سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
خانواده

حوزه/ پژوهشگر و مدرس سواد رسانه ای تصریح کرد: در حال حاضر فضای مجازی بدون ضابطه و بدون قاعده ، بنیان خانواده را به شدت تهدید می کند.

محمد سعید قبادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،با بیان این که خانواده به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد اجتماع، ایفاگر کارکردها و نقش‌های بسیار مهمی است که به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم در پویایی و بالندگی جامعه موثر است، اظهار داشت: از این حیث، حفظ این کارکردها و نقش‌های خانواده از آسیب‌های تهدیدکننده، به‌دلیل مخاطرات عظیمی که برای جامعه در پی دارد، از امور ضروری و مهم محسوب می شود.

وی افزود: بر این اساس از مسائلی که امروزه بر ساختار و کارکرد خانواده تأثیر بسیار زیادی داشته و با وجود کارکردهای مثبتی که برای این نهاد اجتماعی به‌همراه دارد، لکن بنیان آن را به طور جدی تهدید می کند، اینترنت و فضای گسترده مجازی است که البته منظور حضور بی ضابطه و غیرقاعده مند در این بستر می باشد.

این محقق و پژوهشگر فضای مجازی همچنین بیان داشت: امروزه شاهد آن هستیم که این تکنولوژی نوین با زندگی روزمره‌ همه افراد خانواده به نوعی گره خورده و با تغییر در روابط و مناسبات اعضای خانواده، نقش‌ها و تکالیف آنان، همچنین سبک زندگی و مناسبات درون و بیرون خانواده را تغییر داده است.

وی با بیان این که به جهت اهمیت موضوع، امروزه تحلیل و بررسی تأثیرات منفی و عواقب و پیامدهای این شبکه‌ی ارتباطی عظیم مورد توجه جامعه‌شناسان و اندیشمندان مختلف قرار گرفته است، گفت: اساساً بررسی و تبیین تهدیدها و آسیب‌های فناوری اینترنت در جامعه‌ی انسانی و در سطح خانواده، از امور مهم و قابل توجهی است که باید در مدیریت فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ی امروز به آن توجه جدی صورت گرفته و با برنامه‌ریزی درست اقدام به کنترل آن کرد.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha