پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حشد

حوزه/ در حال حاضر کشورهای اسلامی شاهد ظهور تشکل ها و گروه های مقاومت مردمی هستند که نه تنها در عرصه نظامی و امنیتی حافظان استقلال کشورشان محسوب می شوند بلکه در تمام عرصه های سیاسی و اجتماعی تبدیل به عنصری تاثیر گذار شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پس از تشکیل بسیج مستضعفین به فرمان امام خمینی(ره) این تشکل به الگویی ابتکاری و ارزنده برای سایر کشورهای اسلامی تبدیل شد. تشکیل حزب الله در لبنان، تاسیس حشد الشعبی در عراق، تشکیل گروه های مقاومت در سوریه و  فلسطین و احزاب مقاومت در یمن از جمله سازمان هایی است که همچون سازمان بسیج در ایران در عرصه امنیتی، سیاسی، اجتماعی، خدماتی و فرهنگی در کشورهای خود مبدا تحولات گسترده شدند.

 

تشکیل بسیج مردمی در ایران الگویی برای کشورهای مسلمان

کمتر از یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ ۵ آذر سال ۵۸ دستور تشکیل بسیج مستضعفین را دادند. شرایط خاص کشور و انقلاب در آن زمان و نیاز به دفاع در حوزه دفاعی و امنیتی از انقلاب اسلامی با توجه به بحران‌هایی که انقلاب را در آن زمان تهدید می ‌کرد و با توجه به ضعف‌های موجود در ساختار نظامی و امنیتی کشور، اقتضا می‌کرد تا خود مردم برای دفاع از انقلابشان وارد عمل شوند.

بسیج در ماموریت اولیه خود وظیفه حفاظت نظامی از انقلاب اسلامی و در طول 8 سال دفاع مقدس با نیروهای خود که متشکل از آحاد و اقشار مختلف جامعه بودند به حفاظت از کشور و دین مبین اسلام پرداختند. پس از پایان جنگ نیز بسیجیان در عرصه های مختلف از خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی تا فعالیت های تبلیغی و فرهنگی و اقتصادی به فعالیت خود ادامه دادند. همکاری نیروهای مقاومت بسیج با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در زمینه طرح ملی ریشه کنی فلج اطفال و همکاری نیروی مقاومت بسیج با وزارت بازرگانی در مبارزه با گرانفروشی از جمله این اقدامات است.

بسیج امروز نیز در ایران در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی فرا منطقه ای و بین المللی ایفای نقش می کند. شاید بتوان بسیج را ابتکار جامعه مسلمان شیعی ایران در عصر حاضر قلمداد کرد که چنین نمونه ای با ساز و کار مردمی در سایر کشورهای جهان کم نظیر یا بی نظیر است. اهمیت تشکیل بسیج در جمهوری اسلامی ایران از آنجا معلوم می شود که سایر ملت های اسلامی برای رسیدن به استقلال و عزت کشورشان از این الگو بهره گرفته و با هدایت مرجعیت و علما راه مقاومت و عزت و سر افرازی را برای ملتشان در پیش گرفتند.

 

حزب الله نسخه بسیج مردمی در لبنان

تشکیل و تاسیس حزب الله در لبنان شاید اولین نمونه الگوپذیری از بسیج در ایران باشد. حزب الله از سال 1985 به طور علنی اقدام به فعالیت کرده و به تدریج قدرت و نفوذ بیشتری پیدا کرده است. عواملی موجب اهمیت حزب الله  در لبنان شده، از جمله اینکه  این گروه که با اعتقادات اسلام شیعی و محور قرار دادن آموزه های انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) تاکنون توانسته به بسیج مردم برای مقابله با اسرائیل بپردازد.

 

با وجود همزمانی جنگ ایران و عراق با حمله اسرائیل به لبنان، ابتدا تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لبنان عزیمت کردند تا با توجه به نیاز شیعیان لبنان به آموزش های عقیدتی و نظامی، دوره های آموزش نظامی و عقیدتی برگزار نمایند که همزمان با این اقدام انتقال افکار و دیدگاه های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) نیز صورت گرفت و با اقدامات سپاه پاسداران و سفیر ایران در دمشق کمیته نه نفره ای از گروه های مستقر در بعلبک تشکیل شد که از میان آن ها شورای پنج نفره ای انتخاب گردید که به شورای لبنان نام گذاری شد که این شورا به صورت غیر علنی فعالیت می کرد و در ماه مه 1984 نام «حزب الله لبنان» توسط شورای لبنان انتخاب گردید و دفتر سیاسی حزب آغاز به کار کرد.

حزب الله لبنان امروز به عنوان یکی از احزاب مهم و تاثیرگذار در عرصه نظامی و سیاسی لبنان محسوب می شود که در تمام معادلات ملی و حتی منطقه ای و فرامنطقه ای نمی توان نقش این حزب را نادیده گرفت.حزبی که شاکله آن مردمی و متشکل از مجاهدان ایثارگری است که در این سال ها نه تنها از خاک وطن خود حفاظت کردند بلکه با توطئه هایی که خواهان بر هم زدن امنیت منطقه در کشورهای همسایه همچون سوریه، عراق و فلسطین بودند، مبارزه کردند.

 

تاثیر اندیشه امام(ره) و تشکیل بسیج مردمی در فلسطین

یکی از گروه های مقاومت اسلامی در فلسطین که تاثیر زیادی از انقلاب اسلامی و اندیشه تشکیل گروه های مقاومت بسیج گرفت جنبش جهاد اسلامی است. بسیاری از صاحبنظران و پژوهشگران، پیرامون پدیدۀ جنبش‌های اسلامی معاصر و حرکتهای آزادی بخش مسلمانان، معتقدند که انقلاب اسلامی ایران یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و ازدیاد فعالیت‌های مؤثر در جوامع عربی و اسلامی بوده است. جنبش جهاد اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبوده و از انقلاب ایران تأثیر پذیرفته است. اما علاوه بر این، جنبش جهاد، در مراحل شکل گیری و پیدایش خود، تفاوت چشمگیری با دیگر نهضتهای موجود داشته است؛ چراکه این جنبش به رهبری شهید دکتر شقاقی، مراحل رو به رو شدن نهضت و انقلاب ایران به رهبری امام خمینی(ره) با رژیم شاه را به دقت زیر نظر داشته و تغییر و تحولاتی را که از ابتدا تا پیروزی انقلاب رخ داد، پیگیری نموده بود.

 

امام خمینی(ره) ، راه حل جدید جهان اسلام

بنابراین، دکتر شقاقی و دوستان ایشان، از همان زمان تحصیل در دانشگاههای مصر در اواسط دهۀ 70 میلادی (1350 شمسی)، امام خمینی(ره) و روشهای مبارزاتی ایشان را کاملاً مورد توجه قرار دادند تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید و آرزو و پیش گویی دکتر شقاقی در مورد موفقیت و پیروزی امام(ره) و یاران او در به دست گرفتن حکومت در ایران، به واقعیت تبدیل شد. بهترین دلیل این امر، کتابی است که دکتر شقاقی مدتی پیش از پیروزی انقلاب در مصر منتشر کرده و آنرا «امام خمینی، راه حل جدید جهان اسلام» نامید و اولین کتابی بود که به زبان عربی درباره امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، در جهان عرب منتشر شد. دکتر شقاقی در این کتاب با بیان ویژگیهای انقلاب و تاریخچۀ جنبش های اسلامی در ایران، با توجه به ماهیت و خصوصیات مذهب تشیع و با رد هرنوع اندیشۀ مخالف، پیروزی انقلاب را پیش بینی نمود و همۀ مسلمانان را به پیروی از روش انقلاب ایران در ایجاد تحولات، فراخواند، یعنی همان انقلابی که به گفته دکتر شقاقی، «یک تجربۀ فکری، سیاسی و کاملاً علمی، در سایۀ نظریات معاصر تشیع و نزدیک به دیدگاههای اهل سنت بود».

 

حشد الشعبی بسیج مردمی در عراق

آیت الله سیستانی در 13 ژوئن 2014 میلادی فتوای جهاد کفایی را صادر کرده که از صحن حرم امام حسین (ع) اعلام شد و عراقی ها را به دفاع از کشور، ملت و مقدسات در برابر تروریست های داعش که مساحت زیادی از عراق را تصرف کرده بودند، دعوت کرد.

 

پس از صدور این بیانیه مردان از اقشار مختلف جامعه به جبهه های جنگ برای مبارزه با میهمان ناخوانده داعش که دست پرورده محور عربی -غربی و صهیونیستی بود شتافتند. پروژه ای که قرار بود ظرف چند روز کار عراق را یکسره کند و بعد از آن در کشورهای اسلامی دیگر پیشروی کند، چنان در عراق زمینگیر شد که فکر تجاوز به سایر کشورهای هم مرز با عراق را به یک شوخی ساده تبدیل کرد.

پس از پاکسازی مناطق مختلف عراق از لوث داعش توسط بسیج مردمی عراق معروف به "حشد الشعبی" این مجاهدان جان بر کف در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عراق حاضر شده و به ایفای نقش و ادای تکلیف خود پرداختند.حشد الشعبی در نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد و نهادی وابسته به نخست‌ وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح است.

موضع گیری های حشدالشعبی در قبال وحدت عراق، توفیقات در شکل دهی انتخابات با توجه به پایگاه اجتماعی آن علی رغم عدم شرکت در انتخابات به عنوان یک حزب سیاسی، حضور در عملیات های حیاتی و برون مرزی گسترده و مقابله با طرح های آمریکایی – صهیونیستی، حیات سیاسی این گروه مردمی را تقویت نموده است.

حضور در عرصه های خدمت رسانی و اجتماعی همچون بسیج ایران حسادت گروه های مخالف و دشمنان وحدت در عراق را بر انگیخت تا آنجا که هجمه های تبلیغاتی ضد این گروه را آغاز کردند. همزمان با تقویت حشد الشعبی ما شاهد جنگ رسانه ای و سیاسی مخالفان در دو جبهه غربی – عربی با محوریت واشنگتن هستیم.  همسو با آمریکا، رسانه های العربیه، الجزیره و صدها سایت عربی دیگر با دروغ-سازی و بزرگ نمایی تلاش نموده تا این گروه را اساساً « طائفی » نشان دهند.

 

سوریه و بسیج گروه های مقاومت مردمی در مبارزه با متجاوزان

پس از نا آرامی های ساختگی در سوریه به منظور دخالت گروه های تروریستی مورد حمایت عربستان و آمریکا و اسراییل در سوریه این کشور شاهد جنگ جهانی چند ساله ای شد که در نگاه اول فروپاشی نظام سوریه را متوقع بودند.

اما مردم سوریه نیز با الهام گرفتن از نسخه بسیج مردمی در ایران و عراق و با استفاده از تجربیات سایر نیروهای مقاومت همچون حزب الله لبنان به مبارزه با تروریست ها پرداختند به طوری که نه تنها بعد از گذشت چند سال فروپاشی نظام سوریه تبدیل به رویایی دست نایافتنی شد، بلکه بسیاری از مناطق سوریه از لوث تروریست ها آزاد شد.جیش الامام المهدی، فوج امام الحجه، قوات الرضا از جمله گروه های مقاومت در سوریه هستند که به دفاع از وطن و سرزمین خود پرداختند.

 

بسیج نیروهای مقاوم مردمی در یمن

ملت یمن به عنوان مردمی سخت کوش و غیور هرگز زیربار ظلم عربستان سعودی نرفته و برای استقلال سیاسی و اجتماعی خود با شدید ترین محاصره های اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. وجود قحطی بی سابقه در یمن شیوع انواع بیماری های واگیردار و جنگ نظامی وحشیانه ضد غیر نظامیان بخشی از درد و وآلام مردم یمن است.اما گروه های مقاومت در یمن با الهام گرفتن از بسیج مردمی در ایران و سایر کشورهای اسلامی  به تشکیل گروه های مقاومت در یمن پرداختند.

 

یمنی ها به دنبال بسیجی شبیه بسیج ایران هستند

الراشدی یکی از فعالان جنبش مستقبل العدالة یمن در این باره گفت: جنبش مستقبل العدالة از دل رنج‌های ملت یمن به وجود آمد. از اعتراضات میدانی شروع شد و در انقلاب سال 1402 (1360) تحقق یافت. این جنبش همانند یک چادر برای شیعیانی بود که متفرق بودند، اما با تشکیل این جنبش همه با هم و در کنار هم قرار گرفتند. این جنبش توانست بیماری جهل و فقر و راه درمانش را بشناسد. دلیل جنگ‌های طایفه‌ ای در مناطق مختلف یمن جهل و فقر مردم بود که این جنبش در نظر دارد با ارائه برنامه و اقدامات با این جهل مقابله کند و با اجرای فعالیت‌های اقتصادی با فقر موجود بجنگد. ما ورای این جنبش به دنبال عدالت هستیم. ما با راه‌اندازی جنبش به دنبال ایجاد بسیجی چون بسیج در داخل کشور ایران هستیم.

 

گام‌های بلندی هم در این زمینه بر داشتیم و طرح‌ هایی نظیرساخت سد، آموزش کشاورزان و دامداران و کمک به آوارگان را دنبال می‌ کنیم. خیمه‌های علمی به راه انداختیم که در آن به زنان آموزش‌های خیاطی و کامپیوتر می‌دهیم و از کتاب‌ها و سخنان شهید مطهری و امام خامنه ‌ای برای بیداری و آگاهی به نسل امروز استفاده می‌کنیم.

 

بسیج مردمی نسخه ای الهام بخش و وحدت آفرین برای ملت های منطقه

اتکا به نیروی مردمی،توکل بر خدا و هدایت مرجعیت سه مولفه ای است که در تشکیل بسیج ها و گروه های مردمی در کشورهای اسلامی در دفاع از عزت و استقلال ملت ها موثر بوده است.امروزه گروه های مقاومت و بسیج های مردمی در کشورهای اسلامی مختلف با ارتباطات نزدیک سیاسی ،نظامی و امنیتی و استفاده از تجربیات یکدیگر و حمایت و پشتیبانی از همدیگر تبدیل به ید واحدی شدند که دشمنان اسلام و کشورهای اسلامی از آن هراس دارند.

تنها راه مبارزه با این وحدت یکپارچه و مردمی که یادگار و ابتکار امام راحل با الهام از بسیج های موفق در زمان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) هست ، اختلاف افکنی و اتهامات مجعول و ساختگی به گروه های مختلف در کشورهای اسلامی است.اما هوشیاری ملت ها در کشورهای مسلمان که شیعیان و آزادگان آن در اقلیت قرار دارند همچون عربستان و بحرین و کشورهای ،آفریقایی و آمریکای لاتین با الهام از بسیج نیروهای مقاومت در نقاط مختلف جهان سعی در پیاده کردن این الگو در کشورهای خود دارند و گزینه مقاومت را تنها راه حل دفاع از میهن و استقلال خود می دانند.

 

وجیهه سادات حسینی  

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha