چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
معاون تهذیب حوزه های علمیه

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه گفت: نظارت به معنای نگاه پدرانه جواب می دهد و فقط به دنبال مچ گیری نباشید. مدیر باید گفت و گو کند و اگر نقد و مسئله ای وجود دارد پاسخ بدهد و با رفتارش اثر بگذارد نه با گفتارش.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شهرکرد، حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی، در نوزدهمین اجلاسیه معاونان تهذیب حوزه های علمیه استان ها، در شهرکرد با تسلیت واقعه تلخ تاریخی تخریب بقیع و قبور ائمه معصومین(ع)، با بیان این که مهم ترین رویکرد میثاق طلبگی در سطوح مختلف،ارتقای اخلاق و تهذیب است، گفت: حضور جدی معاونین تهذیب در مدارس اهمیت زیادی دارد؛ میثاق یک طرحی برای ارزیابی طلاب است، اما گزارش میثاق 2 ارزیابی طلبه نیست، بلکه ارزیابی مدیر مدرسه است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه افزود: بیان کرد: 10 تا 12 استان در سطح کشور میثاق طلبگی 2 را عملیاتی کرده اند؛ در این طرح طلبه از حیث شخصیتی خانوادگی، روحی و ایمانی تحویل مدیر داده می شود و پس از 8 ماه از مدیران مطالبه می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی عنوان کرد: طلاب باید نشست و برخاست و حرف زدن بلد باشند؛ کار ما مچ گیری نیست، بلکه درصدد ارتقای اخلاق و تهذیب هستیم؛ طلاب نباید رها باشند، زیرا آن ها امانت هستند و باید اخلاق و تهذیب خود را اصلاح کنند. این رویکرد به معنای ریاکاری نیست.

وی اظهار کرد: اساتید مهربان همچون پدر می توانند اثرگذار باشند، از طرفی معاونت تهذیب در جایگاه خوبی قرار دارد و باید آموزش در ذیل تهذیب باشد؛ استادی که سر کلاس می رود باید تائید شود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه کشور ادامه داد: ظرفیت های مهمی در آموزش وجود دارد و طلبه باید احکام دین را بلد باشد، این ها معیاری برای ورود به میثاق طلبگی 2 است، اگر ببینیم مدیری اهل این گونه تلاش ها نیست، باید جا به جا شود.

تهذیب با نمره شناخته نمی شود

وی با بیان این که مدیری که نسبت به طلاب نگران باشد، کارآمد است، عنوان کرد: در میثاق طلبگی 2 امتحان کتبی گویا نیست، چرا که تهذیب با نمره شناخته نمی شود؛ میثاق طلبگی 3 و 4 برای سطوح بالاتر انجام می شود؛ برنامه جامع تربیتی لحظه به لحظه ارزیابی می شود تا در اجرا به مشکلی برنخوریم.

معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: مدیر و معاون تهذیب مدرسه هم اندیشی کنند و نسبت به مسائل مهمی چون فضای مجازی و آسیب ها و علاقه های افراطی طلاب و یا بی انگیزگی ها توجه داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی اضافه کرد: نظارت با نگاه پدرانه جواب می دهد و فقط به دنبال مچ گیری نباشید. مدیر باید گفت و گو کند و اگر نقد و مسئله ای وجود دارد پاسخ بدهد و با رفتارش اثر بگذارد نه با گفتارش؛ مدیر باید علمدار معنویت شود تا اثرگذار باشد.

وی با اشاره به این که مسئله معنویت و اخلاق در بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه است، ابراز داشت: تزکیه بر تعلیم مقدم است هدف این است انسان، آدم شود، این ماموریت به دست اساتید اتفاق می افتد. امسال برای میثاق 1 و 2 طلبگی نظارت و سرکشی و رصد مدیران و پیگیری مدیران مورد توجه است.

وی بیان کرد: تهدیب رسالت سنگینی است و نباید با تبلیغ یکی شود، چرا که دارای گستردگی زیادی است باید اهمیت زیادی برای آن قائل بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha