شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کافر

حوزه/ همانا كسانى كه كافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چیزى از (عذاب) خدا را از آنان دفع نخواهد كرد و آنها همدم آتشند، همواره در آن ماندگار.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه 116 و 117 سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

 

*‌ آيه 116 و 117     

إِنَّ الَّذينَ کَفَرُوا لَنْ تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ‏

مَثَلُ ما يُنْفِقُونَ في‏ هذِهِ الْحَياةِ الدُّنْيا کَمَثَلِ ريحٍ فيها صِرٌّ أَصابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَکَتْهُ وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لکِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‏

 

* ترجمه                     

همانا كسانى كه كافر شدند، هرگز اموالشان و اولادشان چیزى از (عذاب) خدا را از آنان دفع نخواهد كرد و آنها همدم آتشند، همواره در آن ماندگار.

مَثَل آنچه در این زندگى دنیا انفاق مى ‏كنند، چون مَثل بادى است كه در آن سرما و یا گرماى شدیدى باشد، بر كشتزار قومى كه بر خود ستم كرده ‏اند بوزد، پس آن را از بین ببرد. خداوند به آنان ستم نكرده است، بلكه آنان به خویشتن ستم مى ‏كنند.

 

* نکته ها                    

بارها قرآن اعلام كرده كه نه مال، نه فرزند، نه خویشان، نه همسر، نه دوست، نه مولا و نه هیچ چیز دیگر، در برابر قهر خدا ذرّه‏ اى كارساز نیست.

كلمه‏ ى «صِرّ»، به معناى گرما و سرماى سوزان است. [1]

بودجه هایى كه كفّار در راه باطل صرف مى‏ كنند، همچون بذرپاشى در كشتزارى است كه با یك باد سوزان نابود مى‏شود. از ابتداى اسلام تاكنون، هرگونه توطئه، تهاجم و تبلیغات علیه اسلام با شكست روبرو شده و دین الهى هر روز رشد و گسترش یافته است و سرانجام پیروزى با اسلام است.

 

* پيام ها                     

1- عقیده، در عمل مؤثر است. كفر، سبب محرومیّت از بركات انفاق مى ‏گردد. «انّ الّذین كفروا... مَثَل ما ینفقون»

2- یكى از عوامل حوادث و بلایاى طبیعى، گناهان بشر است. «ریح فیها صِرّ اصابت حَرثَ قوم ظلموا»

3- گناه، كارهاى نیك را نابود مى‏ كند. «ظلموا انفسهم فاهلكته»

4- قهر خداوندى ظلم نیست، بلكه بازتاب عملكرد خود انسان‏ هاست. «وما ظلمهم اللّه و لكن انفسهم یظلمون»

 

پاورقی:

1) التحقیق فى كلمات القرآن

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha