جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری

حوزه/ مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه با اعلام آمادگی حوزه های علمیه جهت همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی روسیه به ویژه منطقه قفقاز، گفت: قرابت های فرهنگی، علمی و دینی بسیاری با منطقه قفقاز داریم و امیدواریم زمینه همکاری های بیشتر فراهم شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه در دیدار جمعی از اساتید دانشگاهی و اندیشمندان منطقه قفقاز کشور روسیه که ظهر امروز 28 خردادماه 1398 در مرکز مدیریت حوزه های علمیه واقع در ساختمان دارالولایه جمکران برگزار شد، گفت: اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اعتقادی و همچنین انگیزه های تعامل و همکاری بسیار است.

وی با بیان این که ایران دو نظام آموزشی دارد که یکی از آنان، نظام آموزشی آکادمیک دانشگاهی زیر نظر وزارت علوم است، افزود: نظام آموزشی دوم، نظام آموزشی علوم دینی است که زیرنظر حوزه های علمیه اداره می شود.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه تعداد مراکز علمی و آموزش عالی را بیش از دو هزار مورد عنوان کرد و بیان داشت: در این مراکز بیش از چهار میلیون دانشجو در 1300 رشته تحصیلی مشغول تحصیل هستند و این امر نشان دهنده آن است که بعد از انقلاب اسلامی ایران اسلامی سریع ترین رشد علمی و آموزشی در جهان را داشته و این رشد بسیار قابل توجه است.

وی همچنین به نظام آموزشی حوزه های علمیه اشاره ای کرد و ادامه داد: در حوزه های علمیه برادران بیش از 120 هزار طلبه و در حوزه های علمیه خواهران نیز بیش از 80 هزار طلبه مشغول به تحصیل هستند که از این میان تعداد 25 هزار طلبه، غیرایرانی محسوب می شوند و در بین برادران طلبه نیز تعداد 25 هزار طلبه اهل سنت داریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با بیان این که در ایران اسلامی بیش از یک هزار حوزه علمیه تشیع اعم از برادران و خواهران و یکصد حوزه علمیه اهل سنت در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: نظام آموزش حوزه های علمیه برادران یک سری ویژگی های خاصی دارد که این نظام 20 سال به صورت متمرکز اداره می شود و بعد از 20 سال نظام آموزش به صورت آزاد و در سطح عالی اجتهاد که بالاترین سطح علمی حوزوی است، ادامه پیدا می کند.

وی ویژگی دوم نظام آموزش حوزه را تخصص گرایی برشمرد و با اشاره به این که طلاب در بیش از 200 مرکز تخصصسی دارای 250 رشته و گرایش تخصصی تحصیل می کنند، گفت: نظام آموزشی حوزه در سطح بسیار بالایی قرار دارد و عالی ترین نظام آموزشی است.

مسئول مرکز ارتباطات و امور بین الملل حوزه های علمیه اظهار داشت: نظام آموزشی ما تلاش می کند در کنار آموزش های شیعی، آموزش های غیرشیعی بین المذاهبی و بین الادیانی را نیز ارائه کند و علوم ما در تعامل بسیار جدی با علوم انسانی و دانشگاه های دنیا عرضه می شود.

وی توجه به نیازهای عصر معاصر و روزآمد انسان ها و جوامع را از دیگر ویژگی های نظام آموزشی حوزه دانست و افزود: این امر می تواند پاسخ هایی را در راستای نیازهای روز بشر در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ارائه کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری انقلاب اسلامی را برآمده از حوزه های علمیه و برگرفته و در راستای ترویج اسلام ناب عنوان کرد و بیان داشت: حوزه های علمیه ارتباط دوجانبه و تنگاتنگی با حکومت اسلامی کشور دارد و پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی از انقلاب اسلامی را وظیفه خود می داند.

وی در پایان با اعلام آمادگی حوزه های علمیه جهت همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی روسیه به ویژه منطقه قفقاز، ادامه داد: قرابت های فرهنگی، علمی و دینی بسیاری با منطقه قفقاز داریم و امیدواریم زمینه همکاری های بیشتر فراهم شود.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha