پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رجبی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که مکتب و روحیه مقاومت انقلاب اسلامی ایران را پیروز کرد، گفت: تجربه ثابت کرده هر ملتی که روحیه مقاومت خود را از دست داد، قطعا شکست خورد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: این که مسأله مقاومت در مکتب و اندیشه امام خمینی(ره) و نظام اسلامی مطرح می شود، ریشه های متعددی در قرآن دارد.

وی با اشاره به آیه 29 سوره فتح که ویژگی های پیامبر اسلام را مطرح می کند، گفت: در این آیه خداوند می فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ؛ محمد(ص) پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير (و) با همديگر مهربانند».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تفاسیری در قرآن برای امت اسلامی ارائه شده است، ادامه داد: نخستین ویژگی که برای پیامبر اسلام و امت اسلامی ذکر شده «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» بودنشان است، و این یعنی بر کافران سخت گیر و در برابر آنها سرسخت و مقاوم هستند.

وی دومین ویژگی پیامبر و امت اسلامی را «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» بودن عنوان کرد و افزود: پیامبر اسلام و افرادی که همراه او هستند با یکدیگر مهربان اند و مقاومت آنها در برابر دشمنان است و همین روحیه مقاومت کمک می کند تا امت اسلامی در برابر کافران پیروز باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی خاطرنشان کرد: اگر اصل مقاومت نباشد، دیگر ویژگی ها یا به وجود نمی آیند و یا اگر به وجود بیایند زود از بین خواهند رفت و اثرگذار نخواهند بود.

وی بیان داشت: در حدیث معروفى آمده كه پیامبر اكرم(ص) فرمود: «سوره هود مرا پیر كرد»، بعضى از مفسران نقل كرده‏اند كه یكى از دانشمندان پیامبر را در خواب دید، و از حضرتش سؤال كرد، اینكه از شما نقل شده «سوره هود مرا پیر كرد»، آیا علتش بیان سرگذشت امت هاى پیشین و هلاك آنها است، رسول خدا فرمود: نه، علتش آیه «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ؛ استقامت كن آن چنان كه دستور یافته‏اى و همچنین كسانى كه با تو هستند» بود.

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که در این آیه خداوند پیامبر(ص) را امر به مقاومت کرده است، گفت: این یعنی پیامبر علاوه بر این که خود باید استقامت داشته باشد، وظیفه داید استقامت داشته باشد، وظیفه دارد امت را نیز در این مسیر نگه دارد.

وی با اشاره به تلاش ها و زحمات بسیار امام خمینی(ره) برای امت اسلامی و به ویژه مردم ایران، خاطرنشان کرد: اهمیت مسأله مقاومت از منظر دینی، اجتماعی و فرهنگی در انقلاب اسلامی، دوران مختلف تاریخ و در دوره پیامبر گرامی اسلام کاملا مشهود است و تجربه ثابت کرده هر ملتی که روحیه مقاومت خود را از دست داد، قطعا شکست خورد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی پیروزی انقلاب اسلامی را نتیجه مقاومت مردم دانست و تصریح کرد: امروز ایران اسلامی به جایگاهی رسیده است که سردمداران غربی نیز به این مطلب اذعان دارند که دلیل پیروزی های ایران وجود روحیه مقاومت و ایستادگی است.

وی در پایان به مقاومت مردم عراق نیز اشاره ای کرد و افزود: اغلب تلاش آمریکایی ها در کشور عراق برای شکستن روحیه مقاومت مردم بود ولی به برکت وجودی ائمه(ع) نقشه های دشمنان با شکست مواجه شد و نتوانستند به هدف شوم و پلید خود برسند.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha