پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام زمانی

حوزه/ مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه گفت: دشمن به دنبال غفلت است، زمانی که غافل شویم شبیخون می زند، متاسفانه برخی دولتمردان ما دچار غفلت شدند و فریضه امر به معروف و نهی از منکر در چند دهه اخیر در کشور کم رنگ شده است و با کمال تأسف مواردی دیدیم که آمران امر به معروف و نهی از منکر مورد ضرب و جرح یا قتل و شهادت قرار گرفته اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اقدام ارزشمند  یک راننده اسنپ در برخورد با یک بی حجاب، خواستار حمایت آمران به معروف و ناهیان از منکر شد و اظهارداشت: امر به معروف و نهی از منکر مهترین دامن اسلامیت یک جامعه و انقلاب است، برتری امت اسلامی بر بقیه ملت ها، طبق صریح آیه قرآن، فعال بودن امت در مسئله امر به معروف و نهی از منکر و پاکسازی جامعه است.

وی با اشاره به آیه 110 سوره مبارکه آل عمران «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتابِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَ أَكْثَرُهُمُ الْفاسِقُونَ‌» افزود: در احادیث متعددی از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) تأکید زیادی شده که مسلمانان از امر به معروف و نهی از منکر غافل نشوند چرا که طبق گفته بزرگان دین فریضه امر به معروف و نهی از منکر بالاترین و پسندیده ترین اعمال است.

سنگینی کفه فریضه امربه معروف از سایر واجبات

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: اگر تمام اعمال خیر همچون نماز، روزه، حج و جهاد در یک کفه ترازو قرار دهیم و امر به معروف را در کف دیگر ترازو بگذاریم، وزنه کف امر به معروف و نهی از منکر سنگین تر است.

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه تأکید کرد: اگر در جامعه ای به امر به معروف و نهی از منکر توجه شود و رواج داشته باشد، فساد رواج پیدا نمی کند، مفسدین هم راهی به جایی ندارند و اعمال خیر هم در جامعه تعلیم داده می شود به فراموشی سپرده نمی شود، اما اگر در جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر عمل نشود علی القاعده مفسدان به ترویج فساد خواهند پرداخت و فاسدان به انجام فساد عمل می کنند و افرادی که خیّر هستند و نسبت به امر به معروف و نهی از منکر دغدغه دارند به فراموشی سپرده خواهند شد.

وی بیان داشت: لذا آینده ملتی که ترک امر به معروف و نهی از منکر کند دچار سرنوشتی تلخ و تاریک خواهد شد، همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند؛ « قطعا شما باید امر به معروف و نهی از منکر کنید، در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند، افراد شرور در جامعه حضور پیدا می کنند و اداره جامعه را خواهند گرفت و شرارت را ترویج خواهند کرد و احیاناً اگر هم خوبانی باشند و دعا هم کنند، دعای آنان پذیرفته نیست و مستجاب نمی شود».

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: جامعه ای که رفاه طلبی، خوش گذرانی و به سکوت عادت داشته باشند سرنوشت آنان تلخ خواهد بود و دشمن نیز در مسیر این فساد حامی و حضور چشمگیری دارد.

معاون سابق بین الملل حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده است هر جایی که غفلت کرده ایم،ضربه خورده ایم. در تجربه گذشته اندلس اسلامی محکم قرون 5-6-7 هجری داریم که فاز اصلی آن بود، وقتی دشمن دید که نمی تواند اقتدار و تمدن اندلس اسلامی را طریق جنگ و راه های نظامی تسخیر کند، از راه ترویج فساد اخلاقی ورود کرد و نسل انقلابی، جوان و متدیّن را به نسلی هرزه مبدّل ساخت و طی 200 سال جنگ در آخرین عملیات خود وقتی صلیبی ها وارد مسجد اندلس شدند مورخین آورده اند که اسب های صلیبی ها تا زانو در خون و جراحت مسلمانان بود.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: از آن به بعد بجای اینکه شاهد یک اندلس اسلامی پیشرفته و متمدن باشیم، شاهد یک اسپانیای مسیحی ، مروج مسیحیت بودیم و از این داستان ها باید درس بگیریم چرا که تاریخ و توجه به آن تجربه خوبی را در اختیار ما می گذارد.

برخی دولتمردان ما دچار غفلت شدند

وی با اشاره به آیه ۱۰۲ سوره مبارکه نساء اظهارداشت: دشمن به دنبال غفلت است، زمانی که غافل شویم شبیخون می زند، متاسفانه برخی دولتمردان ما دچار غفلت شدند و فریضه امر به معروف و نهی از منکر در چند دهه اخیر در کشور کم رنگ شده است و با کمال تأسف مواردی دیدیم که آمران امر به معروف و نهی از منکر مورد ضرب و جرح یا قتل و شهادت قرار گرفته اند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: با این وجود اما برخی دولتمردان ما به بهانه آزادی اخلاقی و اجتماعی و فرار از اشکال غربی ها به این که شما دارای استبداد و خودکامگی هستید، عرصه را برای گسترش فساد اخلاقی و اجتماعی در جامعه باز گذاشته اند. بسیاری از حوزویان و متدیّنین یاد دارند که دهه اول انقلاب دهه رشد فضائل اخلاقی بود، اما با کمال تأسف از دهه دوم به بعد دولتمردان ما در حاکمیت گوشه و کنار کشور به یک نحوی آزادی اخلاقی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار دادند و این زاویه به ارزش های اسلامی اضافه شد.

شاهد وجود وضعیت فاجعه باری در تهران و برخی از شهرها هستیم

وی ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد وجود وضعیت فاجعه باری در تهران و برخی از شهرها هستیم، نه تنها در خیابان بلکه در مجالسی که برگزار می شود، از دبستان تا دانشگاه این فاجعه اخلاقی و معضل وجود دارد که تنها راه علاج آن احیای مجدد فریضه امر به معروف و نهی از منکر است.

عزم جدی مسئولان قوای سه گانه و رؤسای نهای دهای ذی ربط

مسئول دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه با طرح این سوال که چگونه می توان با این آفت ها و معضلاتی که در جامعه روز به روز در حال افزایش است، پاسخ داد و گفت: « عزم جدی مسئولان قوای سه گانه و رؤسای نهای دهای ذی ربط در تهیه و اجرای طرح جامعه عفاف و حجاب»، تظاهر به فساد درواقع تظاهر به فسق است و از نظر اسلامی جرم محسوب می شود، باید فسقی که در جامعه صورت می گیرد جرم تلقی گردد، قوه مقننه باید عنوان جرم را برای تظاهر به گناه تصویب کند و قوه قضائیه مجازات نماید، نیروی انتظامی هم باید پای کار باشد.

در خصوص فرهنگ سازی بحث حجاب و عفاف هیچ حرکتی دیده نمی شود

وی دومین راه کار را « فعال شدن دستگاه های فرهنگی کشور» به منظور برنامه ریزی برای تربیت نسلی متعهد و اخلاقی برای آینده کشور عنوان کرد و افزود: از جمله دستگاه های فرهنگی ؛ "مرکز مدیریت حوزه های علمیه" به ویژه معاونت تبلیغ، تهذیب و دفتر اجتماعی سیاسی آن است که باید برنامه های عملیاتی خود را ارائه کنند، " وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی"  که دارای ظرفیت زیادی در خصوص فرهنگ سازی بحث حجاب و عفاف است ، اما متاسفانه نه تنها حرکت خاصی از آن شاهد نیستیم، بلکه در برخی موارد با دادن مجوز هایی در خصوص فیلم های سینمایی و موسیقی خود باعث نشر و ترویج فساد است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه به نقش صدا و سیما اشاره کرد و بیان داشت:رسانه ملی دارای دو نقش « پرهیز از نمایش سریال ها و فیلم هایی که عامل فساد و ترویج آن هستند» و «تولید فیلم ها و برنامه هایی که مروج فرهنگ عفاف و حجاب هستند» که متاسفانه اقدام شایسته چندانی از آن شاهد نبوده ایم.

وی « شورای عالی انقلاب فرهنگی » را نهاد دیگر تأثیر گذار معرفی کرد و گفت: این بزرگواران که با حکم مقام معظم رهبری انتخاب می شوند طی این مدت فقط پوز این حکم را در جامعه داده اند و هیچ اقدام علمی و طرح جامع که عملیاتی شده باشد را در پرونده فعالیت خود ندارند. آیا تاکنون طرح و برنامه ای در خصوص مبارزه با بدحجابی، فساد و ترویج عفاف و حجاب داشته اند؟

ناهنجاری های در دانشگاه در حال انجام است

این فعال عرصه امور اجتماعی و فرهنگی، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه و وزارت آموزش و پرورش را به عنوان نهادهای تاثیر گذار امر فرهنگی یاد کرد وگفت: متاسفانه امروز بسیاری از ناهنجاری های در دانشگاه در حال انجام است که باید نهاد مقام معظم رهبری با همکاری نهادهای فرهنگی دانشگاه نگاه عاجلی نسبت به این موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین وزیر آموزش و پرورش باید نسبت به پاکسازی آسیب های موجود که در اقصی و نقاط مراکز آموزش و پرورش و مدارس در کشور هستیم برنامه عاجلی را تدارک ببیند و اقدام جدی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  زمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یکی از نهادهای مهم و تأثیر گذار انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: سپاه با داشتن معاونت فرهنگی و قرارگاه های فرهنگی در دورانی که جنگ و تهاجم نظامی را کمتر شاهد هستیم باید با تمام توان در صحنه حاضر شود و نسبت به این مهم اقدام جدی داشته باشد.

وی به نقش مردم و فعال شدن عموم جامعه در خصوص احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و افزود: در این عرصه همانطور که رهبر معظم انقلاب تآکید داشتند باید دستگاه های ذی ربط حمایت جدی را از آمران به معروف و ناهیان به معروف داشته باشند و ائمه جمعه و جماعات نسبت به این موضوع روشنگری داشته باشند تا همگان با شجاعت پای در این عرصه بگذارند.

مصیبت بزرگی برای نظام اسلامی است که آمران به معروف آن توبیخ می شوند

مسئول دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه ادامه داد: متأسفانه در بسیاری از موارد شاهد آن بوده ایم که آمران به معروف از سوی دستگاه های مربوطه مورد بی مهری قرار گرفته اند و جای آمر با گناهکار عوض شده است، بطوریکه وقتی از یک مأمور نیروی انتظامی پرسیدم، چرا در مقابل مظاهر فساد و ترویج بی بند و باری اقدامی نمی کنید، پاسخ داد اگر چنین کار کنم از سوی دستگاه انتظامی مورد بازخواست شده و توبیخ خواهم شد، این مصیبت بزرگی برای نظام اسلامی است که آمران به معروف آن توبیخ می شوند و لذا باید این موانع از سوی فرمانده نیروی انتظامی برداشته شود و اگر منع قانونی است، قانون گذار نسبت به رفع آن اقدام جدی داشته باشد.

وی در پایان خواستار تشویق و تکریم آمران به معروف و نهی از منکر در جامعه شد و گفت: اقدام ارزشمندی که این راننده اسنپ انجام داد از سوی متدینین مورد تکریم قرار گرفت، اما دستگاه ها و نهادهای فرهنگی چه اقدامی انجام دادند؟.

انتهای پیام 313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha