پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نتانیاهو

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نتانیاهو جولان را به نام ترامپ سند زد

« بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اقدامی با هدف خودشیرینی کردن برای «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، کلنگ شهرک صهیونیست نشینی را در منطقه اشغالی جولان سوریه به نام او بر زمین زد.نتانیاهو برای تشکر از اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر منطقه اشغالی جولان، نام ترامپ را برای این شهرک انتخاب کرد.«دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در اسرائیل هم در مراسم آغاز احداث این شهرک حضور داشت.نتانیاهو در این مراسم گفت: امروز یک روز تاریخی است. سال ها بود که شهرک جدیدی در جولان احداث نشده بود. علاوه بر آن، از دوست خود که دوست بزرگی برای اسرائیل است و حاکمیت ما بر جولان را به رسمیت شناخت، قدردانی می کنیم.قرار است 120 خانواده در شهرک ترامپ اقامت کنند.اسرائیل برای تثبیت اشغالگری خود در منطقه جولان قصد دارد تعداد شهرک نشینان را از 25 هزار نفر به 250 هزار نفر در مدت 30 سال افزایش دهد.بلندی های اشغالی جولان در فاصله 60 کیلومتری دمشق قرار دارد و اسرائیل آن را در جنگ سال 1967 اشغال کرد. مساحت این منطقه که تاکنون 30 شهرک برای اسرائیلی ها در آن احداث شده است به 1800 کیلومترمربع می رسد. هزاران سوری ساکن منطقه جولان که بیشتر آنها از طایفه دروزی ها هستند، خود را ملت در اشغال می دانند و حاضر نیستند تابعیت و گذرنامه اسرائیلی دریافت کنند.

 

تعزیرات به ۲ غول خودروسازی کشور اولتیماتوم داد

محمد علی اسفنانی مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد: متولیان شرکت‌ها و کارخانه‌های خودروساز داخلی اعلام کرده اند که علی رغم تولید حدود ۱۵۰۰ خودرو  نتوانسته اند آنها را به دلیل کمبود قطعات به بازار وارد کنند.وی با بیان اینکه خودروسازان تاکید دارند که فروش خودرو در حال حاضر ادامه دارد، افزود: این دو بحث با یکدیگر در تناقض است؛ چرا که نمی‌شود گفت هم فروش خودرو داریم و هم کمبود قطعه!اسفنانی با تاکید بر اینکه این دو موضوع با یکدیگر سازگاری ندارد، تصریح کرد: از مطرح کردن اینگونه موضوعات اینگونه برداشت می‌شود که خودروسازان در گذشته خودرو‌هایی را تولید و احتکار کرده‌اند و اکنون قصد عرضه آن‌ها را در بازار دارند؛ در غیر این صورت چه دلیلی وجود دارد که با اعلام عدم قطعه، خودرو‌ها در بازار فروخته می‌شوند؟!وی با اشاره به اینکه اگر کمبود قطعه در بازار وجود دارد همه خودرو‌ها باید در یک یا دو نوع قطعه خاص مشکل داشته باشند، اظهار کرد: ماموران سازمان گشت تعزیرات حکومتی در بررسی‌های خود به این موضوع که عدم تنوع در کمبود قطعه وجود دارد، نرسیدند.مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه دبیر انجمن قطعه سازان در صحبت‌های خود کمبود نقدینگی را به عنوان مشکل خودروسازان مطرح کرده بود، تصریح کرد: این موضوع خود نیز دارای یک بحث دیگر است، شرکت سایپا دیزل در ۲۲۰۰ فقره تعهد خود به مشتریانش اقدام به دریافت بخشی یا کل مبلغ تعهدات خود کرده است که این موضوع بحث کمبود نقدینگی را رد می‌کند و سوالی که مطرح می‌شود آن است که پول این تعهدات کجا رفته است که امکان فراهم شدن نقدینگی برای خودروسازان وجود ندارد؟

 

وضعیت قرمز برای ازدواج و طلاق اعلام شد

آمار‌های مربوط به تعداد ازدواج به ازای یک طلاق نیز نشان دهنده شرایط نگران‌کننده در کشور است؛ در سال ۱۳۸۷ به ازای هر ۸ ازدواج یک طلاق داشتیم که در سال ۱۳۹۷ این عدد به ۱/۳ ازدواج یک طلاق کاهش یافته است! آمار های ارایه شده نشان می‌دهد که که درصد تغییرات ازدواج در سال 1397 نسبت به سال 1387 حدود 6/37 درصد تغیرات منفی داشته است؛ این در حالی است که جمعیت افراد در سن ازدواج در کشور بیشتر شده‌اند در حالی که در همین زمان طلاق 32/58 درصدتغیرات مثبت داشته است که نشان از روند کاهشی ازدواج و افزایشی طلاق در کشور هست که بسیار نگران‌کننده است همچنین یافته‌های آماری نشان می‌دهد که نسبت طلاق به ازدواج درسال 1387 از 5/12 به 77/ 31 در سال 1397 افزایش یافته است که نشانه بدتر شدن این شاخص در کشور است. عداد رویداد طلاق در برابر 100 رویداد ازدواج در زمان معین (بطور مثال در سال 97 در مقابل 1000 ازدواج، 318 طلاق اتفاق افتاده است). آمارهای مربوط به تعداد ازدواج به ازای یک طلاق نیز نشان دهنده شرایط نگران‌کننده در کشور است؛ در سال 1387 به ازای هر 8 ازدواج یک طلاق داشتیم که در سال 1397 این عدد به 1/3 ازدواج یک طلاق کاهش یافته است؛ میزان عمومی طلاق هم از 5/1 در سال 1387 به 1/3 در ازای هر 100 هزار نفر جمعیت درسال 1397 رسیده است که باز هم نگران‌کننده است.بررسی‌های آمار ها نشان می‌دهد که تقریبا در اکثر سال‌ها زوج ها بزرگتر از زوجین هستند که می‌توان به شرایط فرهنگی حاکم بر کشور تاکید کرد که به این فاصله سنی مرد بزرگتر از زن تاکید دارند. توضیح این نکته ضروری است که تا زمان تهیه مقاله آمار سال 1396 و 1397 را در اختیار نداشتم. اطلاعات مربوط به میانگین سن ازدواج نشان می‌دهد در سال 1397 نسبت به سال 1387 هم در مرد و هم در زن افزایش داشته است.

 

مرگ زیر ۷۰ سال برای ایرانی‌ها ممنوع شد

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت جلوگیری از مرگ ایرانیان در زیر سن ۷۰ سال ،کاهش ۲۵ درصدی فشار خون و ۳۰ درصدی مصرف نمک در بین مردم را از جمله اهداف وزارت بهداشت عنوان کرد.وی اصلی‌ترین بیماری‌های غیرواگیر را بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی برشمرد که عامل بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها هستند و مهمترین عوامل خطر رفتاری بیماری‌های غیرواگیر برای این چهار بیماری را  تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل دانست؛ ضمن اینکه یکی از اهداف وزارت بهداشت را کاهش  ۳۰ درصد مصرف میانگین نمک  و ۲۵ درصد کم تحرکی در جامعه عنوان کرد.اصلی‌ترین بیماری‌های غیرواگیر بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی است که عامل بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرها هستند.بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی عمده اولویت وزارت بهداشت را تشکیل می‌دهد. البته خوشبختانه این بیماری‌ها عوامل خطر مشترکی دارند که عبارت است از فاکتورهایی که افراد را مستعد ابتلا به این بیماری‌ها می‌کند.مهمترین عوامل خطر رفتاری بیماری‌های غیرواگیر برای این چهار بیماری، تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل است. البته عوامل  خطر بیولوژیک هم وجود دارد؛ مانند بالا بودن قند خون، چربی خون، چاقی و  مهم‌تر از همه فشار خون بالا است. این را همه می‌دانند که روزی عمر به پایان می‌یابد اما ما می‌خواهیم تا جایی که ممکن است به تعویق بیندازیم و فعلاً هدف این است که مردم زیر سن ۷۰ سالگی از بین نروند؛ چرا که اگر فردی زیر سن ۷۰ سالگی از بین برود می‌گوییم از نظر اهداف سازمان جهانی بهداشت مرگ زودرس داشته است. برای این کار باید به این موضوع توجه کنیم که شیوع فشار خون و مرگ ناشی از تصادفات و حوادث ترافیکی را کم کنیم  و مصرف چربی ترانس را کاهش دهیم و به این ترتیب به هدف اصلی می‌رسیم.

 

دادستان برای ولنگاری فرهنگی دستور صادر کرد

دادستان قم دستورات قضایی قاطعی را جهت برخورد با اسیب های اجتماعی در شهر به فرماندهی انتظامی استان صادر کرد.مهدی کاهه دادستان عمومی و انقلاب قم اعلام کرد: با توجه به ضرورت مقابله جدی با آسیب های اجتماعی خصوصاً در حوزه حجاب و عفاف و ارتقاء امنیت اخلاقی _ اجتماعی و برخورد قاطع با هنجارشکنان دستورات قضایی قاطع و بدون اغماض به ناجا ابلاغ نمود.او اشاره کرد: طی این دستورالعمل مقرر گردید ، ناجا با جرائم مشهودی مانند بدحجابی ، سگ گردانی ، رفتارهایی که موجب جریحه دار نمودن عفت عمومی در سطح جامعه می گردد و خودروهایی که سرنشینان اآن بدحجاب یا بدپوشش بوده و یا برای نوامیس ایجاد مزاحمت می نمایند و یا آلودگی صوتی دارند مقابله جدی و ضمن توقیف خودرو، به منظور اعمال مجازات قانونی به دستگاه قضایی معرفی کنند.دادستان قم در ادامه تصریح کرد: همچنین چنانچه برخی افراد و اصناف مختلف به بهانه تبلیغ در کسب خود ، اقدام به انتشار تصاویر و محصولات مغایر با فرهنگ دینی در فضاهای مجازی نمایند، از مصادیق اعمال مجرمانه است ، فلذا پلیس فتای استان باید این افراد را شناسایی و دستگیر و به منظور برخورد و مجازات قانونی به مرجع قضایی معرفی نماید.

 

سلبریتی‌ها این بار به سبک غربی روی زخم ملت نمک پاشیدند

اغلب این هنرمندان از سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر وسینما بودند؛ که در یک مهمانی مجلل به سبک غربی واروپایی شرکت داشتند. آن هم در این برهه حساس که مردم با صد‌ها مشکل دست به‌گریبانند ودر حال مقاومت؛ ازیکسو تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا و همدستانش و از سوی دیگر بلایای طبیعی و ... اینان مدعی هستند که برای مردم کار هنری می‌کنند و مثلا می‌خواهند از درد آنان و جامعه بگویند و خود را پیش قراولان فرهنگ و هنر واندیشه می‌دانند!در این مهمانی نیز انواع مکولات و مشروبات الکلی و موارد دیگر از مخدرات ومنشئات -شما بخوانید نشئه جات- به همراه مقادیر متنابهی خانم با سر و وضع آنچنانی یافت می‌شد. اما مهم‌ترین بخش این میهمانی حضور مدعوین خارجی از سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های کشور‌های اروپایی مانند انگلستان، هلند و... بود. جالب اینجاست که در اکثر موارد برخی مسئولین ازاین هنرمندان و آثارشان به بهانه فروش بالا و سلبریتی بودن و جذب مخاطب و. حمایت‌های مادی و معنوی واجرایی و اداری نیز به عمل می‌آورند!بنابراین بایدگفت این میهمانی‌ها به مثابه اتاق فکر و محافل نفوذ فرهنگی و محملی برای پرورش نفوذی‌ها و روشنفکرنما‌های هنری و فرهنگی است. به دیگر سخن، دست آویزی جهت آشنایی با هنرمندان و ایجاد رابطه و البته عملیاتی کردن و هدایت و اجرایی نمودن ایده‌ها و طرح‌هایی است که مستقیما در راستای ناتوفرهنگی وتهاجم فرهنگی، هنری، فکری، دینی، اخلاقی و.. بیگانگان و دشمنان نسبت به ایران اسلامی و کشور عزیزمان و ایضا مسموم نمودن و منحرف کردن قشر جوان ونوجوان کشورگام بر می‌دارد. سفارتخانه‌ها با این مهمانی‌ها و دعوت از هنرمندان ایرانی می‌خواهند از نزدیک حاصل کار خود را ببینند و از مطالعات میدانی و محیطی واقعی نیز بی‌بهره نمانند تا بتوانند دیگر ایده‌ها و طرح هایشان را نسبت به زمان و فضای حاکم بر جامعه ارائه دهند و این بسیار برایشان حائز اهمیت است که جمع‌های این چنینی را به وجود آورند.

 

اروپا درب قانونی را به روی پناهجو ها باز کرد

اتحادیه اروپا تصمیم دارد برای پناهجویان راهی قانونی و مطمئن به سوی کشورهای اروپایی باز کند تا افراد نیازمند مجبور نشوند برای مهاجرت، جان و مال خود را به خطر بیندازند.طبق برنامه‌ای که در اتحادیه اروپا به تصویب رسیده، تا کنون بیش از ۳۲ هزار و ۷۰۰ پناهجو از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به قلمرو اروپا وارد شده‌اند. به گفته دیمیتریس آوراموپولوس ، کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور پناهندگی، از این عده حدود ۴۱۰۰ نفر به آلمان رفته‌اند و این کشور سهم خود را به طرزی شایسته ادا کرده است.بدین ترتیب اتحادیه اروپا تنها دوسوم از برنامه خود را انجام داده اما همچنان از تعهداتی که قبول کرده، عقب است.اتحادیه اروپا تصمیم دارد برای پناهجویان از مناطق خطرخیز راهی قانونی و مطمئن به سوی کشورهای اروپایی باز کند.تا ماه اکتبر آینده حدود ۵۰ هزار پناهجو از کشورهایی مانند لیبی و اتیوپی و ترکیه و اردن راهی کشورهای اروپایی می‌شوند. این افراد از طریق نمایندگی‌های کشورهای اروپایی و به شکل مطمئن و قانونی اجازه ورود به این کشورها به اروپا را دریافت می‌کنند.آلمان که در چارچوب برنامه یادشده تاکنون ۴ هزار نفر را پذیرفته، برای پذیرفتن ده هزار نفر دیگر اعلام آمادگی کرده استآوراموپولوس می‌گوید که هدف این برنامه آن است که افراد نیازمند را به شکل مطمئن و قانونی به اروپا بیاورد.امتیاز این برنامه این است که دست قاچاقچیان را کوتاه می‌کند و خطرها و سختی‌های سفر به اروپا را برای پناهجویان به حداقل می‌رساند تا دیگر پناهجویان برای مهاجرت جان و مال خود را به خطر نیندازند.اتحادیه اروپا این برنامه را به تصویب رساند تا از سفرهای غیرقانونی و مرگبار از مسیرهای پرخطری مانند دریای مدیترانه جلوگیری شود.در جهت اجرای این برنامه کشورهای اتحادیه اروپا پناهجویان را داوطلبانه می‌پذیرند و در ازای آن روی هم ۵۰۰ میلیون یورو بودجه دریافت می‌کنند.این برنامه با حمایت و هماهنگی شورای عالی امور پناهندگی سازمان ملل متحد انجام گرفته است.

 

آمریکای جنوبی در خاموشی مطلق فرو رفت

قطع برق در آمریکای جنوبی بخش‌ های گسترده‌ای از آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه را برای ساعت‌ های متمادی در خاموشی فرو برد.از چراغ های راهنمایی و رانندگی گرفته تا خدمات فروشگاه ها به دلیل قطعی برق ساعت ها از کار افتادند.خاموشی برق موجب تأخیر در حرکت قطارها شد.مقامات انرژی آرژانتین، علت قطعی برق در این کشور را از کار افتادن ناگهانی نیروگاه اصلی برق عنوان کرده اند.مقامات انرژی اروگوئه و پاراگوئه نیز اعلام کردند اختلال در شبکه برق آرژانتین موجب بروز مشکل در سامانه انتقال در کشورهایشان شد.رئیس جمهور آرژانتین دستور داده کارشناسان برق علت این قطعی بی‌سابقه را بررسی کنند.

 

پزشکی قانونی آمار مرگ و میر موتورسواران  را اعلام کرد

در سال گذشته سه هزار و ۷۴۵ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد سه هزار و ۶۰۸ نفر مرد و ۱۳۷ نفر زن بودند.آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال گذشته، ۲۱.۸ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۸۶، فارس با ۳۲۷، اصفهان با ۲۸۹ و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۲، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲ و اردبیل با ۲۳ فوتی بوده است.مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استان‌های گلستان و هرمزگان رقمی قابل توجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۴۲.۶ درصد و در استان هرمزگان ۳۶.۲ درصد بوده است.آمارها نشان می‌دهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل به تنهایی ۵۱.۶ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشته است که یکهزار و ۹۳۳ نفر از کل تلفات را دربر می‌گیرد. ۵۴.۶ از کشته‌های موتورسیکلت بین ۱۸ تا ۳۹ سال سن داشته‌اند. تفکیک سنی سایر گروه‌ها به شرح ذیل است:کمتر از ۱۰ سال ۱.۵ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۲ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال ۱۰.۷ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۲ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۱.۹ درصد. رده سنی یک دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.

 

تبلیغات مجازی به سقط جنین رسید

مدتی می‌شود که فضای مجازی به جولانگاهی برای تبلیغات محصولات و خدمات نامتعارف تبدیل شده است و متاسفانه هر روز شاهد اتفاقاتی عجیب‌تر از روز گذشته هستیم؛ جراحی بینی، سفید کردن دندان‌، لاغری ۱۰ روزه و حالا تبلیغات برای سقط جنین! تبلیغات جراحی‌های رنگارنگ که ممکن است به قیمت آسیب جدی برای بیمار تمام شود.اعمالی غیر قانونی که روزگاری عده‌ای از صحبت درباره آن‌ها شرم داشتند و حتی گاهی آن را کتمان می‌کردند، امروز به افتخارات و محل درآمد برخی تبدیل شده است؛ تصاویر خط قرمزی که امروزه بدون فیلتر و تنها برای تبلیغات برخی پزشکان در صفحات مجازی منتشر می‌شوند. استفاده‌های مخرب از فضای مجازی به تبلیغات ختم نمی‌شود و به تازگی شاهد ارائه آموزش‌هایی هستیم که به یقین اثرات مخرب فردی و اجتماعی آن غیر قابل تصور خواهد بود؛ در کنار صفحات فروش و آموزش استفاده از مواد مخدر حالا کم کم سر و کله صفحات فروش قرص و آموزش سقط جنین پیدا شده است؛ ارائه آموزش‌های نامناسب پزشکی به طور قطع به اندازه آموزش ساخت دینامیت در منزل یا آموزش کاشت و پرورش ماریجوانا در گلدان‌های زینتی خطرناک خواهد بود.ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی، درباره تبلیغات نامتعارف یکی از متخصصان مامایی اظهار کرد: تبلیغات غیرمعمول در حوزه پزشکی به معضلی جدی تبدیل شده، به طوری که طی بخشنامه‌ای کمیته‌ای جداگانه در نظام پزشکی برای رسیدگی به این تبلیغات‌های غیرمجاز به خصوص فضای مجازی در نظر گرفته شده است.خداکرمی درباره تصاویر منتشر شده از تبلیغات نامتعارف یک متخصص مامایی، اظهار کرد: اغلب تصاویر منتشر شده از این تبلیغات غیر معمول به یکی از متخصصان این حوزه در استان مازندران مربوط بوده، این پزشک با استفاده از فضای مجازی و تنها برای تبلیغات اقدام به انتشار و پخش تصاویر نامتعارفی از این حوزه می‌کرده است.

 

مجلس اولین کارت زرد را به آذری‌جهرمی داد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر ارتباطات درباره قانون وظایف و اختیارات وزارت‌خانه متبوعش قانع نشدند. سؤال محمود نگهبان‌سلامی نماینده مردم خواف و رُشتخوار در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی پارلمان از آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات درباره علت عدم تحقق مواد مندرج در بند "ت" ماده (3) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شد.براساس این گزارش، نمایندگان مجلس پس از توضیحات وزیر ارتباطات از اظهارات وی قانع نشدند.این اولین کارت زرد نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات است.

 

قوه‌ قضائیه برای فضای مجازی حصار کشید

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی یکی از مهمترین مطالبات امروز مردم از دولت، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی را برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و مفاسد بویژه در فضای مجازی برشمرد و اظهار کرد: وظیفه شرعی و قانونی همه ما این است که با سوءاستفاده‌کنندگان از فضای مجازی، متجاسرین به قانون و مرتکبان جرایم سازمان یافته که این عرصه را جولانگاه و حیاط خلوت خود برای قانون‌شکنی و تعرض به حریم خصوصی و امنیت اخلاقی مردم می‌دانند، برخورد جدی کنیم و اجازه ندهیم افرادی با تحریک توسط دشمن و سازمان دادن اقدامات مجرمانه، فضای مجازی را که می‌تواند وسیله ای برای رفع نیازهای مردم، ارتقای سطح آگاهی و آسان‌‌تر شدن زندگی شهروندان باشد، به اغراض مجرمانه خود آلوده کنند.رئیسی در پایان گفت: با بررسی مشکلاتی که مردم بابت آنها از خدمات مشاوره‌ای استفاده می‌کنند، دو موضوع قابل استنتاج و بهره‌برداری است. نخست، مصادیقی است که مردم مطرح می‌کنند و باید برای حل این مشکلات، پیگیری‌های لازم صورت گیرد. باور همه مسئولان، قضات و کارکنان دستگاه قضایی باید این باشد که هیچکس از سر بیکاری و بی‌جهت به دستگاه قضایی مراجعه نمی‌کند و قطعاً مشکلی داشته که به عدلیه پناه آورده است. نکته دیگر، بررسی این مصادیق است که کثرت برخی از آنها نشان می‌دهد یک سری موضوعات و مشکلات بنیادین وجود دارد و باید این مشکلات را از طریق مجلس، دولت و خود دستگاه قضایی برطرف کرد تا علاوه بر کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی، اعتماد و رضایتمندی مردم عزیز افزایش یابد.

 

وزارت اطلاعات شرط اقامت به همسران خارجی شد

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز لایحه حمایت حقوقی از کودکان و نوجوانان اعاده شده از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ایرادات شورا به این لایحه اصلاح شد.وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در ادامه این جلسه لایحه تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی اعاده‌شده از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و ایرادات این لایحه نیز اصلاح شد.عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیش از این بر اساس مصوبه کمیسیون، مادران فرزندانی که پدر آنها خارجی هستند تا قبل از ۱۸ سال می‌توانند تابعیت ایرانی را برای فرزندانشان درخواست کنند و همچنین مصوب شده بود که به پدران غیرایرانی این فرزندان اقامت اعطا شود که این مصوبات مورد ایراد شورای نگهبان واقع و عنوان شده بود که اجرای این مصوبات موجب ایجاد مشکلات امنیتی برای کشور می‌شود.دهقان خاطرنشان کرد: در اصلاح این ایرادات، کمیسیون مقرر کرد تا اعطای این تابعیت و اقامت‌ها با استعلام از وزارت اطلاعات انجام تا جلوی بروز مشکلات امنیتی گرفته شود.نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در پایان نیز طرح اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و موادی از آن به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

 

ایران در میان ۱۰ کشور مخاطره‌آمیز جهان ایستاد

محمداسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که ایران جزو ۱۰ کشور مخاطره‌آمیز در زمینه حوادث و بلایا در جهان به شمار می‌رود.وی افزود: به صورت سالانه ۶۳ درصد حوادث و بلایا از طریق وقوع سیل، ۲۳ درصد از طریق زلزله و مابقی از طریق سایر بلایای طبیعی یا آتش‌سوزی بروز می‌کند. مطلق تأکید کرد: باید هماهنگی بهتری در زمینه مدیریت بحران بین سازمان‌های مختلف صورت گیرد تا بتوانیم در زمان وقوع حادثه مدیریت مؤثرتری داشته باشیم.وی ادامه داد: ما در حال حاضر با ۱۰ حادثه اصلی در کشور از جمله مخاطرات حمل‌ونقل جاده‌ای، زمین‌لرزه و سیل، لغزش زمین، خشکسالی، آتش‌سوزی و حوادث ناشی از کار، شرایط جوی مانند سرما و گرما، حملات سایبری و مخاطرات زیستی همراه هستیم.مطلق گفت: پایین بودن سطح آگاهی و توان عملیاتی عموم مردم در خصوص روش برخورد با شرایط اضطراری و بحرانی، توجه ناکافی به اهمیت رویکرد پیش‌فعال بودن جامعه در بلایا و بهره‌گیری ناکافی از تجربیات حوادث رخ داده در جهان و کشور و همچنین ناکافی بودن میزان توجه نظام آموزشی به حوزه مدیریت و بلایا در مدارس و دانشگاه‌ها از جمله مواردی هستند که باید برای آنها برنامه‌ریزی بیشتری صورت گیرد تا در زمان وقوع حادثه طبیعی بتوانیم مدیریت بهتری انجام دهیم.

 

«گُل» جای «شیشه» را گرفت

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه قاچاقچیان به دروغ تبلیغ می‌کنند که مصرف ماده مخدر گُل اعتیادآور نیست، گفت: در حال حاضر گرایش جوانان و دانش آموزان به این ماده مخدر افزایش یافته است.حسن رضایی گفت: سال‌هاست که مواد مخدر چه سنتی و چه صنعتی در دنیا با نام‌های جالب و دلفریب مانند گل، بال فرشته، شیشه، کراک و... جان افراد را می‌گیرند.۸۰۳ نوع مواد مخدر در دنیا شناسایی شده است که از این تعداد نزدیک به 4 نوع آن به صورت عمده در تهران توزیع و مصرف می‌شود.در حال حاضر استان تهران با توجه به جمعیتی که دارد بیشترین معتاد را در خود جای داده‌است که آمار های رسمی از 15 هزار معتاد متجاهر در تهران می‌گوید.شایع‌ترین ماده مخدر مصرفی در کشور تریاک و ماده مخدر صنعتی نیز شیشه و گُل است. در حال حاضر نیز گل جایگزین ماده مخدر شیشه شده است.در برهه‌ای تولید ۸۰۰۰ تنی تریاک در افغانستان به ۱۸۶ تن رسید و ما به ازای آن مافیای مواد مخدر صنعتی از کمبود مواد سنتی سوء استفاده کردند و مواد مخدری را وارد بازار کردند که چندین برابر مضرات بیشتری از مواد سنتی داشت. براساس آمار شیوع‌شناسی افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال بیشترین مواد مخدر را مصرف می‌کنند و اینکه ۴ جوان در دبیرستان گل مصرف کنند و آن نیز برای یک بار باشد این دلیل نمی‌شود که سن اعتیاد پایین آمده است. در حال حاضر بیشترین سن اعتیاد در استان تهران بین ۱۸ تا ۲۵ سال است.امسال ما شاهد افزایش قیمت مواد مخدر در تریاک، هروئین و حشیش بوده‌ایم که تا ۱۷ درصد افزایش یافته ولی متأسفانه شاهد کاهش قیمت ۴۹ درصدی شیشه هستیم. آن نیز به این دلیل است که آشپزخانه‌های شیشه به کشور افغانستان رفته‌اند و اخیرا نیز ۸۵۰ کیلوگرم شیشه کشف شده است و محموله‌های پیش‌سازی ساخت شیشه را نیز اخیرا کشف کرده‌ایم که مقصد این محموله کشور افغانستان بود و به همین دلیل قیمت شیشه بیشترین کاهش را داشته است.

 

آیت‌الله رئیسی برای مرگ متهم امنیتی امریه نوشت

سخنگوی قوه قضائیه با تشریح جزئیات مضروب و به قتل رسیدن مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی،از دستور رئیس قوه قضائیه به سازمان زندان‌ها و دادستانی کل کشور برای بررسی قصور احتمالی مأموران خبرداد.در پی انتشار اطلاعیه روابط عمومی سازمان زندان‌ها در مورد علت کشته شدن یک زندانی در زندان تهران بزرگ، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده قتل مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی با حساسیت و جدیت تمام توسط دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی و همانند برخی پرونده‌های ویژه دیگر با گذشت ۴۸ ساعت از وقوع قتل، تحقیقات دادسرایی آن انجام و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع و در دادگاه نیز به صورت ویژه و در حداقل زمان قانونی رسیدگی خواهد شد، این پرونده دو متهم دارد. متهم ردیف اول متهم به قتل عمدی و نیز متهم ردیف دوم، متهم به معاونت در قتل عمد می‌باشد.رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین با بیان اینکه مقتول در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ به بند امنیتی زندان تهران بزرگ منتقل و قاتل و همدست او از آبان ۱۳۹۶ در این زندان بوده‌اند اظهار داشت: در روز حادثه قاتل و همدست وی به جهت لزوم تعمیر سرویس بهداشتی محل اقامت آنان در هواخوری بوده و متهمان و محکومان امنیتی در اتاق‌های محل اقامت خویش بوده‌اند. همزمان با توزیع غذای زندانیان و باز شدن درب محل نگهداری قاتل و همدستش، آن‌ها به سمت اتاق زندانیان هجوم برده و با استفاده از تیزی دست‌ساز و قطعه‌ای از سرامیک سرویس بهداشتی در حال تعمیر، صدماتی را به مقتول وارد و وی را مضروب می‌کنند که پس از انتقال به بیمارستان مقتول فوت می‌نماید.سخنگوی قوه قضائیه در پایان تأکید کرد: علاوه بر رسیدگی ویژه به پرونده قتل، حسب دستور ریاست قوه قضائیه، مقرر گردید هم از ناحیه سازمان زندان‌ها و هم از سوی دادستانی کل کشور دو تیم مجزا در مورد سهل‌انگاری یا قصور احتمالی مامورین مربوط، بررسی دقیق انجام داده و نتیجه به ایشان گزارش و در صورت محرز شدن تخلف یا جرم، برخورد قاطع و مناسب انجام پذیرد.

 

شیب بیابان‌ زایی ایران تند شد

(۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خرداد) روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی است. به این مناسبت یک متخصص بیایان‌زدایی، نسبت به پیش روی بیابان‌ها در ایران هشدار داد و از نبود سیستم ملی پایش و هشدار بیابان‌زایی در کشور انتقاد کرد. طبق تعریف مطرح‌شده از سوی کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی به تخریب سرزمین در مناطق خشک و نیمه‌خشک بر اثر فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی که منجر به «کاهش توان تولید اراضی» می‌شود، بیابان‌زایی گفته می‌شود. برای مثال طبق این تعریف اگر میزان تولید یک زمین کشاورزی در حد دو تن گندم باشد و این میزان به دلیل کاهش حاصلخیزی بر اثر فعالیت‌های انسانی حتی به ۱۹۵۰ کیلو هم برسد، پدیده بیابان‌زایی رخ داده است. به گفته طهماسبی بیرگانی حتی تبدیل اراضی کشاورزی به اراضی مسکونی - که بالاترین نرخ آن مربوط به استان تهران است - هم جزو مصادیق بیابان‌زایی است که از آن به بیابان‌زایی تکنوژنیکی یاد می‌شود که ناشی از توسعه صنعت و مناطق مسکونی است به‌طوری که در نتیجه این روال باغات و اراضی کشاورزی به ساختمان تبدیل شده است.وی در ادامه با بیان اینکه تخریب جنگل‌ها و مراتع از دیگر مصادیق بارز بیابان‌زایی است به وضعیت نامناسب جنگل‌های زاگرس اشاره و تاکید کرد: متاسفانه در دو دهه گذشته از جنگل‌های زاگرس که منبع اصلی تأمین آب مورد نیاز کشور است،غفلت شده است و شاهدیم که بهره‌برداری شدید، قطع درختان، چرای زیراشکوب باعث کاهش توان تولید این مناطق شده است که قطعاً از مصادیق روشن بیابان‌زایی به شمار می‌رود.این متخصص بیابان‌زدایی با تاکید بر این نکته که در کشور ما پدیده بیابان‌زایی با شدت بالا در حال پیش روی است، تصریح کرد: خشکسالی‌های شدید در دو دهه گذشته در کنار بهره‌برداری غیر اصولی از منابع طبیعی، منجر به توسعه بیابان‌زایی در کشور ما شده است. متاسفانه به‌اشتباه منابع طبیعی به عنوان منابع بی‌پایان تلقی شده است و با همین تفکر غلط در سال‌های اخیر تلاش شده که «کمبود اشتغال» و «کمبود مواد اولیه غذایی» با تکیه به منابع طبیعی جبران شود که منجر به بیابان‌زایی در بسیاری از مناطق شده است.طهماسبی بیرگانی که مسئولیت ستاد ملی مقابله با گرد و غبار را نیز برعهده دارد، در پایان تاکید کرد: بیابان‌زایی به شکل‌های مختلف ظهور و بروز پیدا می‌کند. یکی از مهم‌ترین عوارض آن وقوع پدیده گرد و غبار و فرسایش بادی است. از بین رفتن پوشش گیاهی و رطوبت خاک، جلوگیری از ورود آب به دشت‌ها از طریق احداث سدها و آب‌بندها منجر به بیابان‌زایی و در نتیجه خیزش گرد و غبار می‌شود.

 

گرم‌ترین روز سال رقم خورد

سخنگوی صنعت برق با اشاره به افزایش دمای هوا تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد در برخی نقاط و رشد ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق کشور در روز جاری، از مردم خواست مصرف برق خود را در ساعت‌های اوج مصرف مدیریت کنند.مصطفی رجبی مشهدی با انتشار پیامی ویدئویی گفت: از همه مردم درخواست می‌کنم مصرف خود را در ساعت‌های ۱۲ تا ۱۶ (ساعات اوج مصرف) از طریق تنظیم درجه کولرهای گازی روی ۲۵ درجه سانتی‌گراد به‌عنوان دمای آسایش، استفاده از دور کند کولرهای آبی و استفاده از وسایل پرمصرف برقی از اواخر شب تا ابتدای صبح مدیریت کنند.وی افزود: در حال سپری کردن گرم‌ترین روز سال هستیم، به‌طوری که هم اکنون دمای هوا در برخی نقاط کشور به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است.سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که مصرف برق در روز گذشته ۵۳ هزار و ۵۳۴ مگاوات بود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مصرف برق نسبت به روز گذشته ۱۰۰۰ مگاوات افزایش داشته است.بنابر اعلام وزارت نیرو، سخنگوی صنعت برق اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بخش مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت نیروگاهی و همچنین افزایش تولید نیروگاه‌های موجود، انتظار می‌رود خاموشی برنامه‌ریزی شده نداشته باشیم و با این وجود همکاری مردم و مشترکان عزیز نقش بسزایی در این خصوص دارد.

 

زلزله حلقه آتش را لرزاند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ریشتر اندونزی را لرزاند.مرکز زلزله شناسی اروپا-مدیترانه اعلام کرد: این زمین لرزه شرق اندونزی و ۱۳۳ کیلومتری شمال غرب شهر کوپانگ در جزیره تیمور را لرزاند.مقامات محلی نسبت به احتمال وقوع سونامی در این منطقه هشداری صادر نکرده‌اند و گزارشی از خسارت‌ها و تلفات احتمالی این زمین لرزه منتشر نشده‌است.این جزیره در منطقه موسوم به حلقه آتش واقع شده و وقوع زمین لرزه‌های شدید در آن متداول است.

 

وزیر بهداشت به داد تالاسمی ها رسید

مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی ایران درباره واردات داروی خارجی تالاسمی با دستور وزیر بهداشت توصیحاتی ارایه کرد .یونس عرب_ مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی ایران، دراین باره می‌گوید: داروی خوراکی به نام "اکس جید" که قبلاً نوع خارجی آن در کشور وجود داشت، بعداً به شکل قرص روکشدار وارد ایران شد و شرکت تولیدکننده خارجی آن به وزارت بهداشت متعهد شد تا این دارو تا پایان سال وارد ایران شود و در مقابل، تکنولوژی ساخت آن را نیز وارد کنند و بعد از آن، تجهیزات و دستگاه‌های آن وارد کشور شد و این داروها در ایران ساخته و به دست بیماران رسید. اما، این موضوع حائز اهمیت است که علیرغم ساخت این دارو در داخل کشور و در دسترس بودن آن، برخی بیماران کماکان دچار مشکل شده‌اند، چراکه به نظر می‌رسد برخی بیماران فقط به یک نوع برند سازگار هستند.وی گفت: موافقت وزیر بهداشت با درخواست ۲۳ هزار بیمار تالاسمی، پزشکان و صاحبنظران در حوزه تالاسمی، مبنی بر اینکه ۱۰ درصد از بیماران به برخی از برندهای دارویی اعم از خوراکی و تزریقی، واکنش نشان می‌دهند و ضرورت دارد که داروی برند قبلی را تهیه کنند تا دچار عوارض گوارشی و جسمی نشوند، قابل تقدیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha