جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حمیدرضا مطهری- نشست خبری همایش بین المللی «امام علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز»

حوزه/ مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) تصریح کرد: بی شک کارآفرینی و اشتغالزایی در کلام و سیره اهل بیت(ع) جایگاه بسیار بالایی دارد و این مهم باید بر این اساس الگوی مردم و مسئولان ما قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مطهری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که برپایه آموزه های حضرات معصومین(ع) تاکید بر اهمیت و ضرورت قناعت می بایست در کنار توجه دادن به اهمیت تولید ثروت مشروع و نیز اهتمام در زمینه کارآفرینی صورت گیرد، اظهار داشت: ما اگر به سیره معصومین نگاه کنیم به خوبی متوجه می شویم که تاکید بر فقرزدایی به موازات اهمیت دادن به ایجاد شغل برای افراد جامعه و به خصوص جوانان جویای کار و در شرف ازدواج مطرح بوده است.

وی افزود: بر اساس روایات ، قناعت ثروتی فناناپذیر است اما از سیره و کلام معصومین(ع) باید در زمینه تولید ثروت و ایجاد اشتغال استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین گفت: حضرات معصومین(ع) به جز پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) و نیز مدت بسیار کوتاهی در زمان امام حسن مجتبی(ع) ، در مناصب حکومتی نبوده اند و مثل افراد عادی در جامعه زندگی می کرده اند، اما با این حال ما در تاریخ نداریم که جایی گفته شود فلان امام معصوم فقیر بوده و وضعیت معیشتی بدی داشته بلکه در سیره معصومان این بوده که همواره به دیگران کمک می کرده اند ، هر چند خودشان زاهدانه زندگی می کرده اند و این مساله البته متفاوت از این است که بگوییم آن بزرگوران فقیر بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع آن چه مهم است این که می بایست توصیه ها و راهکارهای ائمه اطهار(ع) در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را برای جامعه به خوبی تبیین و معرفی کنیم تا بر این اساس مردم و نخبگان اقتصادی و کارآفرینان، تلاش بیش از پیشی در این عرصه ها داشته باشند و از این سیره نورانی به درستی الگوبرداری کنند.

عضو انجمن تاریخ پژوهان حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: گاهی اوقات به ساده ترین و کم هزینه ترین شیوه ها می توان در سطح جامعه اشتغال زایی کرد و باری از مشکلات مردم برداشت و اگر ما در این زمینه به خوبی سیره اهل بیت(ع) را به مردم بگوییم شاهد تحولات خوبی در این باره خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با این وجود به نظر می رسد که ما حوزویان به عنوان مبلغان فرهنگ اهل بیت(ع) چندان روی این موضوع کار نکرده ایم به این معنا که راهکارها و توصیه های اهل بیت(ع) را از کلام و سیره نورانی آن ها استخراج کرده و به جامعه معرفی نماییم.

مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) دفتر تبلیغات اسلامی با تاکید بر این که بر پایه معارف اسلامی ضرورت ایجاد رفاه به شکل مشروع باید به درستی بیان شود، افزود: بی شک اگر اشتغال و کارآفرینی وجود داشته باشد، قناعت نیز خود به خود ایجاد می شود، چرا که فردی که با تلاش چیزی را به دست آورد، به راحتی آن را از دست نمی دهد و در مصرف آن درست تر عمل می کند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha