نماز ستون دین شماست." امام ادامه دادند که پس از نماز هم "زکات" در مرحله بعدی اهمیت قرار دارد که پرداخت زکات عامل ریزش گناهان می‌شود و پس از آن نیز "حج" در مرحله بعدی اهمیت قرار دارد که هرکس به حج کفر بورزد متضرر خواهد شد. پس از حج هم "روزه" دارای اهمیت است."

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: باید بدانیم که ستون بودن نماز یعنی همه مسائل دین به نماز مربوط می‌شود و ستون نماز هم "ولایت" است که مرکزیت نماز را تشکیل می‌دهد.

 وی بیان کرد: مفسرین کفر ورزیدن به حج را این گونه تفسیر می‌کنند که یعنی کسانی که حج خود را به جای نمی‌آورند و نسبت به تکلیف الهی کفران می‌ورزند؛ یعنی کفر در عقیده ندارند بلکه کافر عملی هستند.

 استاد حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: امام باقر(ع) در ادامه سخنان خود به "زراره" فرمودند؛ از پیامبر(ص) روایت شده که "روزه" سپری در برابر آتش جهنم است و هیچ کدام از 4 ستون قبلی جایگزین ندارد اما روزه جایگزین دارد و قضای آن را به جای می‌آورید."

 امام جمعه قزوین اذعان کرد: امام باقر(ع) در ادامه حدیث خود فرمودند: اصل و اساس همه چیز امامت و ولایت است و رضایت خدای متعال پس از ایمان به او، اطاعت از امام و رهبر است و هرکس پیامبر و ائمه را اطاعت کند خدای متعال را اطاعت کرده است."

وی اظهار کرد:  همان پیامبر و امامانی که خدای متعال اطاعت از آنها را همراستا با اطاعت خود معرفی می‌کند فرموده اند؛ در زمان غیبت امام زمان(عج) از فقیه جامع الشرایط اطاعت کنید.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در پایان تصریح کرد: امام باقر(ع) در ادامه حدیث خود به زراره می‌فرمایند: " اگر کسی تمام شب‌های خود را به نماز بایستند و همه روزهای سال را به روزه داری مشغول باشد و همه اموال خود را در راه خدا صدقه دهد و هرسال در مراسم حج حضور پیدا کند، اما ولی و امام خود را نشناسد و با رهبر خود همراه نشود این شخص هیچ ثوابی نزد خدای متعال ندارد و جزو اهل ایمان به حساب نمی‌آید.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha